تهیه سند همکاری مشترک میان دولت و مجلس، مانع از دعواهای سیاسی بی‌حاصل خواهد شد

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ویرایش سند اولیه همکاری دولت و مجلس با عنوان اصلاح مدیریت بخش عمومی کشور در این مرکز خبر داد و گفت: این سند ویرایش اول است که می‌توانیم با همکاری دولت و سایر دوستان این سند را نهایی کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز شنبه (۹ آذرماه) برگزار شد، به تشریح اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخت و گفت: در دوره تازه دولت، پیشنهاد اساسی ما در مرکز پژوهش‌ها این بود که یک سند همکاری بین دولت و مجلس تهیه شود.
 
وی در ادامه افزود: پیشنهاد ما این بود که به هرحال بخشی از اختلافات بین دولت‌ها و مجالس پیش می‌آید، اختلافات ناگزیری است، به سبب اینکه در هرحال در عرصه سیاسی این اختلافات می‌تواند وجود داشته باشد، بخشی نیز به آن سبب است که از آنجا که مجلس نقش نظارتی دارد، طبیعی است که بخشی از اختلاف نظرها را به وجود آورد.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخشی از این اختلافات بین دولت‌ها و مجالس کاملا قابل مدیریت است اظهار داشت: اگر دولت‌ها و مجالس دارای یک دستور کار مشخص و از اولویت‌های اساسی کشور فهم و درک مشترکی داشته باشند، بخشی از این اختلافات قابل مدیریت است، بر همین اساس پیش نیاز این است که ما یک درک مشترک از وضعیت کشور داشته باشیم و براساس این درک مشترک از شرایط کشور بتوانیم به تعیین اولویت‌ها بپردازیم.
 
جلالی ادامه داد: امتیازی که در این دوره وجود دارد و متاسفانه از کنار این امتیاز بزرگ به راحتی عبور می‌کنیم این است که در حال حاضر بین دولت و مجلس یک درک تقریبا مشترک از شرایط کشور وجود دارد که این می‌تواند فرصت خوبی برای اولویت گذاری و برنامه‌ریزی برای آینده کشور و همکاری بین دولت و مجلس باشد، اما متاسفانه این امتیاز بزرگ روز به روز در حال کمرنگ شدن است.
 
وی تصریح کرد: سبب این موضوع نیز این است که با توجه به اینکه یکسال از عمر دولت بگذرد و درک شرایط کشور اختلاف نظرهایی بین دولت و مجلس به وجود می‌آید، چرا که دولت‌ها همواره به دنبال این می باشند که از عملکرد خود دفاع کنند و مجالس هم منتقد می باشند و روند این موضوع می‌تواند از سال آینده آغاز شود، لذا تبیین یک سند همکاری بین دولت و مجلس بسیار ضروری است.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و دولت فعلی دو سال فرصت همکاری دارد، گفت: با توجه به اینکه دو سال و نیم از عمر مجلس فعلی باقی است، بین دولت و مجلس دو سال وقت مشترک وجود دارد، که این وقت بسیار مناسب و خوبی است و درک شرایط موجود می‌تواند در طول این دو سال برنامه‌ریزی کرد.
 
جلالی ادامه داد: ما در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چندین گزارش را از شرایط موجود کشور در شهریور ماه ارائه کردیم و در یک جلسه علنی مجلس به تشخیص وضعیت موجود کشور پرداختیم، پس از آن ما سند اولیه همکاری دولت و مجلس را با عنوان “اصلاح مدیریت بخش عمومی کشور” به عنوان ویرایش اول تهیه کردیم و در جلسات مختلفی که بنده به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حضور داشتم، مرتب بر این نکته تاکید کردم که این سند ویرایش اول است و اگر دولت و سایر دوستان هم نظر دهند، می‌توانیم این سند را نهایی کنیم که با کمال تاسف تا الآن استقبال چندانی از این کار بسیار ضروری و این پیشنهاد عملیاتی نشده، هرچند ما هنوز هم زمان را دیر نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم که این فرصت می‌تواند وجود داشته باشد.
 
وی ادامه داد: اگر این سند همکاری تهیه شود معنایش این است که ما چه در حوزه‌هایی که نیازمند قانونگذاری و تهیه سندهای مشترک هستیم، این سند می‌تواند از وقت کشی‌ها، دعواهای سیاسی و جار و جنجال‌های بی‌حاصل جلوگیری کنند.

این خبر در حال تکمیل است…
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.