تهدیدات اسرائیل علیه ایران بلوف است

جام جم آنلاین: هم زمان با ادامه تهدیدات رژیم اسرائیل علیه ایران، یک مورخ، روزنامه نگار محقق آمریکایی، این تهدیدات را استراتژی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، برای اعمال فشار بیش‌تر به آمریکا و کشورهای غربی و سوق دادن آن‌ها به سوی رویارویی با جمهوری اسلامی، دانسته است.

در همین حال، مقام‌های دولتی و نظامی ایرانی با رد لفاظی‌های جنگ طلبانه اسرائیل، آن را جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران دانسته‌اند.

پرس تی وی در این باره با گرت پورتر، مورخ و روزنامه نگار محقق آمریکایی گفتگویی انجام داده است که برگردان آن را در زیر می‌خوانید:

پرس تی وی: به نظر شما آن‌ها، منظورم آمریکایی هاست، تا چه اندازه می‌توانند مانع از اقدام اسرائیل از شروع هر گونه حمله‌ای شوند؟

پورتر: خوب کاملا آشکار است که از زمان روی کار آمدن دولت جرج دابلیو بوش در سال ۲۰۰۷ میلادی، ارتش، امرای ارتش و مقام‌های عالی‎رتبه نظامی آمریکا قویا، با هر نوع حمله‌ای از سوی اسرائیل و یا آمریکا علیه ایران مخالف بوده‌اند.

زمانی که دیک چنی، معاون رئیس جمهوری آمریکا در تلاش برای به وجود آوردن یک حادثه، گزینه‌ای را که در سر داشت مطرح کرد، منظورم حمله‌ به عراق که می‌توانستند به طور غیرمستقیم ایران را مقصر جلوه دهند، پنتاگون و ارتش آمریکا با آن مخالفت و اعلام کردند چنین مساله‌ای به تدریج تشدید خواهد شد و نمی‌توان پایانی را برای آن متصور بود. و بنابر این این پیشنهاد فورا با شکست روبرو شد.

فکر می‌کنم این موضوع همچنان به قوت خود باقی است و حتی در دوره دولت باراک اوباما قوی‌تر شده و دمپسی رهبری این روند را برعهده گرفته است. همان طوری که در ژانویه نیزگفتم ، برداشت من این است که وی (دمپسی) به اسرائیل رفت و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و ایهود باراک، رئیس امور نظامی اسرائیل ، گفتگو و به آن‌ها گفت اگر اسرائیل واقعا قصد حمله یکجانبه علیه ایران را داشته باشد، نباید از ارتش آمریکا انتظار کمک داشته باشد.

به نظر من این مساله اهمیت اظهاراتی را که دمپسی به طور شفاف در انگلیس مطرح کرد، مشخص می‌کند. به نظر من شکی نیست که این اظهارات با حمایت کامل و مجوز کاخ سفید بیان شده است.

پرس تی وی: به نظر شما برای جلوگیری از حمله اسرائیل، لازم است چه اقداماتی انجام شود؟

پورتر: به نظر من موضوعی که در این جا درباره آن حرف نزده‌ایم ، این حقیقت است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از زمان شروع فعالیت کابینه‌اش همواره این ایده را مطرح کرده است که اگر مساله برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل نشود، اسرایل احتمالا مجبور است به این کشور حمله کند و این به این معناست که ایرانی‌ها باید با چشم پوشی از برنامه غنی سازی اورانیوم هسته‌ای خود موافقت کنند.

این از همان آغاز برنامه نتانیاهو بوده است. وی همواره این موضوع را مطرح کرده است، این ایده که اسرائیل برای اعمال فشار بیش‌تر به آمریکا و دیگر کشورهای غربی و همچنین روسیه و چین برای اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران و همچنین سوق دادن دولت اوباما برای رویارویی با ایران، احتمالا به این کشور حمله می‌کند. این موضوع مهمترین هدف نتانیاهو از طرح این تهدیدات است.

حقیقت این است که وی هرگز برای راه اندازی جنگ علیه ایران، چنین تهدیداتی را مطرح نکرده است. من به دقت این موضوع را بررسی کرده‌ام و حقیقت این است که نتانیاهو درباره تهدید کردن ایران از ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین کابینه اسرائیلی خیلی محتاط تر است.

چیزی که کابینه اولمرت می‌گفت این بود که اگر ایرانی‌ها برنامه غنی سازی اورانیوم رامتوقف و از آن چشم پوشی نکنند، حقیقتا به ایران حمله خواهند کرد.

کابینه نتانیاهو هرگز تا این حد پیش نرفته است. آن‌ها همواره گفته‎اند، تمامی گزینه‌ها مطرح است و آن این که ما حق دفاع از خودمان را برای خود محفوظ می‌داریم. آن‌ها همواره دقت کرده‌اند که هرگز تهدیدات خود را به طور علنی مطرح نکنند.

به نظر من دلیل خوبی برای این موضوع وجود دارد و آن دلیل این است که نیروهای نظامی اسرائیل که به خوبی با حاکمیت اسرائیل آشنایی دارند، می‌گویند، ما نمی‌توانیم زیربار تهدیدی که شما واقعا توان عملی کردن آن را ندارید برویم چون در این صورت اعتبار ما خدشه دار می‌شود و دیگر توان ارعاب نخواهیم داشت.

حقیقت امر این است که تمامی این تهدیدات صرفا یک بلوف است . من فکر می‌کنم اکنون این موضوع بنا بر دلایل مختلف که درحال حاضر مجال طرح آن‌ها نیست، با شکست روبرو شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.