تهیه نقشه ژنوم انسان با ۱۰۰ پوند/ ساخت داروهای شخصی

۲۲م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، جان بل، استاد علوم پزشکی در دانشگاه آکسفورد، مشاور ژنتیک دولت و رئیس گروه راهبرد ژنومیک انسانی این خبر را پس از آن اعلام کرد که دیوید کامرون اول وزیر انگلیس پایگاه داده DNAملی ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان و بیماری های نادر را افتتاح کرد.

به گفته وی کاهش هزینه های تعیین توالی ژنی بسیار چشمگیر بوده است به طوریکه این هزینه طی ۱۰ سال ۱۰۰ هزار برابر کاهش یافته است و در آینده بسیار نزدیک می توانیم ژنوم هر انسان را با ۱۰۰ پوند تهیه کنیم.

بل اظهار داشت: ژنتیک مولفه اصلی تمامی بیماری های رایج است. از این رو می توان با مقایسه ژنوم هر انسان با ژنوم بیمارانی که اطلاعاتشان دراین پایگاه داده ثبت شده است، احتمال بروز بیماری را در آنها تشخیص داد و بر اساس ژنوم هر فرد داروهایی برای او ساخت که خاص خودش باشد.

به اعقتاد او، این شیوه می تواند درمان بیماری ها را متحول ساخته و به ارائه درمانهای دارویی تازه بیانجامد.

در اقدامی که هدف آن کمک به درمان بیماری های نادر و سرطان است، انگلیس اولین کشوری خواهد بود که نقشه فناوری پیشرفته DNAرا در سیستم بهداشت و درمان خود ارائه می کند.

با این حال گروهی از مخالفان این پروژه از نقض حریم خصوصی اشخاص در این طرح ابراز نگرانی کرده اند.

تهیه نقشه ژنوم انسان برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ حدود ۵۰۰ میلیون پوند هزینه بر می داشت اما به زودی این کار فقط با کمتر از هزار پوند انجام خواهد شد.

تهیه این نقشه می تواند راه را برای ساخت داروهایی که خاص یک فرد ساخته می گردد هموار کند.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.