تنگ‌نظران و بی‌انصافها عملکرد دولت در باره اشتغال را زیرسوال می‌برند

به گزارش ایرنا، احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ، هفته گذشته در صحن علنی مجلس مدعی شد که دولت دربخش اشتغال اقداماتی را انجام نداده و سال گذشته تنها ۲۰۹ هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان کل کشور اضافه شده است.

این ادعاها در حالی از سوی این نماینده مطرح شده که رهبر معظم انقلاب پیش از این درباره تشکیک در آمارهای رسمی کشور ضمن ابراز گلایه، خاطرنشان کرده بودند: ‘زیر سئوال بردن فعالیت‌ها، ‌زحمات را ضایع می‌کند.’

در این رابطه شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا ضمن سیاسی خواندن اظهارات توکلی، تصریح کردند آمارهای دولت در بخش اشتغال با بررسی سوابق بیمه‌ای به راحتی قابل مشاهده است و مدعیان بهتر است نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

** زیرسوال بردگان عملکرد دولت نسبت به عملکرد خود پاسخ دهند

فاطمه آجرلو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با ادعاهای رییس مرکز پژوهش‌های مجلس علیه دولت گفت: افرادی که آمار دولت را زیرسوال می‌برند باید بیایند و بگویند بعد از این همه هزینه در مرکز پژوهش‌های مجلس کدام طرح اقتصادی را توانستند وارد مجلس کرده و مشکل جامعه را حل کنند؟

وی تصریح کرد، برخی نه تنها هیچ‌گاه خود را در مقام پاسخگویی قرار ندادند بلکه با پرخاش و تندروی، آمار رسمی دولت را زیرسوال می‌برند.

‘حمید رضا فولادگر’ نماینده مردم اصفهان نیز اظهارات توکلی را نادرست دانست و گفت: طبق وعده‌هایی که دولت مطرح کرد تا پایان عمر دولت مساله اشتغال حل خواهد شد.

فولادگر در عین حال تاکید کرد که مجلس و دولت باید با هم در ایجاد اشتغال موانع کسب و کار را شناسایی و زمینه را برای حل ریشه‌ای اشتغال فراهم کنند.

** تاکید بر جذب نیرو در بخش دولتی و خصوصی

همچنین در این رابطه ‘سیدکاظم دلخوش’ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه طی سال گذشته در بخش‌های مختلف، جذب نیرو و استخدام صورت گرفته است، افزود: در سال ۹۰ دربخش آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و بهداشت و درمان دولت جذب نیرو داشته است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس به اشتغال صورت گرفته در بخش‌های خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های که از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شد به طور قطع در این بخش نیز اشتغالزایی صورت گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ‘ سیدعلیمحمد بزرگواری’ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز ضمن غیرمنطقی دانستن ادعاهای توکلی، یادآورشد: با ادغام وزارتخانه‌ها، دولت عملا در جذب نیروی انسانی با محدودیت روبرو شد اما بااین حال دولت در استان‌ها در حد سهمیه‌های موجود استخدام داشت.

بزرگواری با تاکید بر اینکه باید همه نگاه‌ها به سمت اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی باشد، گفت: این خواسته بیجایی است که باید همه نیروها در دستگاه‌های اداری استخدام شوند.

وی با یادآوری بالا بودن خروجی دانشگاهها، افزود: دولت در تلاش است تا حد امکان نسبت به جذب و استخدام افراد اقدام کند اما باید ابزار و ساختارهای لازم نیز مهیا باشد.

**برخی موفقیت‌های دولت را برنمی‌تابند

معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز طرح این چنین ادعاهای غیرکارشناسی و انتشار اخبار مبنی بر عدم موفقیت دولت در تحقق اهداف اعلام شده در زمینه اشتغال را ناشی از نگاه‌هایی دانست که موفقیت‌ها و دستاوردهای دولت را بر نمی‌تابند.

وی خاطرنشان کرد متاسفانه عده‌ای با نگاه‌های تنگ‌نظرانه؛ موفقیت‌های دولت در زمینه ایجاد اشتغال را کوچک قلمداد می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی موفقیت‌های دولت را همانند موفقیت‌های نظام دانست و خاطرنشان کرد: دولت از سال ۸۹ برنامه‌های ‘جهشی’ را برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در کشور به اجرا گذاشته است.

وی با بیان آمار و ارقامی از وضعیت اشتغال درکشورگفت: براساس اعلام مراکز رسمی نظیر وزارت کار، دولت در سال ۸۹ یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری مساله اشتغال را از مهمترین و اساسی‌ترین برنامه‌های دولت در همه سالها دانست و افزود: در سال ۸۹ که دولت موضوع ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی را مطرح کرد نیز عده‌ای این موضوع را باور نداشتند.

میرتاج‌الدینی، به موضوع هدف‌گذاری ایجاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دولت هیچ زمان ادعا نکرده است که با این فعالیتها معضل بیکاری ریشه کن خواهد شد.

وی ادامه داد: مساله اشتغال از جمله مسائلی است که همواره دغدغه اصلی دولت بوده و امسال نیز توجه خاصی به این مساله شده است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری به لحاظ شدن منابع خوبی برای ایجاد اشتغال در لایحه بودجه ۹۱ برای ایجاد اشتغال در کشور نیز اشاره کردو گفت: بودجه عمرانی امسال که یکی از منابع مهم اشتغال است؛ رقم قابل توجهی را شامل می‌شود.

وی همچنین از برنامه‌های خوب و گسترده دولت در زمینه کشاورزی خبر داد و اظهار داشت: ستادی در این زمینه تشکیل شده و کشاورزی محور اصلی ایجاد اشتغال به صورت انبوه در کشور است .

وی با انتقاد از افرادی که به بهانه‌های مختلف موفقیت‌ها و عملکرد دولت را زیرسئوال می‌برند آمارهای رسمی در زمینه ایجاد اشتغال در کشور را یادآور شد و گفت: با این آمار رسمی، دلیلی برای انکار وجود ندارد.

وی خطاب به افرادی که مدعی آمارسازی دولت در اشتغال‌زایی هستند، گفت: در سامانه‌های وزارت کار اسامی افرادی که اشتغال پیدا کرده و فهرست آنها به بیمه رفته، ثبت شده است.

میرتاج‌الدینی در عین حال تصریح‌کرد: متاسفانه ملاک ارزیابی برخی افراد در عدم اشتغالزایی، کسانی هستند که به دفاتر آنها مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما کار نداریم و آنها این را ملاک و ارزیابی خود قرار می‌دهند.

سیام*۹۲۵۰*۲۰۲۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۷۷۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.