تنور انتخابات یونان هر روز داغ تر می شود

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از آتن، بیش از ۹۰ درصد تبلیغات انتخاباتی احزب سیاسی مطرح یونان به مشکلات اقتصادی کشور ، نحوه حل آن و برون رفت از این مشکلات متمرکز شده است.

مردم یونان در پی اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در کشور به احزاب چپ گرا و دیگر احزاب سیاسی مخالف توافقنامه دولت با اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا روی آورده اند.

این امر باعث شده که حزب محافظه کار دمکراسی نوین که به همراه حزب سوسیالیست پاسوک خود مفاد توافقنامه شروط ارایه بسته کمکی تروئیکا به یونان را در پارلمان این کشور به تصویب رسانده و آن را تنها راه نجات اقتصادی کشور قلمداد می کردند، امروز به علت مخالفت مردم با مفاد آن، در تبلیغات انتخاباتی خود بر ضرورت تغییر مفاد این توافقنامه تاکید کرده و اعلام داتشند که این تغییرات را تضمین می کنند.

روسای حزب سوسیالیست پاسوک و حزب دمکراسی نوین نه تنها مفاد این توافقنامه را در پارلمان این کشور حدود ۳ ماه پیش به تصویب رساندند ، بلکه تحت فشار اتحادیه اروپا برای اجرای آن تعهد کتبی به تروئیکا داده اند.

حزب چپ ائتلاف ( سر ریزا) از همان ابتدا یعنی طی بیش از دو سال پیش ضمن مخالفت با این توافقنامه ها ، دو حزب سوسیالیست پاسوک و دمکراسی نوین را عامل ورشکستگی کشور قلمداد کرده و خواستار لغو این توافقنامه شدند.

حزب محافظه کار راستگرا ( یونانیان مستقل) نیز که به علت مخالفت با این طرح از حزب راستگرای دمکراسی نوین منشعب شده است ، طی حدود سه ماه گذشته ضمن اعلام مخالفت با شرایط مندرج این توافقنامه ، خواستار لغو آن شده است.

مخالفت این احزاب سیاسی با مفاد مندرج در توافقنامه با تروئیکا باعث شد که مردم در انتخابات ۱۸ اردیبهشت ماه به سوی این احزاب روی آورند و به همین دلیل هم حزب چپ ائتلاف که در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۹ میلادی که فقط ۵ درصد کل آراء را به خود اختضاض داده بود، در انتخابات ۱۸ اردیبهشت سال جاری با اختصاص ۱۷ درصد کل آراء به دومین حزب بزرگ این کشور تبدیل شده است.

اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در کشور یونان توسط احزاب سوسیالیست پاسوک و همراهی حزب راستگرای محافظه کار دمکراسی نوین با آن، باعث شد که مردم این کشور از نظام سرمایه داری روی گردانند و به احزاب چپ گرا روی آورند.

بر اساس نظر سنجی که توسط شرکت ( وی – آر – سی) برای مجله یونانی زبان ‘ اپیکرو’ به عمل آمده، حزب چپ گرای ائتلاف ( سی ریزا) ۳۰ درصد، حزب محافظه کار دمکراسی نوین ۲۶ درصد، حزب سوسیالیست پاسوک ۱۳ ، حزب یونانیان مستقل ۸ درصد، حزب چپ دمکراتیک ۸ درصد، حزب چپ یونان( ک . ک ا) ۶ درصد و حزب نئونازی ( فجر طلایی) ۴ درصد کل آراء را به خود اختصاص دادند.

بر اساس نظر سنجی دیگری که توسط شرکت ‘ پلس’ به عمل آمده ، حزب راستگرای محافظه کار و حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا) هر کدام ۲۵ درصد، حزب سوسیالیست پاسوک ۱۳ درصد ، جزب چپ یونان ‘ ک . ک. ا) و حزب یونانیان مستقل هرکدام ۷ درصد، حزب نئونازی ( فجر طلایی) و حزب چپ دمکراتیک هرکدام ۵ درصد کل آراء را به خود اختصاص دادند.

در پی شکست تمامی تلاش‌ها برای تشکیل دولتی جدید در یونان ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) اعلام شد که در این کشور انتخاباتی تازه برگزار خواهد شد و تاریخ انجام انتخابات ۱۷ ماه ژوئن ( ۲۸ خرداد) خواهد بود.

*۲۱۷۰**۱۹۱۷ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۱۴۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.