تنها یهودی افغانستان + عکس

فروردین ۱۴۰۳

زمانی نه چندان دور وقتی هنوز جنبش صهیونیسم یهودیان ساکن کشورهای شرقی را وادار به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی نکرده بود، در افغانستان حدود ۴۰ هزار یهودی زندگی می‌کردند، اما هم اکنون از آن ۴۰ هزار نفر تنها یک نفر باقی مانده است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،  به نقل از تسنیم، قوم یهود در همه جای دنیا پراکنده شده‌اند و کشور افغانستان یکی از این مناطق است، با این تفاوت که در این کشور تنها یک یهودی ساکن است.

 

 

وی «زابلون اسیمنتوف» نام دارد و همواره یکی از کرسی‌های شورای محلی شهر «کابل»،‌ پایتخت افغانستان را احراز می‌کند. در واقع وی تنها یهودی برجای مانده از اقلیت یهودیان افغان است.

 

 

در زمانی نه چندان دور جمعیت یهود در افعانستان ۴۰ هزار نفر برآورد می‌شد و ریشه‌ای ۸۰۰ ساله در این کشور داشتند. 

 

 

«زابلون اسیمنتوف» بر ادامه زندگی در افغانستان تاکید دارد، اگرچه همسر و دو فرزندش بیش از یک دهه است که به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند.

 

 

زابلون در این‌باره می‌گوید: خانواده‌ام همیشه به من اصرار می‌کنند که به آنها ملحق شوم و اینکه به عنوان تنها یهودی ساکن در افغانستان آنجا چه می‌کند.

 

وی می‌افزاید: ۱۲ سال پیش که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، دو دختر ۱۲ و ۱۴ ساله‌اش را دیده و از آن زمان تاکنون آنها را ندیده است. زابلون می‌گوید: خودم هم نمی‌دانم چرا در افغانستان مانده‌ام و به زندگی در اینجا ادامه می‌دهم .. اما این اراده و خواست خداست.

 

 

با این حال او می‌گوید که از زندگی‌اش راضی و خشنود است و روزگار خود را به مراقبت از کتابخانه‌اش سپری می‌کند که در آن کتاب‌های نماز و دعای یهودیان وجود دارد و تاریخ بعضی از آنها به ۴۰۰ سال قبل باز می‌گردد و بخشی از وقت خود را با اندک گردشگران اروپایی و آمریکایی سپری می‌کند که به افغانستان سفر می‌کنند.

 

 

زابلون می‌افزاید: از طریق کمک‌های یهودیان جهان و رستورانی که ۴ سال پیش آن را افتتاح کرده امرار معاش می‌کند.

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.