توافقات سازش بدون اسمی از فلسطین و قولی برای لغو طرح الحاق

کاخ سفید شب گذشته جزئیات توافقنامه‌های امضا شده‌ بین امارات، بحرین و اسرائیل را منتشر کرد و کاشف به عمل آمد که در این توافقنامه‌ها اسمی از طرح الحاق یا کشور فلسطین برده نشده است. در این باره مقامات اسرائیلی اعلام کردند طرح الحاق کرانه باختری لغو نشده و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجددا مطرح خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: بعد از امضای توافقنامه‌های صلح امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید، سؤالات درباره سرنوشت طرح الحاق کرانه باختری مجددا مطرح شده‌اند. درحالی که امارات از همان آغاز اعلام کرد توافق صلح و عادی‌سازی روابط با اسرائیل در ازای لغو طرح الحاق است اما شخصیت‌های عالی‌رتبه اسرائیلی این مساله را تکذیب کردند.

گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن و نماینده این رژیم در سازمان ملل گفت که وی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرده و طرح الحاق از دستورکار حذف نشده است و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بررسی خواهد شد.

از سوی دیگر یاریو لوین، رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) گفت: ما از طرح الحاق کوتاه نیامده‌ایم. روند الحاق طی یک روز انجام نخواهد شد.

تساحی هنگبی، وزیر اسرائیلی نیز در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی این مساله را تأیید کرد و گفت: واقعیت این است که امارات خواهان به تأخیر افتادن طرح الحاق شده است. اعمال حاکمیت اسرائیل بر تمام کرانه باختری به زمان بستگی دارد.

این وزیر درباره اینکه آیا توافق شفاهی میان طرف‌ها درباره جنگنده‌های پیشرفته و طرح الحاق و کشور فلسطین وجود دارد یا خیر، گفت: باید از گابی اشکنازی، وزیر خارجه سوال کنید. وزارتخانه او متن توافق را آماده کرد. هیچ‌گونه توافقی درباره این سه پرونده وجود ندارد. واشنگتن می‌خواهد جنگنده‌ها را بفروشد و اسرائیل چیزی ندارد که با آن آمریکا را ملزم به ممانعت از این مساله کند. اطمینان دارم که آمریکا برتری نظامی اسرائیل را حفظ خواهد کرد.

وی درباره ادعای امارات درخصوص حذف طرح الحاق از دستور کار گفت: چنین چیزی وجود ندارد. 

همچنین در اسناد توافق‌های امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی که کاخ سفید آن را منتشر کرده، ذکر نشده که اسرائیل ملزم به توقف الحاق اراضی فلسطینی یا حتی به تأخیر انداختن آن است.

در این سندها صحبتی درباره پرونده الحاق کرانه باختری نیست.

تعدادی از کاربران آمریکایی در توییتر اعلام کردند این توافق‌ها مساله فلسطین را کاملا به صورت واضح نادیده گرفته و از اصطلاحات کلی و مبهم مثل “حل فراگیر و واقعی” استفاده کرده است.

تمام اسنادی که به “توافق‌های ابراهیم” معروف است، از هرگونه اشاره به طرح صلح عربی یا قطعنامه‌های شورای امنیت خالی است و هیچ گونه اشاره‌ای به مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی قدس شرقی و آوارگان نشده است. حتی اصطلاح راهکار تشکیل دو کشور و طرح الحاق کرانه باختری در این دو توافق نیامده است.

در مقدمه معاهده صلح امارات و رژیم صهیونیستی دو طرف متعهد به ادامه تلاش برای رسیدن به راهکار عادلانه و فراگیر و واقعی و دائم نزاع اسرائیل و فلسطین شده‌اند که کاملا مبهم و کلی است. طبق این سند تنها اشاره شده که رژیم صهیونیستی و امارات به تحقق راه‌حل بحران اسرائیل و فلسطین پایبند هستند؛ راه‌حلی که نیازها و خواسته‌های مشروع دو دولت را برآورده کرده و صلح فراگیر و ثبات و شکوفایی در خاورمیانه را رقم بزند.

در “بیانیه صلح و همکاری و روابط دیپلماتیک و دوستانه سازنده میان اسرائیل و بحرین” نیز از واژه‌های مشابهی استفاده شده است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف پایبندی مشترکشان به تقویت صلح و امنیت در خاورمیانه را اعلام می‌کنند و به تلاش‌ها برای حل عادلانه و فراگیر و دائم نزاع اسرائیل و فلسطین ادامه می‌دهند.

در واقع بندهای اصلی توافق صلح میان امارات و اسرائیل شامل تحقق صلح و روابط دیپلماتیک و عادی‌سازی کامل میان دو طرف، به رسمیت شناختن حاکمیت دو طرف و حل و فصل نزاع‌ها به روش مسالمت‌آمیز، افتتاح سفارتخانه‌ها و تبادل سفرا، پایبندی دو طرف به ممانعت از هرگونه اقدام خصمانه‌ای علیه طرف مقابل و امضای توافق همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، سرمایه‌گذاری، هواپیمایی و گردشگری هستند.

نظر مقامات اسرائیل نیز درباره توافقنامه‌های سازش بین تل‌آویو، منامه و ابوظبی جالب توجه است. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب اسرائیل خانه ما گفت: توافق عادی‌سازی دستاوردی برای اسرائیل است و راه را باز می‌کند.

وی در عین حال از نتانیاهو که به واشنگتن رفت و اشکنازی را به جای خود نفرستاد و اسرائیل را با بحران کرونا رها کرد، انتقاد کرد.

لیبرمن گفت: نتانیاهو از همان ابتدا از موضوع الحاق برای تبلیغات انتخاباتی بدون نیت واقعی برای اجرای آن استفاده کرد. اظهارات امارات درباره اینکه طرح الحاق از دستور کار خارج شده و همچنین موضوع فروش جنگنده‌ها به امارات دلیلی بر صحت این گفته است.

وی درباره شلیک موشک‌ها از غزه به اسدود گفت: نتانیاهو هرگونه طرح واقعی درباره غزه را از بین می‌برد و به دنبال آرامش در تمام جبهه‌ها به هر بهایی است. اسرائیل باید تصمیم بگیرد که چه کاری می‌خواهد با نوار غزه کند. سه عملیات نظامی بی‌فایده انجام دادیم و امروز باید غزه را به سنگاپور خاورمیانه تبدیل کنیم و این ممکن است.

از سوی دیگر بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: منفعت اسرائیل در تقویت ثبات و ازسرگیری مذاکرات با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است. 

وی درباره نوار غزه گفت: به رغم رخدادهای اخیر از جمله امضای توافق‌های صلح در ازای لغو الحاق وحدت فلسطینی‌ها بعید است. باید از آرامش در غزه و کمک قطر برای ممانعت از وخامت اوضاع استفاده کرد. ما به ازسرگیری تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس در نوار غزه از جمله برای پروژه‌های غیرنظامی استفاده کنیم تا دو ماه دیگر و پس از تمام شدن پول‌های قطر در مقابل درگیری‌های مجدد قرار نگیریم.

از سوی دیگر یوسی بیلین، وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی و یکی از مهندسان توافق اسلو گفت: فرصتی در عادی‌سازی روابط برای تحقق کشور فلسطین وجود دارد. 

وی درباره عدم ذکر راهکار تشکیل دو کشور در توافق‌های امضا شده با امارات و بحرین گفت: باید بحران را با فلسطینی‌ها با کمک کشورهای عربی که با آن‌ها ارتباط داریم حل کرد. وجود چهار کشور عربی که توافق صلح با آن‌ها داریم فرصت خوبی برای ایجاد لابی عربی و بستن شکاف‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است. فکر نمی‌کنم رهبران عربی در کشورهایی که با آن‌ها صلح کرده‌ایم به مسئله فلسطین بی توجه باشند. من به طرف فلسطینی توصیه می‌کنم به جای دشنام و فراخواندن سفرایش با واقعیت جدید به تعامل بپردازد و از آن بهره‌برداری کند. فرصتی برای ایجاد اتحاد کنفدرالی بین اسرائیل و یک کشور فلسطینی وجود دارد. بسیاری از کشورهایی که به عادی‌سازی روابط پرداخته‌اند احتمالا در حل و فصل نزاع شرکت می‌کنند.

در این رابطه روزنامه هاآرتص در سرمقاله خود نوشت: در سایه نبود نزاع منطقه‌ای یا درگیری خشونت‌آمیز بین امارات و بحرین با اسرائیل، این دو کشور نیاز شدیدی به پیوستن به دایره عادی‌سازی روابط نداشتند و می‌توانستند به موضع کلی اعراب پایبند باشند که تاکید دارد تا زمان پایان نزاع اسرائیل و فلسطین مجالی برای عادی‌سازی روابط نیست.

این روزنامه نوشت: این توافق‌ها برای سالیان طولانی به نفع اسرائیل و این دو کشور است حتی برای بعد از نتانیاهو و ترامپ. اما اشتباه بزرگی است که در این زمان شکست فلسطینی‌ها را جشن گرفت. کشورهای عربی از جمله همین کشورهایی که توافق صلح با اسرائیل دارند از راهکار تشکیل دو کشور دست نکشیده‌اند و در هر مناسبتی بر آن تاکید می‌کنند. هرگونه تلاشی از جانب نتانیاهو برای اعلام توافق‌های جدید فریب است. همان گونه که توافق با اردن و مصر فلسطینی‌ها را ناامید نکرد و مانع درگیری آن‌ها با اسرائیل نشد توافق با امارات و بحرین نیز همین‌گونه است. بعد از جشن در واشنگتن نتانیاهو باید طرح عملی برای حل نزاع با فلسطینی‌ها ارائه کند.

موشه یعالون، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز معتقد است که دیگر نزاعی بین اعراب و اسرائیل وجود ندارد بلکه نزاع با فلسطینی‌هاست و باید حل شود.

وی گفت: این دستاورد خوبی است اما من نگران بهای مرتبط با الحاق و جنگنده‌های پیشرفته هستم. نتانیاهو تمام حقیقت را در این باره نمی‌گوید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.