تهران و مسکو دربارهٔ تحولات سوریه موضع مشترک دارند/کشورهای خارجی با حمایت از تروریست ها به برادرکشی در این کشور دامن می زنند

۲۸م آذر ،

معاون امور خاورمیانه و آفریقای عربی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدارهای خود با مقام های ارشد روس و رایزنی با آنها دربارهٔ تحولات منطقه ای اعلام کرد موضع راهبردی مسکو در خصوص تحولات جاری سوریه تغییر نکرده است.

 به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ حسین امیر عبداللهیان پس از مذاکرات فشرده با مقامات روسیه در نشستی خبری در مسکو با اشاره به دیدارهای خود با مقام های ارشد روس و رایزنی با آنها دربارهٔ تحولات منطقه ای اعلام کرد: موضع راهبردی مسکو در خصوص تحولات جاری سوریه تغییر نکرده است.

وی افزود: تهران و مسکو دربارهٔ تحولات جاری سوریه دیدگاه و موضع مشترک دارند و بر این باورند که تنها با استفاده از رویکردهای سیاسی و صلح آمیز می توان مسایل این کشور را حل و فصل کرد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: از دیدگاه تهران و مسکو، ادامه اقدامات خشونت آمیز و تروریستی، اوضاع در سوریه را تیره تر می کند و اینها همه به سبب حمایت غرب از تروریست ها و تشدید فعالیت های خشونت آمیز و تروریستی آنهاست.

وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه تروریست ها در سوریه از سوی بعضی کشورهای خارجی حمایت می شوند و به همین سبب نیز مسوولیت کشته شدن مردم بی گناه در سوریه به دست عناصر مسلح و تروریست متوجه کشورهای حامی آنها و غرب است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ارسال سلاح و تجهیزات برای تروریست ها از سوی کشورهای خارجی ادامه داد متاسفانه عده ای با دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریست ها به جنگ و برادرکشی در این کشور دامن می زنند.

وی با اشاره به دیپلماسی فعال ایران برای برقراری صلح و امنیت در سوریه و ارایه طرح شش ماده ای در این راستا به طرف های درگیر در سوریه گفت: این طرح در دیدار و مذاکره با مقام های ارشد روس با استقبال آنان مواجه شد.

وی با رد بعضی اظهارنظرها مبنی بر مشابهت طرح شش ماده ای کشورمان با طرح پیشنهادی کوفی عنان نماینده پیشین دبیرکل سازمان ملل در این باره افزود: طرح ایرانی واقع بینانه تر است و شرایط را برای برگزاری انتخابات در فضای آرام در سوریه فراهم می کند.

امیرعبداللهیان افزود: از دید تهران و مسکو مساله سوریه جز راه حل سیاسی و دیپلماتیک، راه حل دیگری ندارد و هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه توهین به مردم این کشور می باشد.

وی با اشاره به مخالفت قاطع تهران و مسکو به هر گونه مداخله خارجی در مسایل داخلی سوریه، اضافه کرد تحمیل اراده خارجی به دولت و ملت سوریه خلاف قوانین و حقوق بین المللی است و نتیجه ای به دنبال نمی آورد. مردم سوریه باید خودشان در محیطی آرام و از طریق گفت و گو مذاکره سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

امیرعبدالهیان یادآور شد: بشار اسد رییس جمهوری سوریه از طریق انتخابات به این مقام دست یافته است و هر گونه تغییر در ساختار سیاسی این کشور نیز باید بر اساس رویکردها و روندهای دموکراتیک صورت گیرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان اخطار داد که اگر طرف های درگیر در سوریه در زمان حاضر به توافق نرسند،ممکن است وضع جاری این کشور تا یک دهه آینده نیز ادامه یابد.

وی از وضعیت جاری بحرین و کشتار مردم بی دفاع این کشور به دست آل خلیفه به عنوان یکی دیگر از محورهای اصلی دیدار و مذاکره خود با مقام های روس در سفر به مسکو نام برد و گفت: وضعیت در بحرین بحرانی است و مردم این کشور در تظاهرات آرام و مسالمت آمیز هدف اقدامات خشونت آمیز نیروهای امنیتی قرار می گیرند.

امیرعبدالهیان با بیان این که در دو روز اخیر شمار بسیاری از زنان و کودکان بی گناه در ناآرامی های بحرین به دست نیروهای پلیس و امنیتی بازداشت شده اند، افزود مردم بحرین به شکلی مسالمت آمیز درخواست های خود را مطرح می کنند، اما حکومت پاسخی به این مطالبات نمی دهد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.