توصیه اخلاقی مرحوم بهجت از زبان آیت‌الله استادی / از حرکت در راه خدا منصرف نشوید

فروردین ۱۴۰۳

آیت الله استادی در مسجد اعظم قم گفت:آیت الله بهجت به مردم می گفت: هرجا که طرف خدا می‌روید و حال خوبی دارید، برنگردید و از قصد خود منصرف نشوید.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، آیت الله رضا استادی که بعد از نماز ظهر و عصر در پنجمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم قم سخن می‌گفت، یاد خدا را مهمترین عامل آرامش دانست و اظهارکرد: یکی از بزرگ ترین نعمت‌هایی که اگر نصیب کسی شود باید خدارا بسیار شکر کند، زندگی توام با آرامش است.

وی ادامه داد: آرامش در زندگی ارتباطی به وضع مالی ندارد و بسیاری از اشخاصی که ثروتمند می باشند، زندگی با اضطراب  و به دور از آرامش دارند چون گمان می‌کنند چیزی به جز یاد خدا آرامش را به ارمغان می‌آورد.

استاد عالی حوزه با اشاره به آیه ۲۸ سوره رعد تصریح کرد: یاد خدا است که به انسان اطمینان وآرامش داده واضطراب را از زندگی می‌زداید و معنی این آیه این است که اگر زندگی زندگی سالم و با آرامش می‌خواهید، به یاد خدا باشید.

وی با اشاره به ماجرای دستگیری شبانه امام خمینی(ره) توسط ساواک اظهار کرد: روزی که امام قصد صحبت در فیضیه را داشتند خطر از در و دیوار می‌بارید و دوست و دشمن امام را از این کار نهی می‌کردند اما ایشان در مدرسه فیضیه منبر رفت و شب همان روز نیروهای حکومتی او را دستگیر کردند و نکته اینجاست که در آن شب حتی نیرو‌های ساواک احساس ترس و اضطراب داشتند اما امام با آرامش خاطر خود همه آنها را متعجب کرده بود که این نشان از تاثیر یاد خدا در آرامش داشتن انسان دارد.

آیت الله استادی ادامه داد: بعضی اشخاص به مرحوم آیت الله بهجت مراجعه می‌کردند تا ایشان پیشنهاد ای کند که انسان‌های بهتری شوند، و ایشان می‌فرمود: هرجا که طرف خدا می‌روید و حال خوبی دارید، برنگردید و از قصد خود منصرف نشوید.

وی در ادامه سلسله بحث‌های احکام خود به مسئله نفقه در اسلام پرداخت و گفت: در رساله آمده است که اگر فردی فقط به اندازه ای درآمد و دارایی دارد که می‌تواند زندگی خود را تامین کند لازم نیست که به همسرو پدر ومادر وفرزندان نفقه بدهد و در صورتی که قدری بیش از نیاز خود درآمد داشت باید ابتدا به همسر وسپس به پدر ومادر وبعد از آن‌ها به فرزندان نفقه بدهد.

استاد عالی حوزه تصریح کرد: باید نفقه به صورت متعارف باشد و رضای خدا نیست که شخصی توقعات بیش از عرف داشته باشد و این عرف برای هرکسی متفاوت است به طوری که اگر زنی در منزل پدر خود طوری زندگی می‌کرده که خدمتکار داشته بعد از ازدواج نیز فراهم کردن همان شرایط به عهده همسر او بوده وجزئی از نفقه است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.