توصیـه محققان به زنــان بــاردار ( ماهی بخوریــد )

ماهی بخورید تا فرزندتان باهوش شود!

غذاهایی که می خوریم، بر سلامتمان تاثیر مستقیم دارند و به همین دلیل باید در انتخاب نوع غذا دقت کرد. برخی غذاها باعث بهبود وضعیت پوست و مو می شوند، برخی آرام بخش اند و بعضی هم به افزایش هوش کمک می کنند…

ماهی یکی از غذاهایی است که باعث افزایش هوش کودکان می شود و والدین باید آن را در رژیم غذایی فرزندشان بگنجانند اما نتایج بررسی های جدید نشان داده است بهترین زمان مصرف ماهی برای افزایش هوش و بهبود رشد مغزی بچه ها، قبل از تولد آنها و در زمان بارداری مادر است.

نتایج مطالعه های محققان علوم تغذیه نشان داده مصرف ماهی به خصوص ماهی هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند، فواید فراوانی دارد که با بهبود وضعیت رشد کودکان مرتبط است. اسیدهای چرب امگا۳، به خصوص DHA (نوعی خاص از این اسید چرب) به مقدار زیاد در مغز، چشم و سیستم اعصاب مرکزی وجود دارند. نتایج یکی از تحقیقات جدید در این زمینه نشان داده است که مصرف این اسیدهای چرب با افزایش ضریب هوشی به خصوص در نوزادان و کودکان ارتباط دارد.

● افزایش هوش با امگا ۳

در سال های اخیر بسیاری از شرکت های شیرخشک سازی که برای نزدیک تر کردن ترکیب شیرخشک به شیرمادر تلاش می کنند، تبلیغات زیادی درباره وجود DHA در فرمولاسیون محصولاتشان انجام می دهند و می توان فهرست بلندی از محتویات روی قوطی های شیرخشک مشاهده کرد. نتایج تحقیقات درباره ضریب هوشی نشان می دهد وجود اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ در شیرخشک در طولانی مدت می تواند باعث باهوش تر شدن بچه ها شود. البته در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است و باید عوامل مختلف مانند سلامت مادر و کودک، عوامل اجتماعی اقتصادی و… که ممکن است بر رشد کودک تاثیر بگذارند هم مورد توجه قرارگیرد.

● ماهی خور بودن در بارداری

نتایج ۲مطالعه جدید به وضوح نشان داده است که وجود ماهی در رژیم غذایی زنان باردار با افزایش هوش فرزندشان در ماه های اول تولد تا ۳ سالگی ارتباط دارد. محققان در این بررسی ها به طور خاص رژیم غذایی زنان را در ۳ ماهه دوم و سوم بارداری که مهم ترین زمان رشد مغز جنین است، بررسی و مشاهده کردند فرزندان زنانی که در این زمان ماهی مصرف کرده اند، نتایج بهتری در آزمایش های هوش و سنجش بینایی به دست آورده اند.

بررسی دیگری نیز نشان داد تاثیر مصرف ماهی به وسیله مادر طی سومین ماه بارداری بر افزایش هوش کودک حتی ممکن است از مصرف شیرمادر و شیرخشک حاوی اسیدهای چرب بعد از تولد بیشتر باشد. در مطالعه دیگری با بررسی بیش از ۹ هزار مادر باردار و فرزند آنها پس از تولد نشان داده شد مادرانی که سطح امگا۳ خون آنها هنگام بارداری از حد معینی پایین تر بود، صاحب کودکانی با ضریب هوشی پایین شدند که در توانایی های شناختی، حرکتی و عملکردی نیز نسبت به همسالانشان ضعیف تر بودند.

● آن روی سکه

محققان ضمن تاکید بر فواید ماهی، خطر آلودگی جیوه را فراموش نکرده اند. جیوه به عنوان سم سیستم عصبی شناخته شده است. تجمع بیش از حد جیوه در بدن عملکرد سیستم عصبی را مختل می کند و باعث بروز اختلال های شنوایی، لرزش عضلات، بی حسی عمومی و تغییرات متابولیسم می شود. دردهای مفصلی و ماهیچه ای و افزایش خطر حمله قلبی نیز از عوارض تجمع بیش از حد جیوه در بدن است.

وقتی در سال ۲۰۰۱پیشنهاد محدود کردن مصرف ماهی مطرح شد، مصرف این ماده غذایی در زنان باردار کاهش پیدا کرد. جیوه از طریق خون مادر وارد بدن جنین می شود و اگر مقدار آن بیش از حد مجاز باشد، می تواند خطرهایی داشته باشد. توصیه فعلی این است که زنان باردار دریافت جیوه را محدود کنند و ماهی هایی مانند کوسه ماهی، شمشیر ماهی و شاه ماهی خالدار که مقدار جیوه زیادی دارند، نخورند.

این مطالعه ها تاکید می?کنند مصرف بیشتر از ۳۴۰ گرم ماهی در هفته ممکن است فواید آن را از بین ببرد. غذاهای دریایی با اینکه سرشار از پروتئین اند، چربی اشباع شده کمتری دارند و حاوی موادمغذی بسیاری هستند اما برای اطمینان بهتر است بیش از ۲ تا ۳ بار در هفته مصرف نشوند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد نیز توصیه می کنند زنانی که قصد باردار شدن دارند، زنان باردار و مادران شیرده برای به حداقل رساندن مقدار جیوه دریافتی از مصرف ماهی هایی که مقدار جیوه در آنها زیاد است، خودداری کنند اما در هفته حدود ۳۴۰ گرم از سایر انواع ماهی مصرف کنند. این کار باعث بهبود رشد ذهنی و حرکتی کودک می شود و خطر زایمان زودرس و افسردگی بعد از زایمان را کاهش می دهد. به نظر می رسد ماهی هایی با مقدار جیوه کم مانند ماهی آزاد، سالمون و میگو بهترین انتخاب باشند.
        
    
    
منبع: ریدرزدایجست
ترجمه:لیلی افروغ     
روزنامه سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.