توسعه “شبکه ریلی” اعتباری ۷۳ هزار میلیاردی نیاز دارد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای توسعه شبکه ریلی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ خورشیدی به ۷۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پورسید آقایی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی در مراسم نکوداشت فعالان بخش خصوصی در عرصه حمل و نقل ریلی که چهارشنبه شب برگزار شد گفت: طبق برنامه پنج ساله میزان حمل و نقل مسافر از طریق شبکه ریلی کشور تا پایان سال ۹۶ به رقم ۴۰٫۷ میلیون نفر خواهد رسید که برای تحقق این مهم باید سالانه شبکه ریلی کشور ۸ درصد در بخش حمل مسافر رشد داشته باشد.  
 
وی افزود: هم چنین تا پایان سال ۹۶ با رشد سالیانه ۱۵ درصدی میزان حمل بار از طریق شبکه ریلی کشور به ۶۴ میلیون تن در سال می‌رسد.
 
معاون وزیر راه با تاکید بر توسعه شبکه قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: طبق برنامه باید تا ۴ سال دیگر ۸٫۶ میلیون نفر مسافر از طریق قطارهای حومه‌ای جابه جا شوند که این به معنای رشد ۲۵ درصدی برای توسعه شبکه قطارهای حومه‌ای در کشور است.  
 
مدیر عامل راه آهن با بیان این که برای توسعه شبکه ریلی کشور به ۷۳ هزار میلیارد تومان بودجه تا پایان سال ۱۴۰۰ خورشیدی نیاز است گفت: دولت انتظار دارد ۳ هزار میلیارد تومان از این اعتبار از طریق بخش خصوصی تامین شود.
 
وی ادامه داد: ۳۵ هزار میلیارد تومان از این بودجه نیز از محل صرفه جویی سوخت دوباره به شبکه ریلی کشور بازپرداخت می‌شود.  
 
پورسید آقایی با بیان این که ۱۰ رویکرد دولت به عنوان مصوبه سیاست‌های ریلی کشور در دست بررسی است اظهار داشت: بازگشت منابع حاصل از صرفه جویی سوخت ،اعطای مشوق‌های سرمایه گذاری و متوازن کردن حق دسترسی به شبکه ریلی،اولویت دادن به نگهداری از خطوط ریلی ،احداث خطوط حومه‌ای در اطراف کلانشهرها ،احداث خطوط مسافری سریع السیر ،احداث سه هزار کیلومتر خط دوم ،برقی کردن مسیرهای دو خطه و تقویت و توجه خاص به کریدورهای داخلی و افزایش سرعت قطارهای مسافری به متوسط ۱۴۰ الی ۱۶۰ کیلومتر ۱۰-کاهش سن ناوگان حمل و نقل ریلی از ۲۹ سال به ۱۵ سال به عنوان ده سیاست برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور مطرح شده که در حال بررسی است.  
 
وی ادامه داد: از جمله برنامه در دست انجام شبکه ریلی کشور ورود ۴۳ هزار واگن باری به خطوط حمل و نقل ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ است که در واقع باید سالیانه ۵ هزار واگن به طور متوسط به این شبکه وارد شود.  
 
پورسیدآقایی با بیان این که ۸۸ درصد از فولاد کشور از طریق جاده جابه جا می‌شود گفت: تنها ۱۲ درصد از مواد معدنی ایران از طریق راه آهن حمل می‌شود و این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته این رقم بالای ۵۰ درصد است.  
 
وی با اشاره به پایین بودن سرعت قطارهای سریع السیر گفت: در بخش قطارهای سریع السیر نتوانسته‌ایم چهره راه آهن را در زمینه حمل مسافر از بعد سرعت متحول کنیم.  
 
معاون وزیر راه قطع یارانه‌ها، عدم وجود قطارهای حومه ای و نیز پایین بودن سرعت قطارهای سریع السیر را سه چالش پیش روی شبکه ریلی کشور برشمرد و گفت: قطار حومه‌ای در کشور ما هیچ گاه معنای واقعی خود را در شبکه ریلی نداشته چرا که در کل کشور قطارهای حومه‌ای هیچ گاه از حومه شهرها آغاز و به مرکز شهرها وصل نشده‌اند.  
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.