توسعه کیفی و تهذیب رسانه، محور برنامه های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد بوده است

‘محمدجعفر محمدزاده’ این موضوع را روز شنبه در همایش معاونان فرهنگی و کارشناسان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها در تهران اعلام کرد.

وی در باره لزوم بهره گیری کارشناسان و مدیران فرهنگی ادارات کل از تجربیات یکدیگر افزود: این اولین نشستی است که با حضور همه دست اندر کاران حوزه مطبوعات و تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور برگزار می شود.

وی اظهار داشت: یکی از فواید برگزاری این گونه همایش ها بهره مندی از تجربیات یکدیگر و به اشتراک گذاشتن آن ها است که از دل آن ایده های نو بیرون می آید.

این مقام مسوول در وزارت ارشاد اضافه کرد : همچنین در این همایش می توانید با دیدارهای مستقیم و رو در رو مسایل و مشکلات را با مسوولان ستادی مطرح و راهکارهای مناسب را بدست آورید.

محمدزاده یکی از اقدامات در راستای محور توسعه کیفی رسانه ها را رسیدگی به پرونده تقاضای صدور نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات که گاهی اوقات تا چندین سال در نوبت مجوز مانده بودند، عنوان و خاطر نشان کرد: ظرف ۱۸ ماه گذشته در حوزه مطبوعات به بیش از یک هزار و ۸۰۰ پرونده از این تعداد رسیدگی شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع در نوع خود در تمام دوره های گذشته بی سابقه است، ادامه داد: از این میان یک هزار و ۴۸ مجوز هم صادر شده که خیلی از آنها در حال حاضر در فضای مطبوعاتی کشور منتشر می شوند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد درباره کانون های تبلیغاتی نیز تصریح کرد: با متمرکز کردن درخواست ها در مرکز، تاکنون برای بیش از ۴۰۰ مورد مجوز کانون تبلیغاتی صادر شده است.

محمدزاده افزود : البته هیات نظارت به موازات توسعه کمی و صدور مجوز در بعد نظارتی هم فعالیت خود را دو چندان کرده طوری که نسبت به دوره های مشابه پیشرفت های قابل توجهی در این خصوص داشته ایم و آمار تذکرات کتبی و شفاهی داده شده بسیار بیشتر بوده است.

وی برگزاری شایسته هجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، نخستین جشن تجلیل از پیش نگاران مطبوعات، جشنواره های فصلی و الکترونیکی شدن صدور مجوزها را از دیگر فعالیت های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به منظور توسعه کیفی و تهذیب رسانه برشمرد.

این مقام مسوول در وزارت ارشاد به تدوین آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری اشاره کرد و گفت: تدوین آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری اقدامی در راستای توسعه کیفی مطبوعات است و در جهت تعریف مشاغل روزنامه نگاری تدوین شده است.

محمدزاده اضافه کرد: در واقع این آیین نامه به اصلاح نقصی که در قانون بوده و تعریفی برای مشاغل روزنامه نگاری نداشتیم، می پردازد و هم اکنون با تمام شدن کار آن در کمیسیون لوایح منتظر نوبت ابلاغ است.

وی اقدام دیگر این معاونت را اصلاح قانون مطبوعات یا نظام جامع رسانه ای بیان کرد که در حال انجام است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اصلاح قانون مطبوعات توضیح داد: یک بند به قانون یادشده اضافه شد و آن بحث منبع خبر و شناسنامه دار شدن سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی بود که با واکنش های متفاوتی در فضای رسانه ای کشور همراه بود.

محمدزاده درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات خانواده با سه محور سلامت، تغذیه و خانواده نیز ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه پیش زمینه ای برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه سالانه باشد.

وی یادآور شد: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در نظر دارد که در کنار نمایشگاه مطبوعات امسال نمایشگاه های تخصصی مطبوعات را هم برگزار کند و اتفاق خوبی خواهد بود که اگر استان ها نیز برای برگزاری این نمایشگاه ها اعلام آمادگی کنند.

براساس این گزارش، راه اندازی سامانه اشتراک نشریات، برگزاری اولین دوره تربیت مدرس روزنامه نگاری در لرستان در ۱۳ و ۱۴ تیر ماه، برگزاری چهارمین سمینار مسایل مطبوعات ایران، جایزه سیدجمال الدین اسدآبادی و جایزه صلح و عدالت از دیگر مباحثی بود که معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد در این همایش مطرح کرد.

محمدزاده همچنین به تاکید اسلام بر حفظ حریم خصوصی افراد اشاره کرد و گفت: اگر کسی معتقد به اسلام، قرآن و پیامبر اسلام است باید به اخلاق روزنامه نگاری هم معتقد باشد. حتی اگر کسی به این مفاهیم اعتقاد ندارد و صرفا مبنای کارش را اصول حرفه ای روزنامه نگاری قرار دهد هم باید به رعایت اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری پایبند باشد.

اجتمام ** ۱۷۸۸ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۶۴۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.