توصیه‌های امنیتی برای کاربران اندروید

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

مانی‌ آشتیانی – سیستم‌عامل اندروید با توجه به راحتی استفاده و امکانات متعددی که در اختیار کاربران می‌گذارد، سهم بالایی را در بازار سیستم‌عامل‌ها به خود اختصاص داده است. اما این سیستم‌عامل ارزشمند با ضعف‌هایی نیز همراه است. از جمله آسیب‌پذیر بودن در برابر حملات ویروسی. در واقع براساس گزارش‌های انتشار یافته،‌ سیستم عامل اندروید یکی از آسیب‌پذیرترین سیستم‌عامل‌ها در برابر ویروس‌ها و تروجان‌های خطرناک است. مطالعات آزمایشگاهی انجام شده توسط Bluebox Security، ‌که یک اپ امنیتی نیز برای اندروید دارد، نشان می‌دهد که بسیاری از اشخاص تازه کار به شکل قابل توجهی با یک مشکل امنیتی در این سیستم عامل برخورد می‌کنند. به هر حال اگر از کاربران سیستم عامل اندروید هستید و می‌خواهید ریسک‌های امنیتی سیستم خود را کاهش دهید با این ستون همراه شوید. 
 
استفاده از اپ‌های خطریاب: با استفاده از اپ رایگان 
Bluebox Security شما می‌توانید احتمال آلودگی دستگاه خود را به وسیله یک امضای دیجیتال جعلی تشخیص دهید. کسانی که اپ‌های مخرب طراحی می‌کنند با تغییر کدهای امنیتی اپ‌های دستگاه به راحتی می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند و انجام عملکرد اپ را با اختلال همراه می‌کنند. Bluebox یک اسکنر کاملاً ساده است که در سه جنبه کار می‌کند: وصله‌های امنیتی، اپ‌های ناشناخته(که ازفروشگاه‌هایی غیر از Google Playنصب شده‌اند) و تجزیه تحلیل اپ‌های مخرب. این اپ رایگان را به راحتی می‌توانید از طریق Google Play دانلود و نصب کنید. 
 
دوری از ویروس‌ها و تروجان‌ها:
– همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین از عوامل خطر زا دوری کنید. حتماً در گوشی شما هم اطلاعات ارزشمند و شخصی وجود دارد که دوست ندارید به راحتی و از طریق ویروس‌ها و تروجان‌ها به دست اشخاص سودجو بیفتد. پس برای این‌که از طریق این عوامل خطرزا صدمه‌ای نبینید بهتر است توصیه‌های ساده امنیتی را اجرا کنید. برای این‌کار مجموعه کارهایی را می‌توانید انجام دهید از جمله: دانلود اپلیکیشن از منبع اصلی: بهترین راه برای دوری کردن از ویروس‌ها و تروجان‌ها این است که اپ‌های مورد نیازتان را از منبع اصل اپ اندرویدی که google play‌است دانلود و نصب کنید. این فروشگاه امن‌ترین جایی است که می‌توانید برای دریافت اپ به آن مراجعه کنید. اگر می‌خواهید یک اپ را از یک منبع دیگر دانلود کنید بایدگزینه 
Allow unknown sources را فعال کنید در واقع اگر این گزینه را فعال کنید، از مطمئن بودن منبع اپ‌هایتان اطمینان پیدا می‌کنید، تا با مشکلی روبه‌رو نشوید. 
 
 
خواندن مجوزها دسترسی:
اکثر ما فکر می‌کنیم که خواندن این مجوزها غیر ضروری است، اما مطالعه آن مهمتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. هر زمانی که شما اپ را نصب می‌کنید باید از درستی دسترسی‌های خواسته شده مطمئن شوید. این مورد حتی برای اپ‌های Google Play نیز صدق می‌کند، البته گوگل اپ‌های مشکل دار را به محض اطلاع حذف می‌کند ولی همیشه راهی برای به خطر افتادن هست. بنابراین اگر هنگام نصب یک اپ سیستم بیش از اندازه نیاز از شما اجازه می‌خواهد بهتر است از نصب آن صرفه‌نظر کنید. 
 
 
نصب آنتی‌ویروس:
همان‌طور که روی دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ و pc نصب آنتی ویروس یکی از الزامات است دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل اندروید نیز نیاز به محافظت توسط یک آنتی ویروس را دارند. در واقع متن باز بودن این سیستم‌عامل این اجازه را به بسیاری از هکرها و 
ویروس نویسان می‌دهد که قربانیان خود را به راحتی پیدا کنند. اما به جز رعایت این توصیه‌ها بهتر است به نکات دیگر هم توجه کنید. به عنوان مثال بهتر است برای دستگاه اندرویدی خود یک رمز عبور تعریف کنید تا کسی به راحتی نتواند رمز عبور شما را حدس بزند. همچنین یادتان نرود در صورتی که به بلوتوث نیاز ندارید آن را خاموش کنید. در بسیاری از مواقع هکر‌ها و بسیاری از ویروس‌ها از طریق همین تکنولوژی به گوشی یا تبلت اندرویدی شما نفوذ می‌کنند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.