تورم بازهم کم می گردد؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

از ابتدای سال تاکنون روند حرکتی نرخ تورم نزولی شده است. پیش بینی های دولت نیز نشان می داد که نرخ تورم همزمان با کنترل نقدینگی باید کاهش پیدا می کرد.

خبر اقتصادی: تقریبا یکسال از آغاز کار دولت یازدهم می گذرد. سال قبل همین روزها بود که کاندیداهای ریاست جمهوری به بحث و مناظره با یکدیگر می پرداختند. در نهایت هم حسن روحانی سکان دولت یازدهم را بدست گرفت.

تورم بازهم کم می گردد؟

همان زمان هم او صحبت از کاهش تورم می کرد و حتی فردی که برای وزارت خانه اقتصاد و دارایی در نظر گرفت علی طیب نیا به «آقای ضد تورم» معروف شد. براساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه در سال ۹۳، ۱۷٫۲ درصد بوده است. این در حالی است که این تورم در ماه مشابه سال قبل، ۳۸٫۲ درصد بوده است. حتی در سال های ۹۱ و ۹۰ هم به ترتیب با ۲۶ و ۲۳ درصد تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبلشان بالای ۲۰ درصد بوده است. به این ترتیب بعد از سه سال، این اولین اردیبهشتی است که تورم پایین تر از ۲۰ درصد را تجربه می کند. البته باقی ماه های سال ۹۰ و ۹۱ هم تقریبا همین تجربه بالای ۲۰  درصد را تجربه کرده اند.

البته بر اساس آمارهای بانک مرکزی از تغییرات افزایش سطح قیمت‌ها، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در اردیبهشت‌ماه با رشد ۱٫۲ درصدی نسبت به ماه قبل به ۱۹۰٫۸ افزایش یافت.

در صورتی که برنامه های دولت اجرایی شود و نرخ رشد اقتصادی روند افزایشی پیدا کند و از سوی دیگر نرخ نقدینگی کنترل شود، احتمال کاهش بیشتر نرخ تورم هم می رود./خبرآنلاین


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.