توافق نهایی وزیران نفت اوپک/بلاتکلیفی دبیرکل جدید

وزیران نفت کشورهای اوپک در پایان صد و شصت و یکمین نشست عادی خود در وین اتریش درباره تثبیت سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه به توافق رسیدند.

محمد علی خطیبی دقایقی پیش اعلام کرد: اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ضمن توافق درباره تثبیت سقف تولید گروهی ۳۰ میلیون بشکه در روز تا ۶ ماه آینده تصمیم گرفتند به تعهدهای خود در این سازمان پایبند بمانند.

وی همچنین درباره تصمیم اعضای اوپک برای انتخاب دبیر کل آینده این سازمان در نشست ۱۶۱ گفت:دبیر کل جدید هنوز مشخص نشده است.

 خطیبی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا اعضای اوپک در صورت افت بیشتر بهای نفت نشست فوق العاده برگزار می کنند، تصریح کرد:این بستگی به نظر  واجماع اعضا دارد که در آینده با روند قیمت های نفت مشخص خواهد شد.

  یکصد و شصت و یکمین نشست عادی وزیران نفت اوپک ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر پنج شنبه در وین اتریش آغاز به کار کرده بود.

  رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پنجمین سمینار بین المللی اوپک و نشست ۱۶۱ این سازمان در وین اتریش به سر می برد، با مطلوب خواندن ملاقات خود با وزیران نفت ونزوئلا و الجزایر پیش از آغاز  نشست وزیران اوپک گفت: با دوستان خود مذاکره کرده ایم وبا یکدیگر توافق داریم.

 رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پیش تر از احتمال تثبیت سهمیه های تولید اوپک در صد و شصت و یکمین نشست عادی این سازمان در وین اتریش خبر داده بود.

بیشتر وزیران نفت اوپک حتی آن دسته از کشورهای اوپک حوزه خلیج فارس که در ماه های اخیر از سهمیه های تولید خود تخطی داشته اند، پیش از برگزاری نشست ۱۶۱ این سازمان در پشت درهای بسته از تثبیت سقف تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر ۲۰۱۱ حمایت می کردند.  

 همچنین پنجمین سمینار بین المللی اوپک که از اوایل صبح روز چهارشنبه با حضور وزیران نفت اوپک و فعالان عرصه جهانی انرژی در کاخ تاریخی هافبورگ اتریش آغاز شده بود، ساعت ۱۶:۰۰ به پایان رسید.

 در این سمینار دو روزه با شعار «نفت: تضمین شکوفایی، حمایت از پایداری» چهار نشست کلی با عنوان های «چشم انداز انرژی جهان»، «نفت و اقتصاد جهانی»، «ظرفیت های توسعه و سرمایه گذاری» و «محیط زیست و سیاست ها» و همچنین یک نشست گروهی با موضوع «نفت برای پیشرفت و همکاری» برگزار شد و وزیران نفت اوپک و غیر اوپک، رئیسان نهادهای بین المللی و مدیران شرکت های نفت ملی و بین المللی سخنرانی کردند.

قاسمی در جریان سخنرانی در دومین نشست این سمینار با عنوان «نفت و اقتصاد جهانی» گفت:  اقتصاد جهان برای دستیابی به ثبات و آرامش، نیازمند عرضه کافی و پایدار انرژی است که این موضوع در سایه تحریم‌های اقتصادی و وجود تهدیدات نظامی، حاصل نمی‌شود.

 وی تصریح کرد: گفت و گوها و همکاری‌های ما در جهت شناسایی نگرانی‌های متقابل و تلاش برای رسیدن به سیاست‌های مشترک و تعهد نسبت به همکاری و تعامل سازنده، می‌تواند راه را برای شناخت هرچه بیشتر آینده صحنه انرژی جهان، ثبات و توسعه پایدار آن هموار سازد.

 روند کاهشی قیمت های جهانی نفت خام در هفته های اخیر سبب نگرانی برخی از اعضای اوپک شده است، به طوری که هانی عبدالعزیر حسین، وزیر نفت کویت از احتمال برگزاری نشست فوق العاده اوپک در صورت افت بهای نفت به سطوح زیر ۹۰ دلار برای هر بشکه خبر داد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.