توسعه‌ صنایع فرهنگی و خلاق با رویکرد ایجاد اشتغال/ راه‌اندازی مراکز تخصصی این حوزه

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان جهاددانشگاهی و کمیته امداد امام خمینی(ره) به امضاء رسید.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در مراسم امضای تفاهم‌نامه و انعقاد قرارداد همکاری در زمینه حمایت و توسعه صنایع فرهنگی و خلاق میان جهاد دانشگاهی و کمیته امداد امام خمینی که عصر امروز(چهارشنبه، ۷ خرداد) در پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: در همه‌ی کشورهای دنیا علوم و صنایع فرهنگی نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایفا می‌کنند. از آن جایی که کشور ما ذاتا یک کشور فرهنگی است و مردم بااستعدادی دارد در این حوزه می‌تواند خوش بدرخشد.

وی درباره امضای تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی افزود: قصد داریم همه‌ توانمندی‌های جهاد دانشگاهی را از طریق مدیریت پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در خدمت ارتقای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی قرار دهیم.

طیبی ادامه داد: در حوزه اشتغال و تجاری‌سازی علاوه بر پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی یک پارک در استان البرز و پارک دیگری در استان کرمانشاه و همچنین ۲۳ مرکز رشد داریم.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان این که جهاددانشگاهی دارای ۲۵تا ۲۶ مرکز نوآوری و منش است که می‌تواند در خدمت اهداف جامعه‌ی هدف کمیته امداد در حوزه آموزش و اشتغال قرار گیرد، گفت: جهاددانشگاهی دارای دو دانشگاه، شش موسسه آموزش عالی و ۱۵۹ مرکز آموزش کوتاه مدت است و تجربه‌ی ارزنده‌ای در زمینه اشتغال خانگی داریم.

طیبی ادامه داد: جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری ۱۲۶ گروه پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی و پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی دارای سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سینا پرس است که ایسنا یک خبرگزاری اجتماعی سیاسی، ایکنا خبرگزاری قرآنی و سینا پرس خبرگزاری علمی است. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی هم وجود دارند که همه‌ی آنها میتوانند در خدمت اهداف مشترکی باشند که در این تفاهم‌نامه به آنها اشاره شده است.

وابستگی حداقلی صنایع فرهنگی به خارج از کشور

در بخش دیگری از این نشست، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با بیان این که دانشگاه علم‌وفرهنگ یکی از دانشگاه‌هایی است که کمترین فارغ‌التحصیل بیکار را دارد درباره اهمیت صنایع فرهنگی گفت: امروزه که به هر دلیلی منابع روتین ما حداقلی شده است، اهمیت صنایع فرهنگی بیشتر شده است. صنایع فرهنگی یکی از صنایعی است که کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد.

وی افزود: گردش مالی  صنایع فرهنگی در کشورهای خارجی باورنکردنی است. خوشبختانه در دو سال اخیر مسئولان زیادی به  پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی آمده‌اند و به نظر می رسد که این پارک میتواند به کشور کمک کند.

ایمانی خوشخو با اشاره به تاکید کمیته امداد امام خمینی بر اشتغالزایی به جای ارائه مستقیم پول به مددجویان گفت: پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از مراکزی است که می‌تواند برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی اشتغال ایجاد کند. جوانان باانگیزه این پارک می‌توانند بازوهای خوبی برای رسیدن کمیته امداد به اهدافشان باشد.

در گسترش مهارت‌آموزی عقب هستیم

برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰۰ هزار شغل

در ادامه مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی با تبریک عید فطر و سالروز مجاهدت‌های مردم دزفول گفت: قلم هنرمندانه‌ای نیاز است تا مجاهدت‌های مردم دزفول را به رشته تحریر درآورد و این از جوانان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ساخته است. آنچه در این جا مشاهده کردیم کارهای فرهنگی زیبایی بود که توسط جوانان انجام شده بود.

وی با بیان این که کمیته امداد امام خمینی بیش از ۳۵۰ هزار دانش آموز دارد گفت: در کمیته امداد خانواده‌های بسیاری داریم که پدر به علل مختلف از دنیا رفته است و مادر قهرمان با فرزندان یتیمش زندگی میکند. در آبان ۹۸ در سفر به یکی از شهرستانهای همدان خانواده‌ای را دیدم که ۵ فرزند یتیم داشتند و مادر قهرمان خانواده علاوه بر این که وظیفه مادری خود را به خوبی ایفا کرده بود در یکی از اتاق‌های خانه شش چرخ خیاطی قرار داده بود و اشتغال ایجاد کرده بود.

وی با تاکید بر این که در گسترش مهارت‌آموزی عقب هستیم گفت: بنا بر مطالعات آقای پورعباس در کشورهای مختلف و ایران، در ایران ۸۵ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهها به صورت نظری آموزش دیده‌اند و فقط ۲۵ درصد مهارتی تربیت شده‌اند در حالی که این ارقام در کشورهای دیگر برعکس است.

بختیاری با اشاره به این که کمیته امداد امام خمینی ۵۵ تا ۵۸ هزار دانشجو دارد، گفت: البته این آمار شناور است ولی از میان این دانشجویان حدود هزار نفر دانشجویان دکتری هستند. از این ظرفیت‌ها می‌شود استفاده کرد.

رییس کمیته امداد امام خمینی ادامه داد: ما به این تفاهم‌نامه با جهاددانشگاهی دل بسته‌ایم. یکی از انتظارات ما در کمیته امداد این است که مراکز دانش‌بنیان را وارد فضای شغلی کنیم.

وی با اشاره به ماده ۸۳ برنامه پنج‌ساله‌ی ششم توسعه گفت: کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی باید سالانه ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند که ۷۰ هزار سهم کمیته امداد و ۳۰ هزار بر عهده بهزیستی است. در سال ۹۶ کمیته امداد امام خمینی ۱۷۰ هزار شغل ایجاد کرد. تعداد شغل های ایجاد شده توسط کمیته امداد در سال ۹۷ که آقای فتاح ریاست آن را بر عهده داشت به ۱۴۸۰۰۰ رسید که این معادل یک سوم میزان شغل های ایجاد شده در کشور در آن سال است.

وی افزود: در سال ۹۸ ۱۷۵ هزار و ۹۰۰ شغل ایجاد شد و ۴۷۱۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه داده شد. تعداد شغل‌های ایجاد شده توسط کمیته امداد در سال ۹۸ بیش از ۴۰ درصد شغل‌های ایجاد شده در کشور است.

بختیاری ادامه داد: برای سال ۹۹ دولت در مجلس ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمیته امداد در نظر گرفت که این میزان با گزارش‌هایی که در کمیسیون‌ها دادیم به ۴۹۰۰ میلیارد تومان رسید. امسال برنامه داریم ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم. این تفاهم‌نامه می‌تواند تحولی در اشتغالزایی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد دارای سرپرست خانم هستند، گفت: به همین دلیل است که اشتغال خانگی برای ما اهمیت دارد تا این خانم ها بتوانند همزمان شغل مادری خود را هم به خوبی ایفا کنند.

بختیاری در پایان با اشاره به فعالیت‌های کمیته امداد در حوزه مالکیت فکری گفت: خوشبختانه در تولید فرش صاحب برند شده‌ایم و در سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار متر مربع فرش توسط کمیته امداد تولید شد.

تعهدات جهاددانشگاهی

مشارکت در راه‌اندازی مراکز تخصصی و حرفه‌ای در حوزه‌ی صنایع فرهنگی و خلاق در راستای حمایت از ایده‌های نوآورانه و ایجاد فضای کار اشتراکی، مراکز رشد، شتاب‌دهنده ها و…  به منظورحمایت، توسعه و پشتیبانی از اشتغال جامعه‌ی هدف کمیته‌ی امداد، ایجاد زمینه‌ی حضور افراد فعال، نخبه و علاقه‌مند تحت پوشش کمیته‌ی امداد امام(ره) در مراکز و شرکت‌های دانش بنیان، صنایع فرهنگی و خلاق، همکاری در راستای ظرفیت‌یابی، ظرفیت‌سنجی وظرفیت‌سازی در جامعه‌ی هدف این کمیته به‌منظور ارتقای سطح درآمدی، دانشی و فرهنگی آن‌ها با استفاده از توان اشتغال‌زایی، آموزشی و فرهنگی جهاددانشگاهی، طراحی، برنامه‌ریزی، ایجاد و هدایت کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی به‌ویژه در حوزه‌ی صنایع فرهنگی، فناور وخلاق با هدف به‌کارگیری افراد مستعد از بین گروه‌های هدف کمیته‌ی امداد از جمله تعهدات جهاددانشگاهی در این تفاهم‌نامه است.

هم‌چنین مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و نشست‌ها جهت ارایه دست آوردها در حوزه همکاری با امداد امام(ره)، تدوین و برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش در راستای توانمند سازی، پرورش خودباوری و کمک به مدد جویان برای استفاده از استعداد، توان فکری، ایده یابی و ایجاد اشتغال و درآمد جهت کمک به حل مسائل معیشتی آن‌ها، همکاری برای توسعه مشارکت‌های مردمی در برنامه‌ها و خدمات کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) با استفاده از ظرفیت ایسنا، ایکنا و مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی و همکاری در تولید محتواهای فرهنگی، علمی،آموزشی، رسانه‌ای و اشتغال‌محور از دیگر تعهدات جهاددانشگاهی در تفاهم‌نامه‌ی ذکر شده است.

ایجاد زمینه‌ی بهره‌برداری از ظرفیت اساتید و خبرگان جهاددانشگاهی جهت برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی ضمن خدمت برای همکاران کمیته‌ امداد، بهره‌برداری از ظرفیت فضا و امکانات جهاددانشگاهی برای برگزاری رویدادها و آموزش‌های جمعی اشتغال، همکاری در موضوع بهبود فضای کسب‌وکار کشور با تمرکز بر فضای کسب‌وکار محرومان، کمک به ارایه‌ی روش‌های کارآمد و نوین در حوزه‌ی بازاریابی و فروش محصولات مددجویان این کمیته به‌ویژه صنایع فرهنگی و خلاق، کمک به راه‌اندازی مراکز نیکوکاری کارآفرینی با همکاری واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور، معرفی کارآفرینان حرفه‌ای فعال در بازار کسب‌وکار مرتبط با جهاددانشگاهی به کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) به‌منظور مشارکت در الگوی راهبری شغلی و آسیب‌شناسی وشناسایی عوامل مولد فقر و ارایه‌ی راهکارهای پیشگیری از آن نیز برعهده‌ی جهاددانشگاهی در این تفاهم‌نامه است.

تعهدات کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره)

هم‌چنین شناسایی و معرفی مددجویان مستعد جهت استفاده از خدمات موضوع تفاهم‌نامه، همکاری در راه‌اندازی مراکز تخصصی و شرکت‌های حرفه‌ای حوزه‌ی صنایع فرهنگی و خلاق، تامین هزینه‌ی آموزش افراد جهت به‌کارگیری آن‌ها در شرکت‌های صنایع فرهنگی در چارچوب قوانین و مقررات کمیته‌ی امداد، همکاری در برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی، در اولویت قراردادن ارایه‌ی تسهیلات به مددجویان و شرکت‌های صنایع فرهنگی و خلاق ایجادشده، دراختیار قراردادن دانش و تجربیات موجود سازمان در زمینه‌ی توانمندسازی و ایجاد اشتغال به‌عنوان ابزار لازم برای دستیابی به اهداف تفاهم‌نامه از جمله تعهدات کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) در این تفاهم‌نامه است.

 تعهدات مشترک

تلاش و همکاری در راستای توسعه‌ی فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی، گردشگری و توجه ویژه به زیست‌بوم‌ها، نخبگان و طبقه‌ی خلاق  هر شهر و سامان‌دهی آن‌ها، تلاش و همکاری در راستای شناسایی مزیت‌های نسبی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرها و روستاهای کشور و بسترسازی در راستای شکوفایی مزیت‌های نسبی از طریق همکاری با عناصر کلیدی فرهنگی ـ اجتماعی محلی، تلاش و همکاری در راستای برقراری ارتباط فعال و موثر به منظور برگزاری رویدادهای کارآفرینی مشترک با هدف تسهیل در ایجاد کسب‌وکارها و تحقق ماموریت‌های توسعه‌ی هر دو نهاد نیز از جمله تعهدات مشترک بین جهاددانشگاهی و کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) است.

هم‌چنین تلاش و همکاری در راستای جلب مشارکت نخبگان برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مورد تفاهم ملی، منطقه‌ای و محلی، تلاش و همکاری در راستای بسترسازی ایجاد وگسترش فضای مناسب برای راه‌اندازی نمایندگی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در مراکز استان‌ها و شهرهای مورد توافق، تشکیل کارگروه‌های مشترک فرهنگی، اشتغال، آموزش و پژوهش به‌منظور توانمندسازی و ارتقای برنامه از نظر کمی و کیفی در راستای اهداف و برنامه‌های کلان جمهوری اسلامی ایران، استفاده از ظرفیت‌ها وامکانات هر دو مجموعه در راستای اهداف مشترک و برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی برای جذب کمک‌های مردمی و دولتی به‌منظور گسترش فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک از دیگر تعهدات مشترک این دو نهاد به یک‌دیگر در تفاهم‌نامه‌ی امضاشده است.

 مدت اعتبار این تفاهم‌نامه پنج‌ساله است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.