تهران‌گردی رئیس شورای شهر تهران به قسمت سبزش رسید

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/تهران‌گردی رئیس شورای شهر تهران این هفته به مناطق شمالی تهران رفت و مسجد‌جامعی به دنبال درختان و قنات‌های شمالی تهران گشت اما در ادامه بازدیدهای خود را موقت نیمه‌کاره گذاشت و به مراسم ختم یکی از زنان فوت شده در اتفاق آتش‌سوزی در خیابان جمهوری رفت.

به گزارش ممتاز ؛ احمد مسجدجامعی در بازدید از منطقه ۳ به مسجد جامع ده ونک، حمام تاریخی ده ونک، باغ مستوفی الممالک، امامزاده قاضی الصابر (ع)، زورخانه ونک، دانشگاه الزهرا، آرامگاه خانوادگی مستوفی الممالک، قلعه ارامنه، کلیسای میناس مقدس، مجموعه ورزشی آرارات و باشگاه اصحاب فرهنگ و هنر و باغات و قنات‌های ده ونک رفت و با مردم و اهالی این منطقه دیدار و به منزل استاد علامه کرباسچیان رفت.

مسجدجامعی در ابتدای برنامه خود به مسجد جامع ده ونک که به نقل از ساکنانش، چون گوهری در قلب این محله بوده دیدن کرد و به یکی از قدیمی‌ترین گرمابه‌های تهران که در زیرزمین این مسجد قرار داشت رفت و ضمن اطلاع از عمر ۴۰۰ ساله این گرمابه، بر حفظ و احیای این بنای تاریخی تاکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به باغ مستوفی الممالک، یکی از قدیمی‌ترین بزرگان محله ده ونک رفت و با نوه او دیدار و به نقش مهم مرحوم مستوفی و خانواده وی تاکید کرد.

وی در بازدید از باغات ده ونک با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳ هزار باغ در سطح شهر تهران وجود دارد، اظهار داشت:‌ در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری بر حفظ باغات در شهر تهران تاکید شده است.

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سرانه فضای سبز شهر تهران، این سرانه را ۱۵ متر مربع برای هر شهروند دانست و افزود: در برنامه ۵ ساله دوم این رقم باید به ۱۸ مترمربع افزایش یابد.

مسجدجامعی که همیشه در مورد گونه‌های قدیمی درختان تهران حساسیت بسیاری داشته و این هفته‌هم به دنبال گونه درخت ون در ده ونک می‌گشت، گفت: نام بسیاری از محلات تهران بر اساس گونه‌های طبیعی آن محل در قدیم بوده،است. در باغاتی که اینجا وجود دارد، گونه گیاهی درخت ون است که متاسفانه در بخش هایی از بین رفته؛ باید باغ ارگانیک ایرانی را حفظ کنیم که نمونه باغ های ایرانی را هم داشته باشیم.

وی پس از اطلاع از اوضاع قنات‌ها در تهران و ده ونک که مشکل آب دارد، خاطرنشان کرد: در تهران ۵۰۰ قنات وجود دارد که تنها ۱۵۰ قنات آن فعال می باشند. ۶۰ قنات دیگر هم در حال بازسازی است و امیدواریم بتوانیم تا سال آینده ۱۰۰ قنات دیگر را هم بازسازی کنیم تا این مشکل نیز در تهران و بویژه ده ونک حل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به آستان مقدس امامزاده قاضی‌الصابر(ع) که قدمتی ۹۰۰ ساله دارد رفته و پس از زیارت این امامزاده بر سر مزار شهدای ده ونک حاضر و یاد آنها را گرامی داشت.

در ادامه برنامه کشف تهران، مسجدجامعی در منزل مرحوم آیت‌الله استاد علامه کرباسچیان – موسس مدارس علوی حضور یافته و با فرزند ایشان دیدار کرد. در این دیدار، فرزند آن عالم بزرگ به بیان خاطراتی از مرحوم پدر و همچنین خاطراتی از احمد مسجد جامعی در زمان نوجوانی گفت که برای حاضران در جمع و رئیس شورای شهر جالب و شنیدنی بود.

مسجدجامعی همچنین از محوطه دانشگاه الزهرا(س) که مقبره مرحوم مستوفی‌الممالک، کارخانه قدیمی و انبار مهمات که در سال ۱۳۱۸ در جنگ جهانی دوم در اختیار آلمان ها بوده و امروزه به رستوران تبدیل شده و یک واگن قطار که برای دانشجویان راه آهن بود دیدن کرد.

در این بازدید که دکتر خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) نیز حضور داشت، رئیس شورای شهر تهران، پیشنهاد داد تا کافه قطار را در محل واگن قطاری که در محوطه دانشگاه قرار دارد، احداث کنند که مسئولان دانشگاه و شهرداری منطقه۳ با این طرح موافقت کردند.

 حضور در باشگاه آرارات و کلیسایی با معماری زیبا که توسط رستم رسکانیان طراحی شده بود و بازدید از قلعه ارامنه و کلیسای میناس مقدس و زورخانه ونک از دیگر برنامه های کشف تهران رییس شورای شهر تهران بود.

وی همچنین به باشگاه اصحاب فرهنگ و هنر رفت و این باشگاه را با حضور هنرمندانی چون داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، داریوش اسدزاده، اسماعیل خلج، محمود پاک نیت و دیگر بازیگران و هنرمندان افتتاح کرد.

احمد مسجد جامعی در پایان برنامه کشف تهران خود به منزل آسیب دیدگان اتفاق آتش سوزی خیابان جمهوری و مراسم ختم دو تن از درگذشتگان آن اتفاق رفته و با خانواده های آنها همدردی کرد.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.