توسعه جعبه دنده ملی به صورت شش دنده

۱۵اردیبهشت،

به گزارش ایکو پرس ، مهدی رجب علی مدیر پروژه گیربکس ملی در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: این جعبه دنده با همکاری مرکز توسعه محصولات جدید و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو به صورت شش دنده و کاملا متفاوت با جعبه دنده بی. ای. عرضه می شود.

وی از توسعه این مجموعه و عرضه نسخه دستی خودکار آن نیز که با همکاری مشاور معتبر اروپایی به اجرا در می آید، خبر داد و گفت: جعبه دنده ملی بر روی محصولات گروه سمند، ۴۰۵، پارس، رانا و همه محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد.

رجب علی افزود: گیربکس بی. ای. که در حال حاضر بر روی این محصولات نصب است، با موتورهای فناوری جدید مانند موتور دیزل ملی سازگار نیست که با توسعه جعبه دنده جدید، موتور دیزل و موتورهای آینده ایران خودرو نیز جعبه دنده مناسب را خواهد داشت.

مدیر پروژه جعبه دنده تصریح کرد: با توسعه این جعبه دنده، ضمن رفع مشکلات جاری طراحی و کیفیت و دست یابی به یک خانواده جعبه دنده روز جهانی، عرضه آن به صورت دستی خودکار نیز امکان پذیر خواهد شد.

وی سرمایه گذاری مصوب برای عرضه جعبه دنده ملی را ۲۵ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: این مجموعه در بهمن ماه سال ۹۳ بر روی تولیدات ایران خودرو نصب خواهد شد و به دلیل افزایش تعداد دنده ها و برخورداری از فناوری روز جهانی، کاهش مصرف سوخت را نیز در پی خواهد داشت.

رجب علی افزود: برای تسریع در اجرای این پروژه، نشست  مشترکی بین همه مسوولان پروژه و مشاور خارجی برگزار خواهد شد و قرار است در گام اول، اقدامات کیفیتی و سپس کارهای امکان سنجی انجام گیرد.

مدیر پروژه گیربکس ملی اظهار داشت: در مدل دستی خودکار که از ۲۰ سال پیش در برخی خودروهای مسابقه ای و از هفت سال پیش در خودروهای معمولی نصب می شود، کلاج وجود ندارد، اما عوض کردن دنده توسط راننده انجام می شود.

این کارشناس خودرویی از تصویب و تعریف پروژه های گیربکس اتوماتیک و گیربکس دو کلاجه نیز خبر داد که مطالعات آن در دست انجام است و با تدارک سازوکارهای لازم، به اجرا در خواهد آمد.

 

 

 

 


IKCOPress
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.