توجه ویژه به عناوین آسیب‌های اجتماعی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب

توجه ویژه به عناوین آسیب‌های اجتماعی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب

توجه ویژه به عناوین آسیب‌های اجتماعی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: اولویت معاونت پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضایی توجه ویژه به عناوین آسیب‌های اجتماعی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب است.

به گزارش راسخون به نقل از فارس محمد‌باقر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضائیه صبح امروز در دومین گردهمایی سالیانه معاونین پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌های استان‌های کشور با اعلام این مطلب افزود: پیشگیری امروز به یک خانواده بزرگ تبدیل شده است که از مرکز کشور به استان‌ها و سپس به شهرستان‌ها رفته است.

وی گفت: امروز دیگر نمی‌شود با یک فرمان ساده از مرکز امر پیشگیری را اداره و هدایت کرد بلکه امروز نیازمند یک فرآیند همفکری و هم‌اندیشی میان این شبکه هستیم.

ذوالقدر تصریح کرد: با توجه به اهمیت این شبکه اعضای حاضر در آن باید از نخبگان و افراد دارای سطح علمی بالا باشد تا بتوان یک تعامل مثبت و سازنده را شاهد بود.

وی به برگزاری کارگاه‌های مدیریت پیشگیری از وقوع جرم با محوریت استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: این کارگاه‌ها کمک کرد تا فرهنگ پیشگیری تبیین شود و ما به یک ادبیات مشترک در این زمینه دست پیدا کنیم تا به این ترتیب تعاملاتمان سازنده‌تر باشد.

وی به مقوله سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این سفر حائز نکات مهم و همچنین دستاوردهای بزرگی برای کشور بوده است.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: اینکه در یک شرایط فشار، تحریم و جنگی نابرابر و ناعادلانه که دشمن برای ما تدارک دیده است و هدفش ایجاد ناامنی است شاهد آن هستیم که با شور و اشتیاقی وصف ناپذیر در جایی که موسوم به مناطق محروم است مردم از رهبر انقلاب اینچنین استقبال می‌کنند نشان دهنده ناکامی دشمن در برنامه‌های از پیش تعیین کرده‌اش است.

معاون راهبردی قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که البته در سفرهای رهبر انقلاب نکات اخلاقی هم وجود دارد که به نقشه راه مسئولان تبدیل می‌شود گفت: برای مثال در این سفر شاهد آن بودیم که رهبر انقلاب از مفهومی جدید به نام سبک زندگی نامبردند و آن را در رسیدن به تمدن اسلامی امری ضروری و مهم قلمداد کردند.

وی گفت: ایشان تأکید داشتند که دستیابی به تمدن اسلامی سبک زندگی خاص خودش را می‌طلبد و نمی‌توان از سبک زندگی غربی الهام گرفت و باید آن را بومی ساخت تا به آن تمدن اسلامی مدنظر رسید.

ذوالقدر گفت: ایشان در فرمایشاتشان بیش از ۳۰ عنوان آسیب اجتماعی را مطرح کردند و در بیانشان آنها را به صورت مختصر مورد تعریف قرار دادند.

وی تصریح کرد: با یک بررسی کوتاه به این نتیجه رسیده‌ایم که سی و چند عنوان آسیب مطرح شده از سوی رهبر انقلاب زمینه‌ساز بروز برخی از جرائم در سطح کشور است و ما باید در معاونت پیشگیری از وقوع جرم بسترهای این آسیب‌های اجتماعی را از میان برداریم تا زمینه‌ساز وقوع جرایم دیگر نباشد.

وی از ضعف فرهنگی در کار اجتماعی، طلاق، مواد مخدر، ضعف در روابط همسایگی، ضعف در صله رحم، ضعف در فرهنگ راستگویی و اشاعه دروغ، ضعف در انضباط فردی، رعایت الزامات زندگی آپارتمان‌نشینی، الگوی تفریح سالم، نوع معماری، طراحی لباس بومی و همچنین آرایش و سبک آرایش در میان مردان و زنان به عنوان تعدادی از عناوین آسیب‌های اجتماعی نام برد.

ذوالقدر همچنین به ضعف در فرهنگ رانندگی، پشت سر یکدیگر سخن گفتن، کار گریزی، پرخاشگری و همچنین بی‌صبری و نابردباری و عدم تحمل اشاره کرد.

معاون راهبردی قوه قضائیه رعایت حقوق افراد با رویکرد کم‌توجهی و بی‌توجهی به این حقوق، قانون‌گریزی با رویکرد پایبندی ناکافی به قوانین، وجدان کاری، انضباط اجتماعی ناشی از عدم انضباط فردی، عدم محکم‌کاری و تمرکز بر روی امر تولید و همچنین محقق نشدن برخی ایده‌های خوب را از دیگر مطالب مطرح شده از سوی رهبر انقلاب عنوان کرد.

وی همچنین کمی ساعات مفید کار، افزایش مصرف‌گرایی، ربا خواری با توجه به جنبه‌های مختلف آن اعم از وقوع در سطح بانک‌ها و معاملات ربوی، رعایت حق همسر، حفظ کرامت زن، حد زاد و ولد، پدیده خانه‌های مجردی و تجمل‌گرایی  و میل به این موضوع را از دیگر فرمایشات رهبر انقلاب مورد توجه قرار داد.

ذوالقدر تصریح کرد: ما در معاونت پیشگیری از وقوع جرم باید به این نکته توجه داشته باشیم که عناوین مطرح شده از سوی رهبر انقلاب اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد و برای رفع آن چاره‌ای اندیشیده نشود هر کدام به یک معضل و زمینه‌ساز بزرگ‌تری منجر خواهد شد.

معاون راهبردی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بودجه کشور و انعکاس آن بر روی بودجه دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: متأسفانه بودجه هنوز از سوی دولت به صورت رسمی به دستگاه‌ها ابلاغ نشده است و صرفا در سایت معاونت راهبری دولت منتشر شده است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل کاهش منابع دولت که ناشی کاهش تولید و صدور نفت رخ داده بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور نیز کاهش یافته و در پرداخت بودجه دو نگاه امور اجتناب ناپذیر و امور غیر اجتناب‌ناپذیر وجود دارد.

محمد باقر ذوالقدر گفت: برای دستگاه قضایی از سوی مجلس  دو هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده بود اما در مرداد ماه امسال دولت عنوان کرد که فقط می‌تواند یک هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان آن را یعنی معادل ۶۶ درصد آن را پرداخت کند.

وی گفت: دو ماه تلاش میان قوه قضائیه و دولت منجر به آن شد که این رقم به یک هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند که معادل ۸۲ درصد بودجه دستگاه قضایی تصویب شده از جانب دولت است.

وی گفت: در این میان این کاهش ۱۸ درصدی در بودجه دستگاه قضایی ما را بر آن داشته است تا از از اجرای برخی از برنامه‌های دستگاه قضایی کاسته و صرفا امور ضروری‌تر را مدنظر قرار دهیم.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / آسیب ها و مشکلات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.