تهدید iبه شورش در سرزمینهای اشغالی iبه سبب منع قانون معافیت سربازی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

«ایهود باراک» وزیر دفاع اسرائیل در نشست کمسیون امور خارجی و دفاعی کنست؛ از برنامه ارتش برای فراخوان ۱۵ هزار نوجوان ۱۶ تا ۱۹ ساله ارتدوکس برای انجام خدمت وظیفه در ارتش خبر داد.

به گزارش تفسیری گروه وبگردیممتازنیوز، این تصمیم در پی لغو قانون «تال» و پایان دادن iبه معافیت نظامی دانش ­آموزان و دانشجویان مشغول iبه تحصیل در مراکز مذهبی، اتخاذ شده است.

با انقضای قانون معافیت نظام وظیفه یهودیان مذهبی در اسرائیل، برنامه­ هایی برای دعوت ده ها هزار تن از آنها جهت انجام خدمت سربازی تنظیم شد. برای این طیف iبه شدت مذهبی که iبه «حریدی» معروفند، «مطالعه مستمر تورات و تلمود» بزرگترین تکلیف زندگی بشمار می­ آید که iبه عقیده آنها جامعه سکولار اهمیت آن را درک نمی­ کند. یکی از حاخام­ های حریدی در این رابطه اظهار می­ دارد: “ما ایمان داریم وقتی که تورات می­ خوانیم، نور تورات قوم اسرائیل را نجات می دهد…حتی سربازانی که از نبرد بازمی ­گردند از معجزاتی می­ گویند که سبب همه آنها خواندن تورات است.” بدنبال لغو قانون «تال»، حاخام ­های ارشد حریدی اعلام نمودند؛ اعزام طلاب حریدی iبه خدمت، منجر iبه بروز شورش خواهد شد. بعضی نیز تهدید نموده­ اند که در صورت اصرار دولت بر این امر «پیروان خود را iبه خروج از اسرائیل» فرا خواهند خواند.

در ارتباط با دلایل لغو معافیت یهودیان مذهبی توسط رژیم­ صهیونیستی، می­توان iبه موارد زیر اشاره نمود:

۱- بالا بودن ضریب رشد جمعیت در میان جامعه حریدی iبه نسبت جوامع سکولار و خطر تبدیل آنها iبه اکثریت معاف از خدمت نظامی و متقاضی خدمات اجتماعی در آینده؛

۲- انتشار یافتن مدارکی درباره فرار جوانان یهودی (اعم از دختر و پسر) از انجام خدمت سربازی iبه iبهانه مطالعات مذهبی؛

۳- تشدید شکاف های اجتماعی بدلیل نابرابری حقوق و تکالیف جامعه مذهبی و سکولار در برابر قانون؛

۴- تضعیف فرایند جامعه ­پذیری یهودیان مذهبی بدلیل عدم مشارکت آنها در فرایند تولید و عرضه خدمات اجتماعی؛


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.