توافق وزرای خارجه ایران و آرژانتین درباره پیگیری پرونده آمیا – اخبار سیاسی

در این بیانیه آمده است: در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین که در محل سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، دو طرف تصمیم گرفتند در ماه اکتبر مذاکرات را از طریق نمایندگان حقوقی وزارت خانه های خود در مقر سازمان ملل متحد در ژنو ادامه داده و مکانیزمی بیابند که در تعارض با نظامهای حقوقی ایران و آرژانتین نباشد.

طرفین همچنین تصمیم گرفتند روند مذاکرات تا دسترسی به یک راه حل مورد توافق در زمینه مسائل موجود میان دو دولت در خصوص مسئله آمیا ادامه یابد.

کریستینا فرناندز، رییس جمهوری آرژانتین روز سه شنبه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود کشورش و ایران توافق کرده اند درباره انفجار مرکز یهودیان که در سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد، گفتگو کنند. رییس جمهوری آرژانتین گفت این دیدار در پی درخواست مقام‌های ایرانی، که هفته گذشته ارائه شده بود، انجام می‌گیرد. خانم فرناندز گفت این گفتگو در حاشیه اجلاس مجمع عمومی و در سطح وزاری امور خارجه برقرار خواهد شد. وی گفت: “ایران می‌خواهد در زمینه تحقیق درباره حادثه همکاری کند.”

 اسرائیل و لابی های صهیونیستی درغرب از جمله کمیته یهودیان آمریکا بر آن هستند تا با متهم کردن ایران جهت پرونده را به نفع خود تغییر دهند. برخی از محافل مستقل هم می گویند اسناد نشان می دهد موساد سازمان جاسوسی اسرائیل در این انفجار دخیل بوده است. جمهوری اسلامی نیز دست داشتن در انفجار در مرکز یهودیان را تکذیب کرده است.

وزارت امور خارجه ایران سال گذشته در بیانیه ای که همزمان با هفدهمین سالگرد این انفجار صادر کرد، برای چندمین بار درباره “همکاری و گفتگوی سازنده” با آرژانتین در خصوص این پرونده اعلام آمادگی کرده بود.

از زمان وقوع این انفجار تا کنون چندین بار مقامات آرژانتینی اظهاراتی را علیه ایرانی‌ها مطرح کرده‌‌اند و یا اقداماتی را به این بهانه انجام داده اند. به عنوان مثال در سال ۸۵ وزارت خارجه آرژانتین با احضار محسن بهاروند کاردار ایران در بوینس آیرس خواستار همکاری قضایی تهران درپرونده آمیا شد. در سال ۸۷ نیز فرناندز که به تازگی به ریاست جمهوری آرژانتین انتخاب شده بود در سخنرانی خود در سازمان ملل خواستار تحویل برخی اتباع ایرانی برای محاکمه در ارتباط با انفجار سال ۱۹۹۴ مقر انجمن متقابل اسرائیل- آرژانتین ( آمیا ) شد.

ایران همواره هرگونه دخالت در حادثه آمیا را رد کرده و این اتهام را ناشی از دشمنی صهیونیست‌ها عنوان کرده است. به عنوان مثال در سال ۸۶ نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به رییس مجمع عمومی این سازمان، بطور رسمی به ادعاهای بی‌اساس رییس جمهوری آرژانتین علیه تهران اعتراض کرد.

خزایی در نامه خود تاکید کرده  که «برغم اینکه کوچکترین دلیل و مدرکی برای اثبات دخالت اتباع ایرانی در این حادثه ارائه نشده، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نشانه‌ای از غایت حسن نیت خود، موافقت کرد که با قوه قضاییه آرژانتین همکاری کند، تا سوء‌ظنهای ناشی از سالها تبلیغات منفی و اتهامهای نادرست علیه ایران را بزداید و از اتباع خود، که به ناحق مورد اتهامات بی‌اساس قرار گرفته‌اند، اعاده حیثیت نماید.در همین ارتباط، جمهوری اسلامی ایران با وقوف به تبعات تبلیغات سوء و اتهام پراکنی‌های آرژانتین بر روابط دوجانبه، پیشنهادهایی برای حل و فصل این موضوع بر مبنای قوانین داخلی دو کشور و موازین حقوق بین‌الملل، به طرف آرژانتینی ارائه کرد.» نستور کرشنر، رئیس جمهور وقت آرژانتین در سخنرانی خود در سازمان ملل نیز مدعی شده بود که تا به حال ایران هیچ گونه همکاری در ارائه اطلاعات مورد نیاز دستگاه های قضایی آرژانتین برای روشن شدن اتفاقی که افتاد، نکرده است.

در همان سال و پس از مدت تقریباً سیزده سال از انفجار، دادستانی کل آرژانتین درخواست صدور حکم جلب نه نفر از جمله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی توسط پلیس بین‌الملل را صادر کرد. اینترپل برای شش تن از این افراد حکم جلب بین‌المللی صادر کرد. این افراد عبارتند از: علی فلاحیان (وزیر اطلاعات وقت)، محسن رضایی ، احمدرضا اصغری (دبیر سوم پیشین سفارت ایران در آرژانتین)، احمد وحیدی (فرمانده سابق نیروی ویژه قدس سپاه پاسداران)،محسن ربانی (رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران) و شهید عماد مغنیه (رئیس وقت ستاد عملیات ویژه حزب الله لبنان)

ایران نیز به این اقدام واکنش نشان داد. سخنگوی وقت وزارت امورخارجه تصمیم غیراصولی مجمع عمومی پلیس بین‌الملل برای انتشار قرارهای صادره دستگاه قضایی آرژانتین علیه تعدادی از اتباع کشورمان را مطرود و غیرقابل قبول دانست.سید محمد علی حسینی در این باره گفته بود: این تصمیم مغایرموازین حقوقی و بین‌المللی و مطرود و غیرقابل قبول است.  گرچه انتشار این قرارها توسط پلیس بین‌الملل[اینترپل] به معنای تایید ادعای آرژانتین مبنی بر دخالت ایران در قضیه انفجار مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) نیست اما انتظار می‌رفت این مجمع تخصصی شخصیت حقوقی و جایگاه و اعتبارحرفه‌ای خویش را با پذیرش اراده سیاسی رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های سلطه‌گر در افکار‌عمومی جهان تضعیف و مخدوش نمی‌کرد.

در سال ۹۰ ایران به طرف آرژانتینی پیشنهاد داد تا برای روشن شدن ابعاد حادثه تروریستی در بوئنوس آیرس با این کشور همکاری کند. وزارت امور خارجه کشورمان سال گذشته در بیانیه ‌ای اعلام کرد: ایران آمادگی خود را برای ورود به یک گفتگوی سازنده و همکاری با دولت آرژانتین جهت روشن ساختن واقعیتها در چارچوب قانون و با رعایت احترام متقابل اعلام می دارد تا بدین ترتیب از ادامه یک مسیر اشتباه در تحقیقات قضایی این پرونده جلوگیری شده و به اجرای عدالت آنگونه که همگان شایستگی آن را دارند، کمک نماید.


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.