تهران می تواند شهردار خانم داشته باشد

۱۱اردیبهشت،

یک عضو شورای شهر تهران معتقد است در مدیریت شهری زنان تنها در حد مدیریت محلات و معاونت در سازمان‌ها رشد کرده‌اند در حالی که زنان می‌توانند شهردار تهران هم باشند و محدودیت قانونی در این زمینه وجود ندارد.

یک عضو شورای شهر تهران معتقد است در مدیریت شهری زنان تنها در حد مدیریت محلات و معاونت در سازمان‌ها رشد کرده‌اند در حالی که زنان می‌توانند شهردار تهران هم باشند و محدودیت قانونی در این زمینه وجود ندارد.

معصومه ابتکار با اشاره به عملکرد اعضای زن شورای سوم شهر تهران گفت: از ابتدای شکل‌گیری شورای قصد داشتیم ائتلافی میان سه عضو خانم شورا تشکیل دهیم که متاسفانه به دلیل نگرش‌های متفاوت این ائتلاف شکل نگرفت البته به اعتقاد من می‌توانستیم با هر گرایش و تفکری پیرامون زنان و کمک به مشکلات، معضلات و موانعی که بر سر راه زنان وجود دارد این اتحاد شکل بگیرد. 

وی ادامه داد: ما در شورا طی جلساتی در هنگام تدوین برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در حوزه زنان برنامه‌ای با ۱۲ محور که در خصوص پیشرفت و بهبود وضع زنان در شهر تهران بود ارائه کردیم و از شهرداری خواستیم برنا مه‌های خود را در این رابطه به گونه‌ای تدوین کند که ما بتوانیم اجرای این برنامه‌ها را رصد کنیم.

ابتکار اشتغال زنان، مسائل فرهنگی،ارتقای توامندیهای بانوان را از جمله مواردی دانست که در این برنامه به آن توجه شده بود و گفت: زنان باید توانایی حل برخی از مشکلات و مسائل خانوادگی را داشته باشند به طور مثال زنان می‌توانند نقش مهمی در پیوند نسل‌ها داشته باشند.

 در این زمانه که شکاف بین دو نسل آن قدر زیاد شده که نسل جدید مقابل دیدگاه‌های گذشتگان ایستاده اند با افزایش سطح توان زنان می‌توانیم به نزدیکی دو نسل کمک کنیم. وی ادامه داد: زنان در مدیریت سبک زندگی و الگوی مصرف نقش اساسی دارند که با آموزش مهارت‌های زندگی می‌توان آنها را توانمند کرد. همچنین زنان در مدیریت و حل مشکلات زیست محیطی و سلامت توانایی‌های بسیاری دارند که می‌توان از قابلیت‌های آنان استفاده کرد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری اقدامات قابل توجهی در حوزه زنان زندانی و سرپرست خانواده انجام داده است گفت: با وجود تلاش‌های خوب شهرداری و دولت در حوزه زنان به دلیل وسیع بودن مخاطبان هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله بسیاری داریم .

ابتکار با اشاره به نقش محدود زنان در مدیریت پایتخت گفت: در حالیکه ۲۵ درصد کارکنان شهرداری را زنان تشکیل می‌دهند تنها ۲ درصد مدیریت‌ها بر عهده خانم‌ها است. این در حالی است که زنان توانمندی داریم که می‌توانند از پس مسوولیت‌های ‌مهم بر‌آیند.

وی در پاسخ به این پرسش که امکان انتخاب شهردار زن در صورت اضافه شدن تعداد زنان شورای شهر وجود دارد گفت: اگر تعداد زنان شورا هم تغییر نکند این امکان وجود دارد. ما پیش از این معاون رئیس‌جمهور و وزیر زن داشته‌ایم‌،حتی در تهران شهردار منطقه نیز فعالیت می‌کرده و محدودیتی قانونی در این زمینه وجود ندارد.

ابتکار اضافه کرد: حتی استفاده از کلمه رجال به این معنی است که اگر ظرفیت و امکان و مصلحت پذیرفتن یک خانم در مسوولیت ریاست جمهوری وجود داشت این امکان فراهم شود .

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از این که برنامه‌های حوزه زنان دچار سرگشتگی است گفت: اجرای برخی برنامه‌های ضربتی که مخاطبان اصلی آن زنان می باشند سبب آسیب به خانوم‌ها خواهد شد. همچنین عوارضی دارد که متاسفانه بسیار گران و سنگین است . وی خواستار توجه به کرامت انسانی در برنامه‌ها و طرح‌هایی شد که مخاطبانش مردم می باشند.

خبرگزاری مهر


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.