تهران در چنبره آلودگی هوا

در هفته‌ای که گذشت باز هم موضوع آلودگی هوا درصدر اخبار قرار داشت اما این بار موضوع با تعطیلی یک‌هفته‌ای مدارس جدی‌تر شد، به گونه‌ای که طرح تعطیلات زمستانی مدارس مجدد روی میز بررسی دولت قرار گرفت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، تهرانی‌ها همانند بسیاری از کلانشهرهای کشور ، زمستان را به‌جای برف و باران، با دود و آلودگی هوا آغاز کردند به نحوی که شاخص کیفیت هوا در بسیاری از ایستگاه‌ها در روزهای اخیر در شرایط «ناسالم و نامطلوب برای همه» قرار گرفت و براساس اعلام  انوشیروان محسنی بندپی – استاندار تهران و بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، کلیه مقاطع تحصیلی مدارس استان تهران به جز مدارس فیروزکوه و دماوند و در دو نوبت صبح و عصر در هفته گذشته تعطیل شدند.

آلودگی هوا در این هفته علاوه بر تعطیلی مدارس و آسمان غبارگرفته و خاکستری که برای تهرانی‌ها به دنبال داشت، همچنان سرتیتر اخبار حوزه‌های مختلف بود و هر دستگاه و مسئولی عامل و عواملی را به عنوان متهم و مقصر افزایش آلاینده‌ها معرفی می‌کنند و آنطور که محسن هاشمی در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران گفته است: کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی در خصوص سهم دستگاه‌های دخیل در آلودگی هوا منتشر کرده و  سهم  ۹ دستگاه در این حوزه مشخص شده است.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز می‌گوید: در خصوص مقابله با آلودگی هوا  ۱۴ دستگاه نقش دارند و اتفاقا نقش شهرداری در شهر با وجود گستردگی کمتر است . وی از سایه سنگین کاخانه‌ها بر آلودگی هوای تهران گفت و تاکید کرد:  بحث آلاینده‌های خارج از حریم شهر تهران نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که معمولا صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها از میزان سوخت زیادی استفاده می‌کنند و آلودگی آنها بر تهران سایه می‌اندازد.

سیاهه آلودگی هوا هم یکی دیگر از مباحثی بود که این هفته خبرساز شد و آنطور  که محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران توئیت کرده است: براساس آخرین سیاهه انتشار سال ۹۶ سهم کلیه منابع آلاینده و منابع متحرک مشخص شده است و سایر اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر شده مورد تایید نیست و مبنای تصمیمات ما در شهرداری گزارش رسمی سیاهه انتشار است.

 سهم منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی ۸۲.۹ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۰.۸ درصد بوده است. بر این اساسا سهم خودروهای سواری در تولید آلاینده‌های گازی ۳۷.۸ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۳.۹ درصد ذکر شده است. همچنین نقش موتورسیکلت‌ها در تولید آلاینده‌های گازی ۲۱.۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰.۱ درصد بوده است. نقش اتوبوس‌های شرکت واحد نیز در تولید آلاینده‌های گازی نیم درصد و در تولید ذرات معلق ۵.۷ درصد تخمین زده شده است. کامیون‌ها در تولید آلاینده‌های گازی ۳.۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۵.۷ درصد نقش داشتند.

صنایع نقش ۱.۹ درصدی در تولید آلاینده‌های گازی و نقش ۱۷.۸ درصدی در تولید ذرات معلق دارند. نیروگاه‌ها نیز در تولید آلاینده‌های گازی ۵.۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۲.۱ درصد نقش داشته‌اند.

در هفته‌ای که گذشت پرونده بوی مرموز پایتخت همچنان مفتوح بود و آنطور که اداره کل محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرد برخی مناطق تهران در روزهای ۱۱، ۱۷، ۱۳و ۲۴ آذر با این بو درگیر بودند.

در بررسی پرونده بوی مرموز پایتخت فرضیه «آرادکوه» به عنوان منشا این بو رد شد و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با طرح ادله و بررسی فرضیات مختلف گفت: بیشترین تماس ها از مناطق ۱، ۲، ۵ و ۶ بوده است. در حالی که از مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۸ که به آرادکوه نزدیک هستند، تماسی نداشتیم. از لحاظ علمی اگر منشاء بو آرادکوه بود باید استشمام بو در نزدیکی این مکان بیشتر باشد. همچنین اگر منشاء این بو فرایندهای تخریب و تجزیه مثل پسماند و فاضلاب باشد، باید میزان بو در تابستان بیشتر باشد، اما این اتفاق در آغاز فصل سرد و در روزی که بیشترین غلظت گوگرد و ذرات معلق وجود دارد رخ می دهد. در آرادکوه فرایندی نداریم که گوگرد تولید کند. تولید گوگرد ارتباط مستقیمی با سوختهای سنگین دارد و ارتباط دادن این موضوع به آرادکوه در زمانی که باد در کمترین سرعت خود است، در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر امکان پذیر نیست.

در ماجرای بوی نامطبوع پایتخت، تعیین نوع گاز منتشره پای متهم دیگری به پرونده باز شد و آن صنایع جنوب تهران و همچنین کارخانه سیمان شهرری بود.

استاندار تهران در حاشیه جلسه‌ ویژه بررسی منبع یا منابع بوی نامطبوع پایتخت تشکیل شد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد: در این جلسه سه نوع گاز تشخیص داده شده که به ترتیب SO۲ و SH۲ و با احتمال کمتری آمونیاک بوده، البته متهم اصلی هنوز مشخص نشده است و براین اساس کارگروه علمی مامور شدند که عوامل ۲۰ گانه منشأ بو را در گزارشی ظرف ۱۰ روز ارائه کنند.

در این جلسه مقرر شد سیمان شهرستان ری از سوخت گاز استفاده کند و استفاده از مازوت (نفت کوره) را متوقف کند. همچنین حفاظت محیط زیست استان تهران نیز باید تمامی صنایع در حول و حوش جنوب تهران را مورد سنجش قرار دهد و خروجی آلاینده‌های آنها را پس از سنجش ظرف مدت یکماه در گزارشی به این جلسه ارائه کند.

همچنین آنطور که مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – گفته است: بر اساس یافته‌های ما عامل بوی نامطبوع در تهران مربوط به افزایش غیراستاندارد میزان گوگرد است،‌ باتوجه به اینکه این بو از سمت شهرری آغاز می‌شود، برای یافتن منشأ آن لازم است صنایع مستقر در این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود آن‌ها از چه سوختی استفاده و چه فعالیتی در زمان انتشار بوی نامطبوع داشته‌اند.

در پی بارش‌های سیل‌آسا در استان خوزستان ایمان باباییان – سرپرست مرکز اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی – گفت: اقلیم کشور در آینده به سویی حرکت خواهد کرد که میانگین بارش‌ها کم اما بارش‌های سیل‌آسا بیشتر خواهد شد.

طرح مجدد تعطیلات زمستانی مدارس

تعطیلات پی در پی مدارس به علت آلودگی هوا هرچند از منظر حفظ سلامت دانش آموزان اجتناب ناپذیر است اما نگرانی جدی برای اتلاف زمان آموزش و عقب افتادگی درسی وجود دارد؛ مشکلی که به نظر می رسد با درنظر گرفتن راهکارهای مختلف علمی و کارشناسی شده و ایجاد انعطاف در تقویم آموزشی می‌تواند حل و جبران شود. که در این رابطه پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش و کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گفت‌وگو با ایسنا، پیشنهاد تعطیلات شناور برای مدارس را مطرح و منابع و ساعات آموزشی از دست رفته و اتلاف شده در ایران را با ذکر دلایل تشریح کرد و گفت:  زمان آموزش در ایران ۱۱ هزار و ۷۳۰ ساعت است و ۴۸۹۰ ساعت تفاوت بین زمان واقعی آموزش با زمان رسمی آموزش داریم و ۴۲ درصد زمان را اتلاف می‌کنیم. هزینه نفر- ساعت اتلاف شده در دوره ابتدایی ۷۹۴۰ میلیارد تومان، متوسطه اول ۳۴۰۰ میلیارد تومان، متوسط دوم ۳۱۵۴ میلیارد تومان است و در مجموع ۱۵هزار میلیارد تومان اتلاف منابع داریم.

آنطور که حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در ایسنا گفت: ایده اصلاح تقویم آموزشی و تعطیلات زمستانی مدارس سال‌هاست مطرح است و در دولت نیز مورد بحث و توافق قرار گرفته است. حتی دولت لایحه‌ای را در این باره در دو سه سال اخیر به مجلس ارسال کرد که با آن موافقت نشد. سازمان میراث فرهنگی نیز به علت جذابیت‌های گردشگری زمستانه متقاضی تعطیلات زمستانی مدارس است. اما ما به تنهایی نمی‌توانیم در این باره تصمیم بگیریم و تقویم آموزشی را تغییر دهیم. حتی زمان شروع سال تحصیلی نیز دارای مصوبه مجلس است و ما به علت محدودیت‌ها، نیازمند قانون در این زمینه هستیم. این موضوع هفته گذشته نیز دوباره در مجلس مطرح شد و برخی بر به جریان انداختن دوباره لایحه مذکور تاکید داشتند. ما هم موافق هستیم اما اگر قرار باشد تصمیمی در این باره گرفته شود باید مسیر قانونی خود را طی کند.

خداحافظی با بخاری نفتی در مدارس

سریال پرغم آتش‌سوزی در مدارس با بخاری نفتی‌های چکه‌ای سال‌هاست که در شهرهای مختلف کشور تکرار شده و اگر نگاهی به آمار ۲۰ سال گذشته بیندازیم رد پای مرگ و سوختن را در زندگی ده‌ها دانش آموز و معلم می بینیم.

آموزش و پرورش طی این‌سال‌ها با کمک دولت و مجلس و همراهی خیرین به دنبال نوسازی مدارس و تجهیز کلاس‌ها به سیستم گرمایشی استاندارد و خداحافظی با بخاری‌های نفتی قطره‌ای است و آنطور که رخشانی‌مهر رییس سازمان نوسازی مدارس گفته است: در هفت سال پیش   ۳۶۰ هزار بخاری غیراستاندارد در کلاس‌های درس وجود داشت که با شروع عملیات، شمار بخاری‌های غیراستاندارد تا سال گذشته به ۱۳۷ هزار مورد کاهش یافت. 

رخشانی مهر با بیان اینکه ۲۴ هزار کلاس درس داشتیم که در آن مناطق گازکشی انجام شده بود اما بخاریهای نفتی داشتند عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۸هدف گذاری کردیم که در این ۲۴ هزار کلاس درس، بخاری نفتی جمع آوری و سیستم استاندارد را جایگزین کنیم که این هدف محقق شد و اکنون هیچ کلاس بدون بخاری گازی در مناطقی که علمک گاز تا مدرسه کشیده شده است، نداریم.

از ۱۳۷ هزار کلاس درس با سیستم گرمایشی غیراستاندارد با احتساب جمع آوری این ۲۴ هزار کلاس درس و سایر اقدامات انجام شده خارج این طرح ، به ۸۸ هزار کلاس درس دارای سیستم غیراستاندارد رسیده ایم. به این معنا که از دی ماه سال گذشته تا کنون حدود ۴۸ هزار کلاس درس را به سیستم استاندارد مجهز کرده‌ایم. از ۸۸ هزار کلاس درس باقی مانده، ۲۵ هزار کلاس درس داریم که بخاری نفتی دارند و در آنجا مناطق هنوز گازکشی نشده‌اند.

۱۰ دی آغاز مجدد ثبت‌نام متقاضیان بسته معیشتی

در هفته گذشته اخبار مختلفی درباره «بسته معیشتی»  منتشر شد از خبر سازمان بازرسی کشور مبنی بر پرداخت بسته معیشتی به بیش از ۹۲ هزار خانوار کمیته امدادی جامانده تا اطلاعیه وزارت کار و رفاه اجتماعی درباره ثبت‌نام متقاضیان و نمودار درآمدی مشمولان بسته

در اطلاعیه‌ ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی آمده است: از تاریخ  ۱۰دی ماه ۹۸ افرادی که تاکنون برای دریافت یارانه اقدام و ثبت نام نکرده اند و متقاضی دریافت طرح حمایت معیشتی هستند می توانند برای پیگیری فرآیند درخواست برخورداری از بسته حمایت معیشتی به سایت hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و ثبت نام کنند.متقاضیان دریافت طرح حمایت معیشتی می رساند که به منظور رفاه حال بیشتر، از مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ خودداری کنند.

افرادی مشمول بسته حمایت معیشتی می شوند که سطح درآمدی آن ها به شرح جدول زیر باشد.

بحث درصد افزایش بودجه سال آینده دستگاه‌ها بدنبال وضعیت اقتصادی و تحریم‌های کشور مبحثی مهم است به طوریکه هر دستگاهی بدنبال چک و چانه و رایزنی برای کسب درصدی بالاتر از آن است؛ در این بین معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین مقدار رشد مصارف بودجه را مربوط به امور رفاه اجتماعی با ۲۲.۲ درصد افزایش اعلام کرد و به تشریح وضعیت حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ پرداخت.

بر اساس آخرین گزارش منتشره مجمع جهانی اقتصاد سال ۲۰۲۰ درخصوص شکاف جنسیتی ۱۰۰ سال زمان نیاز است تا شکاف جنسیتی در سطح جهانی رفع شود که لیلا فلاحتی مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امسال ۱۵۳ کشور در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند که در این میان ایران در رتبه ۱۴۸ قرار گرفته است. از میان ۱۵۳ کشور، ایران در حوزه مشارکت اقتصادی رتبه ۱۴۷ در حوزه دستاوردهای آموزشی رتبه ۱۱۸ در حوزه سلامت و بهداشت رتبه ۱۳۰ و در حوزه مشارکت سیاسی رتبه ۱۴۵ را به خود اختصاص داده است.  وی درباره چرایی کاهش رتبه ایران در «رفع شکاف جنسیتی» علت را وابسته به دو مسئله دانست واظهار کرد: در سال ۲۰۱۹ مجموعا ۱۴۹ کشور در گزارش مورد توجه قرار گرفته بودند، اما در سال ۲۰۲۰ مجموعا ۱۵۳ کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بنابراین با افزایش چهار کشور در مجموع گزارش نسبت به سال قبل تغییراتی در رتبه کشورها ایجاد شده است.

اعتبارات ناکافی تحول سلامت در بودجه ۹۹

بحث کمبودهای اعتباری دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی تحت پوشش آنها و بالطبع آن پیگیری مطالبات بودجه‌ای حوزه سلامت در بودجه ۹۹ از جمله مباحث مهم وزارت بهداشتی‌ها در فصل بودجه است. بر همین اساس دکتر سیدکامل تقوی‌نژاد – معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ضمن تشریح اعتبارات لحاظ شده برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه سلامت در لایحه بودجه ۹۹، در عین حال از سهم ۱۵ درصدی سلامت از اعتبارات ناشی از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

تقوی‌نژاد همچنین بر لزوم تخصیص سهم یک درصدی سلامت از ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۹ تاکید کرد و در عین حال از کاهش اعتبارات دو بسته خدمتی طرح تحول در بودجه ۹۹ شامل ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و همچنین بسته خدمتی مقیمی متخصصان در بودجه ۹۹ خبر داد و ابراز امیدواری کرد که اعتبارات این دو بسته خدمتی نیز اصلاح شوند.

چرایی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان یارانه دارو و همچنین لزوم تامین اعتبار استخدام ۱۰هزار نیرو و ۲هزار هیات علمی و نیاز پولی ۲۸۰۰ میلیارد تومانی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از دیگر مباحثی بود که معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درباره آنها توضیح داد.

فروکش موج آنفلوآنزا

فروکش همه‌گیری آنفلوآنزا و کاهش موارد مراجعه و بستری و همچنین مرگ و میر ناشی از این بیماری از هفته گذشته (۲۲ آذر ماه) از جمله اخبار مهم حوزه سلامت است. بنابر اعلام دکتر کیانوش جهانپور – رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از ۲۲ تا ۲۹ آذرماه از مجموع ۸۸۳ نفر بستری مشکوک به آنفلونزا، نهایتا ۸۱ مورد بر اساس شواهد آزمایشگاهی مبتلا به آنفلوآنزای تیپ A گزارش شده‌اند و میزان بروز به حتی کمتر از یک‌دهم هفته‌های گذشته رسیده است. اما متاسفانه طی هفته مورد اشاره هفت نفر به دنبال ابتلا به آنفلوآنزا و عوارض و پیامدهای آن فوت کردند که اغلب آنها از بیماری‌های زمینه‌ای نیز رنج می‌بردند.

“آوا”؛ قربانی تحریم‌ها

“آوا” بیمار پروانه‌ای که تحت تاثیر تحریم‌ها و فراهم نشدن پانسمان‌های ویژه این بیماری، جان باخت از دیگر اخبار خبرساز حوزه سلامت در هفته‌ای که گذشت، بود؛ به طوری که در نشست شورای امنیت در سازمان ملل، نماینده ایران در بخشی از سخنرانی‌اش به تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا در تامین نیازهای دارویی و درمانی بیماران ایرانی و از جمله مرگ «آوا» دختر دو ساله اهوازی مبتلا به‌ «ای بی» به همین دلیل، اشاره کرد؛ موضوعی که واکنش سفیر آمریکا را در پی داشت …

از سرگردانی هموفیلی‌های اصفهان تا افزایش نیاز به خون

سرگردانی ۶۰۰ بیمار هموفیلی در اصفهان جهت دریافت خدمات دارویی و درمانی موردنیازشان در مراکز مربوطه و چالش‌های بیمه‌ای بیماران خاص و انتقاد از دستگاه‌های دیالیز ایرانی و همچنین افزایش نیاز به خون و فرآورده‌های خونی و کاهش تمایل برای اهدای خون در آلودگی هوا از جمله دیگر اخبار مهم حوزه سلامت در هفته گذشته بود که در گفت‌وگو با مسوولان مربوطه پیگیری شد.

 افزایش مبلغ جریمه ورود به طرح ترافیک در آلودگی هوا

همزمان با موج آلودگی هوا در پایتخت پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هم دست به کار شد و این بار هم با تصمیم افزایش مبلغ جریمه ورود به طرح ترافیک تلاش کرد تا شاید باری از دوش آسمان دود گرفته شهر بردارد. برهمین اساس سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی از افزایش مبلغ جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک اصلی از ۲۰ هزار به ۹۰ هزار تومان در روزهای اضطراری آلودگی خبر داد و به ایسنا گفت: برابر قوانین و مقررات در صورتی که سازمان محیط زیست شهرداری تهران یا پلیس راهور در جلسه شورای عالی ترافیک درخواست افزایش مبلغ جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک اصلی در شرایط اضطراری آلودگی هوا را داشته باشد این طرح در شورای عالی بررسی شده و به تصویب خواهد رسید. افزایش مبلغ جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک در شرایط اضطراری نیز  به تصویب رسید و برابر این مصوبه جریمه خودروهای فاقد مجوز طرح ترافیک در روزهای اضطراری آلودگی هوا از ۲۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

معاون پلیس راهور ناجا این را هم گفت که جریمه تنها در محدوده طرح ترافیک اصلی بوده و صرفا برای شرایط اضطراری آلودگی هوا است البته تاکنون نیز اجرای این طرح به پلیس راهور ابلاغ نشده است و در صورتی که ابلاغ شود پلیس راهور آن را اجرا خواهد کرد.

جزئیات درگیری “هانی کرده”

«شامگاه دوشنبه  یکی از شرورهای معروف تهران به همراه یکی از دوستانش سوار بر خودروی پژو ۲۰۶ سفید رنگ مقابل یک آبمیوه فروشی در منطقه شاپور توقف کرد که در همین لحظه ۶ جوان سوار بر دو موتور به سمت وی  و دوستش حمله و آنها را هدف ضربات چاقو و قمه قرار دادند.» این آغاز داستان درگیری و مرگ«هانی کرده» از اراذل و اوباش منطقه ابوسعید است که در هفته گذشته نام او را به صدر اخبار حواث برد.

پلیس وارد دره فرحزاد شد

دره فرحزاد از جمله فضاهای ناامن شهری است که سال‌هاست میزبان معتادان متجاهر و البته آسیب‌های اجتماعی متعدد دیگر است. هفته گذشته پلیس بار دیگر برای پاکسازی دره فرحزاد وارد این منطقه شد و حدود ۲۲۰ معتاد متجاهر و مقداری مواد و وسایل فروش مواد مخدر را جمع آوری کرد.

به گفته سردار ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت این طرح جزو برنامه‌های پلیس و تدابیر سردار فرماندهی تهران بزرگ بوده است که تهران بزرگ باید عاری از معتاد متجاهر باشد و این طرح شروع شده و ادامه دار خواهد بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.