تهران به نامه اوباما پاسخ داد/ اول تحریم‌ها را بردارید/ مسئولیت داعش با شما است

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

نوشته شده در تاریخ ۲۱/آبان/ – ۱۱:۳۲ و در حوزه های بین الملل –

روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع آگاه ایرانی خبر داد؛

خبرگزاری : گرچه تاکنون از نتیجه مذاکرات هسته‌ای در مسقط خبری منتشر نشده است و با وجود فضایی خوشبینانه که دستیابی به توافق را دور از دسترس نمی‌داند، جدیدترین رویداد سیاسی کنونی پاسخ تهران به نامه اوباما است.

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی می‌نویسد: باوجود تلاش مقام‌های آمریکایی برای ایجاد جنجال بر سر موضوع نامه محرمانه ارسالی از سوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی ایران و تفاسیر متعددی که از آن ارائه شد، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» وجود نامه و اطلاع از محتوای آن را تایید کرد و نوشت که در این نامه دو موضوع همکاری احتمالی در جنگ علیه داعش و نیز دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ مطرح شده است. 

براساس این گزارش، روز گذشته (سه‌شنبه) یکی از مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی به روزنامه «الاخبار» خبر داده است که تهران به نامه اوباما پاسخ داده است. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد که اکنون توپ در زمین آمریکا افتاده است.

«الاخبار» نوشت: به‌گفته منبع آگاه ایرانی، اوباما با هدف تبریک‌گویی به رهبر انقلاب به دلیل بهبودی از بیماری و خروج از بیمارستان نامه را ارسال کرده است. با وجود این، در نامه موضوعاتی همچون همکاری در زمینه مبارزه با داعش نیز مطرح شده بود که تهران پاسخ نامه را داد.

به‌نوشته این روزنامه لبنانی، ایران در رابطه با تکفیری‌ها به آمریکا این‌گونه پاسخ داد که مسئولیت گسترش‌ تهدیدات گروه داعش برعهده آن‌ها است و باید مقام‌های آمریکا هرچه سریع‌تر حمایت‌های خود از داعش را متوقف کنند تا اوضاع سریع‌تر بهبود یابد. در ادامه جواب ایران آمده است که گروه داعش، زاده و پرورده آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه است.

اما ایران درباره موضوع هسته‌ای تاکید کرده است که قبل از هرچیز اولویت با رفع تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران است و بعد درباره موضوعات دیگر می‌توان گفت‌وگو کرد.

روز گذشته جلسات مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ در مسقط پایان یافت و قرار است در ادامه کارشناسان هسته‌ای دو طرف به رایزنی با یکدیگر بپردازند. 

مذاکرات هسته‌ای طی دو روز گذشته در مسقط و با حضور «محمدجوادظریف» و «جان کری» وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و با حضور «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ در هتل بوستان مسقط برگزار شد. روز گذشته (سه‌شنبه) «جان کری» مذاکرات را ترک کرد و برای رایزنی با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به پکن رفت و قرار است امروز چهارشنبه مجددا برای مذاکره به مسقط بازگردد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – دانشگاه
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.