تنوع غذایی، الگوهای خواب را بهبود می‌بخشد

۲۵ام بهمن ،

تغذیه > توصیه‌ها و آداب
در یک مطالعه تازه برای اولین بار معلوم شد که بعضی از ریزمغذی‌های خاص نقش مهم در دوره‌های خواب کوتاه مدت و بلندمدت ایفا می‌کنند و اشخاصی که تنوع غذایی گسترده‌ای دارند از الگوهای خواب سالمتری بهره‌مند می باشند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان سلامت و تغذیه تاکید دارند که وجود تنوع غذایی بیشتر و گسترده‌تر در رژیم غذایی از شاخص‌های مهم یک رژیم غذایی سالم است.

کارشناسان دانشکده پزشکی «پریل من» در دانشگاه پنسیلوانیا با ارزیابی مطالعات حاصل از مطالعه ملی بررسی سلامت و تغذیه در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی و با حمایت مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا دریافته‌اند اشخاصی که خواب کوتاه دارند، بیشترین مقدار کالری را در روز مصرف می‌کنند.

از سوی دیگر اشخاصی که الگوی خواب آنها طبیعی است، بیشترین میزان تنوع غذایی را در برنامه تغذیه‌ای خود دارند و این تنوع غذایی در رژیم غذایی اشخاصی که دوره خواب بسیار کوتاه دارند به کمترین حد می‌رسد. این بررسی‌ها نشان داد که تفاوت‌ها در الگوی خواب گروه‌های مختلف با بسیاری از انواع ریزمغذی‌ها شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی مرتبط است.

این آزمایشات در عین حال نشان داد اشخاصی که خواب آنها بسیار کوتاه است، کمتر از آب آشامیدنی، منابع غذایی حاوی لیکوپن مثل میوه‌ها و سبزی‌های قرمز و نارنجی رنگ و کربوهیدرات‌های کامل مصرف می‌کنند.

همچنین خواب کوتاه با کاهش مصرف ویتامین C، آب آشامیدنی، سلنیوم و لوتئین موجود در سبزیجات برگ پهن توام است. در عین حال اشخاصی هم که خواب آنها از حد طبیعی طولانی‌تر است کمتر از تئوبرومین موجود در شکلات و چای، کولین موجود در تخم‌مرغ و گوشت چرب و کربوهیدرات‌های کامل و اسید دو دی کانوئیک موجود در چربی‌های اشباع شده استفاده می‌کنند.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.