توافق های جدید تهران و بغداد در حوزه های صنعت، معدن و تجارت

به گزارش ایرنا ، دراین دیدار نهایی شدن پیش نویس موافقتنامه تجاری تهران – بغداد یکی از موضوعات مورد گفت وگو بود و مقرر گردید هیاتی از وزارت تجارت عراق ظرف ۱۰ روز آینده به ایران سفر کند و دو طرف به تهیه پیش نویس نهایی بپردازند .

هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی عراق به ریاست نخست وزیر این کشور روز گذشته برای اقامتی دو روزه وارد تهران شد.

طرفین همچنین با تاکید برآشنایی بیشتر سرمایه گذاران ایرانی با فرصت های سرمایه گذاری درعراق ، توافق کردند تا همزمان با برگزاری روز اقتصاد عراق در تهران در خرداد ماه امسال، همایش فرصت های سرمایه گذاری در عراق برگزار شود .

حضور گسترده تر شرکت های ایرانی درنمایشگاه بین المللی بغداد از جمله درخواست های طرف عراقی از وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان بود .

برنامه ریزی برای امضای توافقنامه استاندارد میان دو کشور در آینده ای نزدیک، ایجاد شرکت های سرمایه گذاری مشترک در زمینه فولاد ، لوله های طولی و حلزونی ، آهن و خط تولید مشترک ژانراتور با ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه به درخواست طرف عراقی ، تامین بخشی از نیاز عراق به کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی ایران ، آموزش کارکنان اداره استاندارد عراق ، بهسازی و مدرن سازی سیستم های استاندارد عراق با مشارکت ایران ازعمده ترین محورهای مورد نظر طرفین دراین نشست بود .

این دیدار با حضور ‘علی یوسف الشکری ‘ وزیر برنامه ریزی عراق ، ‘احمد ناصر الکربولی ‘ وزیر صنایع و معادن و ‘خیراله حسن بابیکر’ وزیر تجارت برگزار شد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان در این دیدار اظهار داشت : ایران و عراق دارای روابط تاریخی و اشتراکات فرهنگی و دینی بسیاری هستند و گسترش روابط از موضوعات مورد علاقه دو کشور است .

‘مهدی غضنفری ‘ با اشاره به موفقیت های بزرگ جمهوری اسلامی ایران به ویژه پیشرفت های چشمگیر علمی، صنعتی ، کشاورزی و .. تاکید کرد : این موفقیت ها قطعا در صلح ، امنیت ، توسعه و رفاه منطقه موثر خواهد بود.

وی به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری تصدی گری های دولت به بخش خصوصی پرداخت و تصریح کرد: باید زمینه تعامل و همکاری بیشتر بخش های خصوصی دو کشور را برای توسعه روابط فراهم کرد که این امر نیز از طریق توسعه مناسبات اتاق های بازرگانی تهران و بغداد تسریع می شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین از آمادگی مهندسان ایرانی برای نوسازی کارخانجات و پروژه های عمرانی و صنعتی عراق خبر داد .

اجرای توافقات گذشته ، مشارکت ایران در ایجاد آزمایشگاه های موقت مرزی ، حضور فعال تر ایران در نوسازی وبهسازی صنایع عراق ، (هم اکنون بیش از ۳۰شرکت ایرانی در بغداد فعال هستند )، مشارکت فعال تر طرف ایرانی در مناقصات عراق از جمله محورهای مطرح شده از سوی وزرای عراقی بود .

رقم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته میلادی حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورده شده و پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری به دو برابر برسد.

اقتصام **۱۶۰۱**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۳۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.