توصیه به مشتریان بازار آتی سکه

۱۳م دیماه ،

بینا-  مبادلات دیروز قراردادهای آتی سکه در سررسیدهای نزدیک از عصر با تحرکات مثبتی همراه شد. این در حالی بود که برای سررسیدهای دور همچون بهمن و اسفندماه کاهش قیمت‌ها ادامه دار بود اما تا حدودی قیمت‌ها اصلاح شد.
حسین هرندی، یکی از کارگزاران بورس کالا با اشاره به آرام بودن بازارها به تناسب فعالیت غیر رسمی اغلب بازارهای کالایی جهان در آستانه تعطیلات کریسمس اظهار کرد: آرامش دادوستدها بیشتر شبیه آرامش قبل از طوفان است، به همین دلیل باید در انتظار روزهای بعد از تعطیلات کریسمس بود.
هرندی در ادامه خاطرنشان کرد: تغییرات بازار بستگی به قیمت دلار دارد و در صورتی که دولت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای کاهش قیمت‌ها باشد، قیمت سکه نیز کاهش می‌یابد و اگر قیمت‌ها بالا رود چه بسا بازار سکه در آستانه موج دیگری از تحرکات مثبت قیمت‌ها قرار گیرد. این کارشناس بازار آتی دربارهٔ بالا رفتن میزان وجه تضمین نیز گفت: سازو کار میزان وجه تضمین بستگی به افزایش قیمت‌ها دارد؛ اما تصمیمات فعلی مدیریت قراردادهای آتی این است که از میزان ریسک بکاهد البته بازیگران اصلی همچنان در بازار حضور دارند.
دیگر مصوبه‌های مدیریت قراردادهای مشتقه نیز همچون بازگشایی کدهای جدید معاملاتی و محدودیت‌های خرید و فروش همچنان شرایط را به سمتی سوق می‌دهد که به نظر می‌رسد فعلا دادوستدها با همین روال دنبال شود.
هرندی بر این باور است تغییرات بازار منطق روشن و خاصی ندارد و نمی‌توان به پیش‌بینی‌ها اطمینان کرد، به همین خاطر سرمایه‌گذاران باید تا می‌توانند سعی کنند از کاهش میزان سودشان در بازار جلوگیری کنند و با جابه‌جایی موقعیت‌های خرید و فروش بسته به زمان تحویل سودشان را به بازار برگردانند. این کارشناس بازار آتی تصریح کرد: سرمایه گذاران در شرایط کنونی بهتر است ریسک‌هایشان را پوشش دهند و به اصطلاح «هج» بشوند، به طوری که در سررسیدهای دی‌ماه به دلیل نزدیک شدن به زمان تحویل کالا موقعیت فروش و در سررسیدهای دور همچون بهمن و اسفندماه موقعیت خرید بگیرند. معامله‌گران آماتور و غیرحرفه‌ای نیز سعی کنند تنها بازار را کنترل کنند و تا مشخص شدن وضعیت، بیرون از بازار باشند.
در مجموع بازار آتی روز قبل روز آرامی را پشت سر گذاشت؛ انتشار یافتن خبرهای مبنی بر نداشتن حباب در بازار ارز و سکه، افزایش دوباره میزان وجه تضمین به سطح ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و برخی گزارش‌های خارجی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که بازار به تناسب آن تغییرات اندکی را ملاحظه کرد؛ به طوری که سکه سررسید دی‌ماه با کاهش ۷۲/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۴۹/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۷۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۹۳ هزار تومان، سررسید بهمن ماه با کاهش ۳/۲ درصدی در محدوده یک میلیون و ۳۴۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۶۹ هزار تومان و سررسید اسفندماه با کاهش ۳۲/۲ درصدی در محدوده یک میلیون و ۴۲۳هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۲ هزار تومان قرار گرفت.

توصیه به مشتریان: سررسیدهای نزدیک بفروشید و سررسیدهای دور بخرید.

*سردار خالدی

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.