تنها ۶ شهری در ایران که حلزون در گوش می‌کارند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۹۰ درصد کودکان ناشنوا از مادران سالم به دنیا می‌آیند، گفت: در حال حاضر در شش استان کشور عمل کاشت حلزون انجام می‌شود.

علی عرب نژاد در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت هفته جهانی ناشنوایی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی ۳۹۷۵ نفر به اختلالات شنوایی مبتلاء هستند که از این تعداد، ۱۶۷۵ نفر زن و ۲۳۰۰ نفر مرد هستند.

وی افزود: ۵۰ درصد علل ناشنوایی ژنتیکی، ۲۵ درصد به علت ناشناخته و حدود ۲۵ درصد دیگر به علت بیماری‌های مادر حین بارداری و مسائل هنگام زایمان رخ می‌دهد.

عرب نژاد ادامه داد: تشخیص زودرس، اقدامات درمانی و پیگیری‌های پزشکی، وجود جوی آرام و پر عطوفت در خانواده، آموزش خانواده، برنامه تربیت شنیداری برای کودک ناشنوا، آموزش شیوه ارتباط شامل گفتارخوانی (لب خوانی) و زبان اشاره و شیوه‌های ارتباطی تلفیقی، سوادآموزی، حرفه آموزی، اشتغال و کاریابی، شرایط دریافت کمک هزینه کاشت حلزون، سیر روند اقدامات توانبخشی برای معلولان کم شنوا از ابتدای طفولیت است.

وی با اشاره به اینکه شیوع اختلالات شنوایی در هر ۱۰ هزار نفر در خراسان‌جنوبی ۶.۵ درصد است، بیان کرد: به ۱۹۰۷ ناشنوا در خراسان‌جنوبی کمک هزینه معیشت توانبخشی پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون اعتباری به مبلغ ۱۲۵ میلیون ریال به استان برای کاشت حلزون اختصاص یافت و تعداد ۶۵ نفر تعمیر و تعویض قطعات را انجام داده‌اند.

عرب نژاد با بیان اینکه سه تشکل و انجمن فعال در زمینه امور ناشنوایان نیز در استان فعالیت دارند، تصریح کرد: ۲۶ درصد از اعتبار وسایل کمک توانبخشی در سال گذشته به معلولین ناشنوا اختصاص یافت و آمار دریافت کنندگان سمعک و سایر وسایل کمک شنیداری در سال گذشته به تعداد ۸۰۳ نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: همچنین ۱۹ درصد از اعتبار وسایل کمک توانبخشی در سال ۹۹ به معلولین ناشنوا اختصاص یافت و در سال جاری آمار دریافت کنندگان سمعک و سایر وسایل کمک شنیداری در سال جاری به تعداد ۷۴ نفر رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود از زمان شروع برنامه سال ۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۸ قریب به ۱۶۶ هزار و ۲۲۲ نوزاد و شیرخوار در سراسر کشور تحت آزمون‌های غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

عرب‌نژاد ادامه داد: از زمان شروع برنامه تا پایان سال گذشته حدود ۱۸۵۹ کودک دارای اختلالات شنوایی شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه درصد تحت پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی نوزادان در سال گذشته معادل ۹۹.۸۱ درصد موالید زنده استان بوده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۹۹.۹۰ درصد موالید استان تحت پوشش برنامه قرار بگیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوای آوای فرشتگان نیز به عنوان یکی از دو مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی-آموزشی، تربیت شنیداری و گفتاردرمانی کودکان کم شنوا و ناشنوا با ظرفیت ۵۶ نفر در راستای آموزش این کودکان فعالیت می‌کند.

عرب نژاد یادآور شد: مرکز خانواده کودک کم شنوا و ناشنوای ترنم در شهرستان قاین نیز در حال حاضر با پذیرش ۱۳ کودک ناشنوا و کم شنوا فعالیت می‌کند.

وی افزود: کودکان سنین زیر شش سال با کمک یارانه دولتی به  مبلغ ۶ میلیون تومان نسبت به عمل کاشت اقدام می‌کنند و سنین بالای شش سال به صورت آزاد و با پرداخت مبلغ ۳۰ میلیون تومان صورت خواهد پذیرفت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر، در شش استان خراسان رضوی، تهران، شیراز، کرمان، یزد و اهواز عمل کاشت حلزون صورت می‌پذیرد، یادآور شد: اولویت اول کاشت حلزون نوزادان و کودکان تا دو سالگی، اولویت دوم کودکان تا سن پیش دبستانی و اولویت سوم سایر متقاضیان کاشت حلزون در دامنه سنی بالاتر از شش سال هستند.

 عرب نژاد خاطرنشان کرد: دو واحد با دو کارشناس گفتاردرمانی و شنوایی شناسی غیر دولتی در استان فعالند که علاوه بر درمان اختلالات گفتاری و شنوایی به توانبخشی افراد کم شنوا و نا شنوا اقدام می‌کنند و در سال ۹۸ تعداد  ۲۸۲  نفر و در سال ۹۹ تعداد  ۵۲ نفر از واحدهای گفتار درمانی و شنوایی سنجی خدمات دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.