توصیه‌های وزارت بهداشت به بیماران خاص برای پیشگیری از “کرونا”

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه سیستم ایمنی این بیماران از سایر افراد ضعیف‌تر، تاکید کرد: بیماران خاص باید بیش از سایر افراد از خودشان در برابر ویروس کرونا مراقبت کنند.

دکتر مهدی شادنوش در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارائه توصیه‌هایی به بیماران خاص و پیوندی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید، گفت: بیماران خاص و پیوندی بیش از دیگران باید از خودشان مراقبت کنند. خانواده‌ها و اطرافیان این بیماران نیز باید بیشتر از خودشان مراقبت کنند.

وی افزود: در عین حال این بیماران باید همان توصیه‌هایی را که برای افراد عادی ارائه می‌شود، رعایت کنند. اقداماتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، دوری کردن از افرادی که ممکن است آلوده باشند، پرهیز از حضور در مناطق پر ازدحام و تجمعات و… را انجام دهند.

شادنوش با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر در بیماران خاص، گفت: به هر حال سیستم ایمنی این بیماران از سایر افراد ضعیف‌تر بوده و در نتیجه اثرگذاری ویروس بر روی آنها می‌تواند قابل توجه‌تر باشد. بنابراین بیماران خاص از سفر پرهیز کرده و سعی کنند در محیطی سالم و دور از آلودگی بمانند.

وی با بیان اینکه به طور کلی ماسک تاثیر عمده‌ای در پیشگیری از کروناویروس ندارد، ادامه داد: بهتر است بیشتر تلاش کنند که از محل‌های آلوده دوری کنند. در عین حال بیماران خاص هم مانند سایر مردم در صورتیکه دچار تب شدند، به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های پزشک توجه کنند و در صورتی که بعد از مراجعه به پزشک علائم‌شان ادامه داشت و یا دچار سرفه‌های خشک یا تنگی نفس شدند، باز هم به پزشک مراجعه کنند و حتما بیماری‌شان را به صورت جدی پیگیری کنند.

شادنوش درباره استفاده بیماران خاص از داروهای بالا برنده ایمنی بدن، اظهار کرد: این موارد به نوع بیماری فرد بستگی دارد. هیچ فردی نباید سر خود اقدام درمانی و دارویی انجام دهد. در عین حال برخی بیماران مانند بیماران پیوندی با مصرف دارو مقداری سیستم ایمنی‌شان به صورت تعمدی کاهش می‌یابد تا بتوانند عضو پیوندی را تحمل کنند. در چنین شرایطی اصلا صلاح نیست که داروهایشان را تغییر دهند.

وی تاکید کرد: بیماران خاص هرگونه تغییر در داروهایشان را حتما با نظر پزشک‌شان انجام دهند.

انتهای پیام  

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.