تنها ۱۰ درصد از تالاب هورالعظم باقی مانده است/مسئله ای که چندان مورد توجه مسئولین نیست

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نماینده مردم خوزستان و دشت آزادگان در مجلس با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از تالاب هورایعظم باقی مانده است گفت: ۳۰ درصد آب کشور در خوزستان است اما با این وجود این منابع از وضعیت نامطلوبی رنج می برند.

ناصر صالحی نسب عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه انتهای حوزه آبریز کرخه طولانی ترین رودخانه کشور با بحران تامین آب مواجه شده است اظهار داشت: هم اکنون ec آبریز کرخه از ۴۰۰ بالاتر شده است که این مسئله کمیت و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار داده است از این رو به هیچ عنوان قابلیت مصرف در حوزه آب شرب و آب کشاورزی را ندارد.

وی با اشاره به اینکه در کنار بحث خشکسالی شاهد ترویج فراگیر جریان سدسازی در کشور هستیم گفت: زمانی، رودخانه کرخه حتی یک سد هم نداشت اما هم اکنون با سدسازی هایی که در این بخش صورت گرفت اوضاع به طور کلی نابسمان شد.

صالحی نسب افزود: حتی با این وجود در آینده ای نزدیک ۱۱ سد جدید در این آبریز احداث خواهد شد که در آن صورت حوزه آبریز کرخه تبدیل به دشت لوت خواهد شد.

نماینده مردم خوزستان و دشت آزادگان در مجلس نهم اذعان داشت: این مسئله برای سایر حوزه های آبی در اقصی نقاط کشور ،‌مرکز، جنوب، جنوب شرق و.. می باشند وجود دارد. از این رو تدوین یک طرح جامع توسط وزارت نیرو جهاد کشاورزی سازمان محیط زیست و هواشنایی ضروری است.

*از ۴۵۰ هزار هکتار مساحت تالاب هورالعظیم تنها ۳۰ هزار هکتار باقی مانده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان مطلب فوق اظهار داشت: هم اکنون بحث بحران آب در کشور فراگیر شده است و عمده تالاب ها و دریاچه های ما حتی وضعیتی بدتر از دریاچه ارومیه و زاینده رو پیدا کرده اند.

وی به تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: این تالاب یکی از منابع عظیم در آمدی مردم و تولید انواع پروتئین است که متاسفانه هم اکنون تنها کمتر از ۱۰ درصد آن باقی مانده است اما با این وجود هیچ گونه صحبتی در خصوص این تالاب نمی شود.

صالحی نسب ادامه داد: ۳۰ درصد از منابع آبی کشور در خوزستان است اما بدلیل اتخاذ رویکردهای نامناسب این منابع وضعیت بهتری از دریاچه ارومیه ندارند.

نماینده مردم خوزستان و دشت آزادگان در خانه ملت در ادامه به زاینده رود نیز اشاره کرد و گفت: شنیده شده در اطراف زاینده رو اقدام به کاشت برنج کرده اند که این مسئله به هیچ عنوان قابل هضم نیست قطعا اگر الگوی کشت در این مناطق صحیح بود و به جای کشت های پر مصرف از گیاهان کم مصرف استفاده می شد هیچ گاه شاهد نابودی منابع آبی کشور نبودیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.