توافق روسیه با کره شمالی در مورد بدهی ۱۱ میلیارد دلاری پیونگ‌یانگ

کره‌ شمالی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد برای بدهی ۱۱ میلیارد دلاری خود به روسیه که مربوط به دوران شوروی سابق است، به توافقی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنا به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این توافق در مورد ۱۱ میلیارد بدهی پیونگ یانگ به روسیه روز دوشنبه در مسکو صورت گرفته است اما جزئیات کامل این توافق منتشر نشده است.

این خبرگزاری هم‌چنین گزارش داد: این معاهده راه را برای همکاری‌های آتی اقتصادی میان دو کشور می‌گشاید.

“سرگئی استورچاک”، معاون وزیر اقتصاد روسیه در ماه مه سال جاری میلادی سفری بی‌سابقه به پیونگ یانگ داشت تا درخصوص تسویه این بدهی با مقام‌های کره شمالی بحث کند.

روزنامه ایزوسیتا چاپ روسیه سال گذشته در مطلبی نوشت که مسکو ۹۰ درصد از مجموع طلب ۱۱ میلیارد دلاری خود از پیونگ یانگ را بخشیده و ۱۰ درصد باقی مانده هم صرف توسعه پروژه‌های مشترک با کره شمالی می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد روسیه در جریان سفر ماه مه سال جاری به کره شمالی این موضوع را تایید کرده بود که سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، بهداشت و درمان و پروژه‌های آموزشی از جمله مواردی برای تسویه بدهی‌ها است.

مساله این بدهی‌ها در ماه اوت سال گذشته در نشستی بی‌سابقه در یکی از شهرهای سیبری میان کیم جونگ ایل، رهبر فقید کره شمالی و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه صورت گرفت.

با مرگ کیم جونگ ایل در ماه دسامبر سال گذشته، تا همین اواخر، مذاکرات در خصوص این بدهی ۱۱ میلیارد دلاری به نظر می‌رسید که به بن‌بست رسیده باشد. با این حال مسکو انجام چندین پروژه را با همکاری پیونگ یانگ در نظر دارد که از آن میان می‌توان به ایجاد خط آهن میان دو کشور و ساخت خطوط انتقال برق و گاز به کره جنوبی از طریق کره شمالی اشاره کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.