توسعه معاملات کاغذی لازمه رونق بورس کشاورزی

توسعه معاملات کاغذی لازمه رونق بورس کشاورزی

مهمترین راهکار توسعه معاملات و رونق رینگ کشاورزی، پرداختن به معاملات کاغذی است.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره راهکارهای توسعه معاملات رینگ کشاورزی گفت: پرداختن به معاملات کاغذای مهمترین راهکار رونق این بورس است.

روح‌اله میرصانعی با اشاره به اینکه فعالان بازار محصولات کشاورزی بسیار خرد و پراکنده هستند، افزود: نباید هدف‌گذاری را ورود همه کالاهای کشاورزی به بورس کالا دانست زیرا این توقع نابه‌جایی است.

وی خاطرنشان کرد: عرضه محصولات در بورس کشاورزی برای فردی که حجم قابل توجهی تولید ندارد تبعات خاص خود را داشته و هزینه‌هایی مثل شرایط پذیرش، قوانین و کارمزد را در پی دارد.

این کارشناس بورس کالا با اشاره به اینکه در هیچ بورس کشاورزی در دنیا، کشاورزان به‌طور مستقیم محصولات خود را در بورس به فروش نمی‌رسانند، ادامه داد: قراردادهای بورس کالا در همه جای دینا وظیفه فروش ندارد بلکه وظیفه کشف نرخ را بر عهده دارد.

میرصانعی پرداختن به معاملات کاغذی مثل فیوچرز و اپشن را تنها راهکار رونق معاملات این رینگ دانست و تصریح کرد: با انجام معاملات آپشن و فیوچرز کشف نرخ کارا و عادلانه در بورس کالا اتفاق می‌افتد و فعالان این بازار می‌توانند از این کشف نرخ استفاه کرده و ریسک‌های خود را پوشش دهند.

وی با اشاره به اینکه بورس‌های کالایی در دنیا بازار اثبات قوی ندارند، یادآور شد: در اکثر بورس‌های کالایی دنیا کمتر از یک درصد معاملات به تحویل منجر می‌شود و تمام نیرو در معاملات کاغذی است تا تعداد معامله‌گران افزایش یافته و کشف نرخ عادلانه‌تری اتفاق بیفتد.

به گفته میرصانعی، با رونق معاملات کاغذی فقط کشاورزان وارد گردونه معاملات نمی‌شوند، بلکه تعداد زیادی آربیتراژگز (معامله‌گرانی که از تفاوت نرخ خرید و فرش در بازار آتی سود کسب می‌کنند) سفته بازار و بیمه‌کننده هم وارد گردونه معاملات می‌شوند و با ثبت چندید هزار قیمت، کشف نرخ واقعی انجام می‌شود./

 

خبرنگار: مهدیه انوشه

E-910719-01

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.