توسعه نمی‌تواند ضوابط محیط زیستی را نادیده بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار گفت: به عنوان اعضای شورای شهر تهران هیچ اطلاعاتی در رابطه با موضوع پارازیت‌ها و فرستنده‌های آن نداریم. اما آنچه که می‌دانیم این است که این امواج بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارند.

عضو شورای شهر تهران در یک‌صد و پنجاه و چهارمین جلسه کمیته محیط زیست این شورا، با اشاره به جوابگو نبودن هیچ نهادی در کشور در رابطه با موضوع پارازیت و آلودگی امواج تاکید کرد: من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که سر منشاء بسیاری از عوارض و بیماری‌های بدن می‌تواند این امواج باشد.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به تاثیر امواج بر سلول‌های مختلف بدن و به مورد سلول‌های ایمنی، گفت: امروزه وقتی شاهد افزایش بیماری‌های مختلف با منشاء ناشناخته هستیم، به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوئیم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیتم ایمنی بدن شود و این موضوع قطعی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه موضوع پارازیت‌ها از مصوبه شورای شهر مستثنی نیست، گفت: مصوبه شورا همه ابعاد امواج را در بر می‌گیرد. در حوزه امواج و مقابله با آلودگی امواج ماهواره، هیچ نهادی مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرد و این به نگرانی‌ای که در سطح جامعه وجود دامن می‌زند.

ابتکار در ادامه گفت: در جامعه‌ای که این ضوابط جدی گرفته نشود، شاهد مشکلاتی در آینده خواهیم بود. وقتی هم که به سلامتی مردم بی‌توجهی کردیم متاسفانه در آینده شاهد مشکلات دیگری خواهیم بود. موضوع تشعشع‌های مضر در کنار آلودگی هوا از جمله دلایل بسیاری از بیماری‌ها خواهند بود.

وی در بخش دیگری از این جلسه تصریح کرد: موضوع توسعه در کشور نمی‌تواند ضوابط محیط زیستی را نادیده بگیرد، در جایی که در همه دنیا ضوابط زیست محیطی را با سختگیری زیادی پیگری می‌کنند، در کشور ما‌‌ رها شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه آثار و نتایج تشعشعات قطعی است، گفت: اینکه امروز متخصصان می‌گویند سونامی سرطان در راه است، می‌تواند یکی از نتایج تشعشعات یا آلودگی هوا یا استرس باشد.

عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران با اشاره به رشته تخصصی علمی و دانشگاهی خود، گفت: نگاه ما در این موضوع کار‌شناسی و تخصصی است، در این موضوع باید با نگاه مصالح ملی و از جهت نگاه ملی و سلامتی مردم شهر تهران عمل کرد.

وی در ادامه افزود: با توجه و تاکیدی که چمران رئیس شورای شهر داشت، این پارازیت‌ها در تعاملی که با همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهاد‌ها برقرار می‌شود، باید ساماندهی شود. نمی‌شود گفت که این موضوع چون خیلی خیلی مهم است، باید بی‌ضابطه باشد. سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول باید در این موضوع ضابطه‌مند عمل کنند.

در بخش دیگری از این جلسه، معصومه ابتکار با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در باره ساماندهی دکل‌های مخابراتی و آنتن‌ها در سطح شهر تهران، گفت: موضوع ساماندهی امروزه در همه کلان شهر برای انتقال سیگنال و فرکانس از شبکه کابلی و فیبر نوری استفاده می‌شود که شامل تلویزیون، رادیو، اینترنت و انتقال دیتا می‌شود.

وی در ادامه گفت: کار‌شناسان در استفاده از فیبر نوری اتفاق نظر دارند. شهرداری تهران امکاناتی در اختیار دارد که می‌تواند به توسعه این شبکه کمک کند و شورای شهر نیز می‌تواند در این زمینه کمک کند.

در ادامه جلسه کمیته زیست شورا با موضوع ساماندهی دکل، آنتن و ایستگاه‌های رادیویی در شهر تهران، مدیر کل صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات، گفت: به جز دکل‌های تلفن همراه، دکل‌های رادیویی، دوست نداریم شهر تهران مانند جنگل فلزی به چشم بیاید به همین منظور سعی فراوانی در زیبا سازی دکل‌های تلفن‌های همراه در بوستان‌ها انجام داده‌ایم.

عظیم فرد در ادامه با اشاره به اینکه فرکانس‌هایی که از طریق دکل‌ها و آنتن‌ها منتقل می‌شود خیلی مشکلات به وجود می‌آورد، گفت: اگر فکری برای آینده نشود، در سال‌های آتی مشکلات فروانی را پیش رو خواهیم داشت. اگر فکری برای انتقال سیگنال و فرکانس از طریق کابل‌ها شود سود آن نصیب همه دستگاه‌ها و شهروندان خواهد بود.

وی ادامه داد: تلویزیون، رادیو، اینترنت، و هزاران فعالیت دیگر می‌توانند ازاین شبکه کابلی بهره بگیرند و الان در همه دنیا کلان شهر‌ها به این شکل، از شبکه فیبر نوری و کابل زیرزمینی بهره می‌گیرند.

ابتکار نیز با با تاکید بر اینکه هدف مصوبه شورا به انضباط در آوردن همه فعالیت‌ها است، افزود: هدف ما – خدای نکرده – کم یا تعطیل کردن فعالیت‌های رادیویی و مخابراتی نیست، هدف ما به نظم در آوردن و به زیر ضابطه در آوردن فعالیت‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری تهران به عنوان دستگاهی که مسئول همه سازه‌های محدوده شهر تهران است، و چون برای هر سازه‌ای که احداث می‌شود بر اساس قانون باید از شهرداری مجوز گرفت، دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی نیز شامل این موضوع می‌شود و مصوبه شورای شهر هم به این مساله تاکید کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.