تنگی نفس

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر اصلانی فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

تنگی نفس نشانه چه بیماری‌هایی است؟

هر گونه احساس ناخوشایند در فرآیند تنفس را «تنگی نفس» می‌گویند. درست است که تنگی نفس می‌تواند یک بیماری جدی باشد، ولی معمولا با علائم ساده بروز می‌کند. تنگی نفس یک بیماری نیست، بلکه نشانه یک بیماری است. تنگی نفس انواع مختلفی دارد. مثلا خانم جوانی که تازه ازدواج کرده و با احساس تنگی نفس شدید مراجعه می‌کند، با بررسی قلب و ریه او مشخص می‌شود تنها استرس عصبی است که به صورت تنگی نفس خود را نشان می‌دهد.

اصولا تنگی نفس همیشه نشانگر بیماری ریوی نیست، گاهی افرادی که کم‌خونی دارند نیز دچار تنگی نفس می‌شوند و با رفع کم خونی، بیماری هم رفع می‌شود.

علت بروز تنگی نفس با ویژگی‌های فردی مانند شرایط سنی، جنسی، مدت و نوع تنگی نفس، سابقه بیماری خانوادگی فرد و تاریخچه‌ای که فرد در شرح حال و معاینه خود بیان می‌کند، ارتباط دارد.

تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه را بخصوص وقتی کوتاه‌مدت و همراه با خلط و ترشحات ریوی باشد، جدی بگیرید. شخصی که سابقه‌ای در تنگی نفس ندارد و ناگهان دچار این عارضه می‌شود، نیز باید بیماری‌اش را جدی بگیرد، حتی اگر بعد از چند ساعت بهبود یابد.

همچنین باید این نکته را یادآور شد؛ اگر تنگی نفس همراه با علائم کاهش وزن، خلط خونی و درد قفسه سینه باشد، حتما به پزشک مراجعه شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.