تورم ۳۲.۴ درصدی هزینه های تولید در سال حمایت از تولید ملی / صنعتگران زیر بار تورم ۵۰ درصدی

علی پاکزاد: رشد سریع هزینه تمام شده بخش تولید همچنان ادامه دارد، روند رو به رشد هزینه های بخش تولید که با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها به شکلی انفجاری آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.
براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای تولید کننده که در واقع شاخص تورم در بخش هزینه های تولید محسوب می شود، نشان می دهد طی فروردین ماه سال ۹۱ این نرخ به ۳۲٫۴ درصد رسیده است. این نرخ نشان می دهد همچنان هزینه های بخشهای تولیدی بسیار فراتر از بخش مصرف است.
بانک مرکزی در فروردین ماه امسال نرخ تورم را (براساس شاخص بهای مصرف کننده) معادل ۲۱٫۸ درصد اعلام کرده بود و در مقایسه با شاخص بهای تولید کننده می توان گفت افزایش هزینه های بخش تولید بیش از ۱۰ درصد افزون تر از بخش مصرف بوده است.
در این بین بیشترین فشار به بخش صنعت وارد شده است، در بین تمامی بخشهای تولیدی که در گزارش شاخص بهای تولید بانک مرکزی مورد بررسی قرار می گیرد، رشد هزینه های بخش صنعت در فروردین ماه سال جاری رکورددار بوده و به ۴۹٫۶ درصد رسیده است.
بعد از بخش صنعت، ماهیگیری و شیلات با ۳۷ درصد بالاترین رشد هزینه ها را تجربه کرده است، پایین ترین نرخ رشد شاخص بهای تولید به بخش حمل و نقل و ارتباطات بوده که در حدود ۱۲٫۱ درصد اعلام شده است.
البته نکته جالب آنکه در بین گروههای اختصاصی صنعت، کشاورزی و خدمات، کمترین میزان رشد هزینه ها مربوط به بخش خدمات با ۱۲٫۱ درصد بوده است، یعنی گروهی که به تبع باید در بین سیاستهای حمایتی دولت بعد از هدفمندسازی یارانه ها کمترین حمایت را جذب می کرد ولی به دلیل ساختار بخش خدمات می بینیم که این بخش با انعطاف بیشتری در قبال هدفمندی عمل کرده است.

/۲۲۲۳۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.