توجه به بهداشت روانی؛ ضامن سلامت جامعه

بهداشت روانی افراد جامعه از مواردی است که اغلب مواقع، آنچنان که شایسته است به آن توجهی نمی‌شود. این در حالی است که منشاء بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، همین بی توجهی به سلامت روحی است. اختلالات روانی، علاوه بر بار اقتصادی زیادی که به کشورها تحمیل می‌کند، روند توسعه آن کشور را کند کرده، بنیان خانواده‌ها را سست می‌کند و به بروز خشونت‌های افراد جامعه علیه یکدیگر منجر می‌شود.

برای شناخت جوانب بهداشت روانی و در نظر گرفتن راهکارهای پیشگیری و درمان آن، دولت‌ها باید دست به کار شده و اقدامات پیشگیرانه‌ای را در نظر بگیرند؛ کاهش بیکاری، افزایش روحیه نشاط جمعی در جامعه، ایجاد امید در افراد نسبت به آینده، از بین بردن نگرانی‌های اقتصادی و بسیاری از موارد اینچنینی اقداماتی است که توسط مسوولان باید انجام شود. اما در عین حال و در کنار تمام این موارد، خود افراد و خانواده‌ها هم باید به این مساله توجه کرده و برای حفظ سلامت روانی خود و افراد خانواده‌شان وارد عمل شوند.

با زندگی ماشینی که افراد شهرنشین به ویژه ساکنان شهرهای بزرگ را درگیر خود کرده، خستگی‌، افسردگی‌، بدبینی‌ و بروز خشم و ناامیدی، با شدت بیشتری امکان وقوع دارند و بنابراین به همان اندازه باید برای دچار نشدن به این موارد، آگاهی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

انجام راهکارهای ساده‌ای مثل ورزش‌های ایروبیک (هوازی)، قدم زدن، آهسته دویدن و کوهنوردی، حفظ ارتباط با دوستان و آشنایان و صحبت کردن و مشورت گرفتن از آنها، شرکت کردن در برنامه‌های شاد گروهی و کمک گرفتن از مشاور در هنگام احساس نیاز از جمله روش‌های موثر مقابله با بروز افسردگی و حفظ بهداشت روانی افراد به شمار می‌روند.

در این میان به ویژه باید باز هم روی افسردگی دختران و زنان جوان تاکید کرد چرا که احتمال افسردگی آنها با توجه به کمبود امکانات و عدم تحرک در محیط‌های باز بیشتر است در حالی که با افسرده شدن زنان، به طور کلی خانواده تحت الشعاع قرار گرفته و با انتقال بدبینی و افسردگی به فرزندان، آنها نیز از پیشرفت باز داشته شده و دچار تفکرات منفی می‌شوند. فرزندان نیز با ورود به اجتماع به افزایش این تفکرات منفی و آسیب‌های اجتماعی دامن زده و این چرخه ادامه پیدا میکند.

بنابراین اگر خواهان این هستیم که شاهد رشد و توسعه بیشتر بوده و از میزان جرایم و جنایات بکاهیم، با توجه بیشتر و در نظر گرفتن امکانات مناسب برای فعالیت افراد جامعه در زمینه‌های گوناگون و ایجاد تفریحات سالم می‌توان از بروز اختلالات روانی و به تبع آن بسیاری از جرایم و جنایات پیشگیری کرد؛ امری که چنانچه گفته شد نیازمند توجه مسوولان و خود افراد است.

۴۵۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.