توصیه‌های غذایی برای سالمندان/غذای نرم و پرفیبر باب دندان

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : سالمندان باید از مصرف ادویه، سس مایونز و سبزیجات نفاخ در غذایشان پرهیز کنند. همچنین باید مراقب تداخل بعضی داروها و مواد غذایی باشند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ مریم کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی نکاتی را برای سلامت تغذیه در سالمندان پیشنهاد کرد و گفت: رژیم غذایی سالمندان باید حــاوی مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح و به ویژه کلسیم باشد و با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان، مصرف کافی مایعات و مواد پرفیبر نظیر نان کامل گندم و میوه هایی مثل گلابی رسیده، آلو و زردآلو اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه اغلب سالمندان به سبب از دست دادن دندان و داشتن مصنوعی در جویدن غذا مشکل دارند خاطرنشان کرد: در سالمندانی که جویدن غذا برای آنها مشکل است، مصرف غذاهای نرم مثل انواع پوره، گوشت‌های نرم، سوپ‌ها، آش‌هایی که حبوبات بسیار ندارند و آب میوه پیشنهاد می‌شود.

وی گفت: بعضی سالمندان ممکن است به فشارخون مبتلا باشند در این گونه مواد رژیم غذایی کم سدیم و در صورت نیاز کاهش وزن، بهترین راه حل است ولی باید برای جلوگیری از مشکلات عاطفی ـ احساسی سالمندان بهتر است به عادت غذایی آنها احترام بگذاریم و هر گونه تغییر در رژیم غذایی با ملایمت و احترام انجام شود.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه تعداد وعده‌های غذای سالمندان باید بسیار ،حداقل روزی ۵ وعده، و حجم غذا در هر وعده کم باشد.

کاویانی به این نکته اشاره کرد که پس از صرف شام و شب‌ها سالمندان نباید از چای و قهوه استفاده کنند چرا که سبب بیداری فرد و کم خوابی می‌شود و خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب برای خواب راحت پیشنهاد می‌شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه اظهار داشت:اگر چه تخم مرغ غذایی ساده و کامل محسوب می‌شود ولی مصرف تخم مرغ باید به ۳ عدد در هفته محدود شود تا بار بسیاری به کبد تحمیل نکند و در عین حال از مصرف ادویه، غذاهای چرب و سرخ شده، سس مایونز، سبزی‌های نفاخ مثل کلم و گل کلم باید پرهیز کرد.

وی گفت: همچنین برای جلوگیری از تداخل دارویی با بعضی مواد غذایی برای منع مصرف بعضی غذاها و داروها حتما باید با پزشک متخصص مشورت شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.