توافق روسیه و آمریکا برای نظارت بر تسلیحات شیمیایی سوریه

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

جان کری و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه در نشستی خبری موضع خود نسبت به تحولات سوریه را ابراز داشتند.

به نقل از روسیاالیوم، “جان کری” وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با “سرگئی لاوروف” همتای روسی خود اظهار داشت: استفاده از سلاح شیمیایی نباید تکرار شود و سوریه یک هفته فرصت دارد فهرست سلاح‌های شیمیایی خود را ارائه کند.
جان کری اعلام کرد،‌ بازرسان سازمان ملل باید قبل از پایان نوامبر کار خود را برای بازرسی از تسلیحات شیمیایی سوریه آغاز کنند و سلاح‌های شیمیایی سوریه باید تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ نابود شود. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه “اوباما” تصمیمی سخت در قبال بحران سوریه اتخاذ کرده است مدعی شد: خطر سلاح شیمیایی سوریه نه فقط برای سوری‌ها بلکه برای کشورهای همجوار نیز وجود دارد.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین با بیان اینکه طرح نابودی سلاح شیمیایی در سوریه باید شفاف و درست بوده و قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد افزود: با طرف روس به ارزیابی مشترک پیرامون نوع سلاح شیمیایی دست یافته و ما بر سیطره بر تسلیحات شیمیایی در سریع‌ترین وقت ممکن پایبند هستیم.

وی همچنین اظهار کرد: تدابیری قدرتمند در خصوص انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه اتخاذ کردیم.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا و روسیه توافق کردند سوریه باید اجازه بازرسی از همه مکان‌ها را به سازمان ملل متحد بدهد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم گفت: تصمیمات بر اساس اجماع و توافق گرفته شد و ما به هدف مورد نظر دست یافتیم.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: توافق پیشنهادی با آمریکا دربارهٔ تسلیحات شیمیایی سوریه شامل توسل احتمالی به زور نمی‌شود. روسیه و آمریکا بر تعهد خود برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه سوریه تاکید کردند.  

وزیر امور خارجه روسیه گفت: چارچوبی که آمریکا و روسیه در خصوص تسلیحات شیمیایی سوریه دربارهٔ آن توافق کرده‌اند، زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه را زیر نظر بین المللی قرار می دهد تا بعدا نابود شود. 

لاوروف همچنین با رد هرگونه اقدام یکجانبه علیه سوریه گفت شورای امنیت باید دربارهٔ هرگونه نقض توافق صورت گرفته دربارهٔ تسلیحات شیمیایی سوریه تصمیم گیری کند. 
لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: ابتدا نهاد مربوط به سلاح های شیمیایی سازمان ملل متحد باید پیشنهاد روسیه و آمریکا را تصویب کند و پس از آن جدول زمانی برای تسلیحات شیمیایی سوریه تعیین می شود.
لاوروف افزود ما دربارهٔ نحوه انهدام سلاحهای شیمیایی سوریه مذاکره کردیم. دمشق نیز آماده رعایت تعهدات خود است. 

وی همچنین نتیجه مذاکرات ژنو را عالی خواند.

لاوروف گفت: مسکو تلاش کرد کنفرانس ژنو-۲ برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه در ماه ژوئیه برگزار شود ولی به نظر می رسد این کنفرانس احتمالا در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.