تهران رکورددار آلودگی صوتی در جهان

تهران رکورددار آلودگی صوتی در جهان

عصر خودرو : مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: شهر تهران از لحاظ آلودگی صوتی مانند آلودگی هوا در صدر کشورهای جهان قرار می‌دهد.

به نقل از مهر یوسف رشیدی بااشاره به آخرین وضعیت آلودگی صوتی در پایتخت گفت: منطقه ۶ شهر تهران از لحاظ آلودگی صوتی در صدر مناطق دیگر شهر تهران قرار دارد که به ترتیب ده منطقه پر سر و صدای شهر تهران ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۷، ۱۳، ۳، ۱۹، ۱۸ و ۲ هستند که با توجه به تعداد و سرعت خودروها در این مناطق، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها و توزیع نوع آنها، در هر منطقه و میزان اتوبانهای موجود این تقسیم‌بندی انجام شده است.
نقشه های صوتی سالیانه تغییر می کند
وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا جهت اجرا و ساخت اتوبانها و مناطق حساس به سر و صدا مانند مدارس و بیمارستانها از نقشه‌های صوتی استفاده می‌کنند گفت: هرچند نقشه های صوتی با توجه به افزایش سالیانه تعداد خودروها و حجم ترافیک تغییر می کنند.
اگزوز موتور سیکلتها ۹۰ دسیبل صدا تولید می کنند
رشیدی ادامه داد: طبق آمار و ارقام، در شهر تهران ۲۵ درصد وسایل حمل و نقل جاده‌ای را موتورسیکلتها تشکیل می‌دهند که صدایی نزدیک به ۸۳ دسیبل در فاصله ۱۰ متری خود تولید می کنند و اگزوز موتورسیکلتها صدایی در حدود ۹۰ دسیبل و حتی بالاتر تولید می‌کند. همچنین ۶۰ درصد وسایل حمل و نقل جاده‌ای را خودروهای سواری در بر می‌گیرد. با توجه به تردد بیش از ۳ میلیون خودرو در شهر تهران که نزدیک به ۲ ملیون ۳۰۰ هزار آنها سواری‌اند شهر تهران را از لحاظ آلودگی صوتی مانند آلودگی هوا در صدر کشورهای جهان قرار می‌دهد.
آلودگی صوتی اتوبانها دو برابر حد استاندارد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلت‌ها به مراتب بیشتر است. در نهایت با توجه به اطلاعات حاصله در شرکت کنترل کیفیت هوا در خیابانها و اتوبانهای شهر تهران نزدیک به ۸/۴۷ درصد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد می‌کنند در حالیکه استاندارد آلودگی صوتی برای منازل مسکونی در روز ۵۵ دسیبل و شب ۴۵ دسیبل است.
وی افزود: در حال حاضر ۳۹ ایستگاه سنجش‌گر صدا در سطح شهر نصب شده است که اطلاعات را بصورت لحظه ای دریافت می‌کنند.

یکشنبه ۴ تیر   ۱۶:۱۱


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.