توافق هسته ای دریافت های ارزی را دوبرابر می‌کند

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: یک اقتصاددان در خصوص آثار اقتصادی توافق هسته ای اخیر و رفع بخشی از تحریم ها بر ضد ایران گفت : این توافق دریافت ارزی ایران را ۲ برابر خواهد کرد که به منزله افزایش قدرت خرید ارزی کشور است .

سعید لیلاز روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که فوری ترین تاثیر توافق هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی ، تاثیر روانی این توافق بر جامعه ایران است ، افزود: جامعه ایران در این مدت تحت فشار روانی شدیدی بوده که با این توافق این فشارها از جامعه برداشته می گردد.
وی افزود: تخفیف تحریم ها در کوتاه مدت به دولت این فرصت را می دهد که مسایل معیشتی مانند مشکل افزایش هر روزه قیمت مواد غذایی را راحت تر حل کند و به مسایل جدی تر اقتصاد بپردازد.

** غلبه بر افزایش نرخ تورم و سقوط نرخ رشد اقتصادی

این کارشناس اقتصاد سیاسی اظهار داشت: رفع تحریم ها امکان می دهد که بر افزایش نرخ تورم و سقوط نرخ رشد اقتصادی غلبه کنیم و از رشد اقتصادی منفی که گریبانگیر کشور است رها شده و حداقل به سمت رشد اقتصادی صفر حرکت کنیم .
لیلاز در مورد برداشته شدن تحریم های مربوط به صنعت خودرو سازی اظهار داشت : تولید خودروسازی ها همین الان هم افزایش پیدا کرده و تولید در شرکت ایران خودرو به ۱۶۰۰ دستگاه در روز رسیده است ، در حالیکه پیش از این سقف تولید به کمتر از ۵۰۰ دستگاه تقلیل یافته بود.
وی افزود: من مخالف اغراق در خصوص آثار رفع تحریم ها بر فضای کسب و کار و اقتصاد ایران هستم و معتقدم که مشکلات اقتصادی ایران منشا داخلی دارد .
به گفته لیلاز لغو تحریم نمی تواند به معنی اختصاص تمام درآمدهای ارزی به واردات باشد و برای خروج از وضعیت بحرانی اقتصادی باید به ظرفیت های داخلی روی بیاوریم و مشکل سو مدیریت را حل کنیم ، چرا که بسیاری از معضلات اقتصادی کشور به تحریم ها ربطی ندارد.
کارشناس اقتصادی افزود: رخدادهای اقتصادی ۱۰۰ روز اول دولت روحانی هم نشان دهنده این موضوع است و ما قبل از رفع تحریم ها هم شاهد گشایش هایی در مسایل اقتصادی کشور بودیم .
لیلاز حل مشکل دارو در ۱۰۰ روز اول کاری دولت یازدهم را به تنهایی برای موفقیت این دولت کافی دانست.
وی کاهش ۱۰ درصدی نرخ تورم طی ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت روحانی را دستاورد بزرگی دیگر عنوان کرد که همه اینها به روشنی ثابت می کند منشا مشکلات اقتصادی ایران در داخل است.
ایران و ۱+۵ در مذاکرات ژنو ۳ به توافقی تاریخی دست یافتند که در آن حق غنی سازی ایران در عمل و گفتار به رسمیت شناخته شد و تحریم های بیمه و حمل و نقل و نفتی به حال تعلیق درآمد.
بر اساس توافق هسته ای که در قالب یک سند چهار صفحه ای انتشار یافته است ، هیچ تحریمی افزایش نخواهد یافت. همچنین بر اساس این سند، «تحریم نفتی ایران متوقف می گردد و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و در آمدهای نفتی آزاد خواهد شد. تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می گردد.»
ایران و ۱+۵ همچنین توافق کردند تحریم طلا و فلزات گرانبها و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت به حال تعلیق درآید.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.