تهران در انتظار واگذاری ۱۵ هزار واحد مسکونی مهر

تهران در انتظار واگذاری ۱۵ هزار واحد مسکونی مهر

جام جم آنلاین: در حالی که فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن در حال آغاز شدن است، وزارت راه و شهرسازی قصد دارد با بهره‌برداری ضربتی از ۱۵ هزار واحد مسکونی مسکن مهر در اطراف تهران جهشی در تعادل‌بخشی به قیمت مسکن در تهران ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، امسال و در آستانه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت فروش و اجاره مسکن مانند هر سال به یکی از نگرانی‌های اساسی مردم بویژه مستاجران تبدیل شده است.

اما تفاوت امسال با سال‌های دیگر از آن جهت است که برخی شایعات احتمال می‌‌دهد افزایش قیمتی که درباره سایر کالاها و خدمات اساسی در ۲٫۵ ماهی که از آغاز سال گذشته، به بخش مسکن نیز سرایت کند.

خروج نسبی نقدینگی از بازار ارز و طلا نیز این نگرانی را ایجاد کرده که شاید هدف بعدی این نقدینگی بازار مسکن باشد لذا این عوامل ممکن است باعث تحت‌تاثیر قرار دادن قیمت‌ها در بازار مسکن باشد.

با این حال امسال وزارت راه و شهرسازی ظاهرا می‌خواهد طرحی نودراندازد و وعده‌های قبلی خود را این بار عملی کند.

موثرترین راه‌حلی که برای این موضوع در نظر گرفته شده نیز عرضه انبوه مسکن به بازار تهران است تا قیمت‌ها را بشکند.

این امر بارها مورد توصیه کارشناسان نیز بوده است که با طرح‌های دستوری، کاغذی و غیرقابل اجرا که مبتنی بر واقعیات بازار نیست، نمی‌توان قیمت‌ها را در بازار مسکن کنترل کرد، چرا که اقتصاد بی‌اعتنا به این طرح‌ها کار خود را انجام داده و قیمت‌های واقعی مسکن تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد.

لذا بازار مسکن مانند هر بازار دیگری تابع عرضه و تقاضاست و بهترین راه‌حل برای کاستن از قیمت‌ها افزایش عرضه مسکن در برابر تقاضای آن است.

ظاهرا وزارت راه و شهرسازی پس از گذراندن چند سال آزمون و خطا در کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن و اجرای طرح‌های تعزیراتی متعدد، عزم خود را جزم کرده که به جای تمرکز بر این طرح‌ها، هم و غم خود را بر تکمیل واحدهای مسکونی ناتمام مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران بگذارد تا با هدایت متقاضیان مسکن به سوی این واحدها و کاهش تقاضا، باعث متعادل شدن قیمت فروش و اجاره مسکن در سایر نقاط تهران شود.

وزارت راه و شهرسازی تصریح کرده در کنار عرضه انبوه واحدهای مسکن مهر اقدامات دیگری را نیز برای کنترل قیمت مسکن در تهران انجام خواهد داد.

تاکید بر اجرای مجدد طرح تعزیراتی کنترل اجاره‌بها و جلب همکاری موثر اتحادیه مشاوران املاک برای اجرای این طرح و اصلاح و آغاز اجرای طرح تفصیلی شهر تهران که جلوی بسیاری سوءاستفاده‌ها را در ساخت‌وسازها خواهد گرفت، دو اقدام قابل ذکر در حاشیه عرضه انبوه مسکن مهر به شمار می‌رود.

افتتاح بموقع ۱۵ هزار واحد مسکونی

وزیر راه و شهرسازی دیروز اعلام کرد ۱۵ هزار واحد مسکونی مسکن مهر در سه شهر اطراف تهران شامل پردیس، هشتگرد و پرند نیمه دوم خرداد جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

ورود این حجم انبوه مسکن به بازار مسکن پایتخت در زمانی مناسب و بموقع انجام می‌شود، چرا که خرداد ماهی است که امتحانات مدارس در حال برگزاری است و بیشتر خانوارهایی که تصمیم به جابه‌جایی از مکان فعلی خویش دارند، در حال بررسی بازار و قیمت‌گیری هستند.

تحویل این واحدها تا پایان این ماه احتمالا تاثیر خود را بر قیمت‌های اعلامی مسکن در اول تیر که ماه اصلی و پرحجم جابه‌جایی‌هاست، خواهد گذاشت.

همچنین این فرصت را برای بسیاری از خانوارها فراهم خواهد کرد که بتوانند در مسکن‌های مهر احداثی که تقریبا چسبیده به تهران است، سکونت کرده و همین به مستاجران امکان دست بالا گرفتن در تعیین قیمت‌های جدید اجاره با مالکان را خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید: ورود این ۱۵ هزار واحد مسکن مهر احتمالا به تغییر در پاره‌ای معادلات قیمتی سازندگان و فروشندگان مسکن در تهران نیز منجر خواهد شد، چرا که با افزوده شدن این گزینه، آنان در تعیین قیمت‌های بالای فروش واحدهایشان دست‌کم تردید خواهند داشت و این تردید در نقاط مرکزی و جنوبی تهران بیشتر به چشم خواهد آمد.

ثبت‌نام جدید نیز آغاز می‌شود

دیروز علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی جزئیات افتتاح واحدهای مسکونی جدید در شهرهای اطراف تهران و همچنین پیشرفت پروژه‌های تکمیلی این واحدها بویژه در زمینه دسترسی با مترو را اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی گفت: ثبت‌نام متقاضیان برای ۴۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید پرند از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که به‌منظور سهولت و سپری شدن زمان کمتر در تردد ساکنان شهر پرند به شهرهای اطراف، عملیات اجرایی متروی پرند از سال ۸۸ در دستور کار مسوولان قرار گرفته است، اظهار کرد: طول تقریبی متروی پرند از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند ۱۷٫۵ کیلومتر است که احداث این مسیر با برآورد اولیه ۱۸۷ میلیارد ریال در دستور کار شرکت عمران پرند قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در طول مسیر ساخت متروی پرند ۷ پل با دهانه‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود که طولانی‌ترین پل در این مسیر به طول ۱۴۰ متر است که روی بزرگراه تهران ـ ساوه قرار دارد و ساخت این پل آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به توسعه بزرگراه در آینده، طراحی دهانه‌ای در دوطرف این پل با پایه وسط به اتمام رسید و هم‌اکنون عملیات بتون‌ریزی پایه‌های این بزرگ‌ترین پل متروی پرند آغاز شده است که بالغ بر ۴۵۴۹ متر مکعب حجم بتون و ۸۲۰ تن آهن‌آلات برای ساخت آن به کار برده می‌شود.

نیکزاد اظهار کرد: در این مسیر ۲۸ آب‌رو طراحی شده که عملیات اجرایی ۱۴ دستگاه آن به اتمام رسیده است و بقیه آب‌روها که عمدتا در نزدیکی فرودگاه جدید امام خمینی (ره) قرار دارند، در حال هماهنگی با نقشه‌های دفع آب‌های سطحی مسیر جاده و محوطه فرودگاه جدید است.

طول مسیر متروی تهران ـ پرند ۵۰ کیلومتر است که بر اساس توافق انجام شده مقرر شده بود ۲۰ کیلومتر این خط ریلی توسط شهرداری تهران، ۱۲٫۵ کیلومتر تا فرودگاه امام توسط وزارت راه و ترابری سابق و ۱۷٫۵ کیلومتر باقیمانده تا پرند توسط شرکت عمران شهرهای جدید احداث شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.