توصیه ای برای درآمدهای نفتی

تاخیر در تحویل لایحه بودجه از سوی دولت و تاخیر در بررسی و تصویب قانون بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی موجب شده تا فرصتی دقیق برای بررسی قانون بودجه و نحوه اجرای قوانین بودجه‏ای سال‏های پیشین وجود نداشته باشد و همواره قانون بودجه هر سال با گذشت سه ماه از آن سال به تصویب می‏رسد.
متاسفانه در سال‏های اخیر تاخیر در اراده لایحه بودجه کشور و تعجیل برای تصویب آن موجب شده تا هیچ‏گاه مجلس شورای اسلامی فرصت بررسی نحوه اجرای قوانین بودجه‏ای سال‏های قبل را نداشته باشد و میزان تخلف از قانون بودجه‏ای کشور مشخص نشود.
براساس قانون باید مجلس میزان حرکت رو به جلوی قانون بودجه و یا تخلف از این قانون را مشخص کند اما طی سال‏های اخیر نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه بسیاری از مفاد و بندهای قانون بودجه کشور نیز اجرایی نمی‏شود که به عنوان نمونه می‏توان به عدم اجرای ماده ۲۸ قانون بودجه سال ۹۰ اشاره کرد.
براساس این ماده قانونی باید جرایم دیرکرد پرداخت تسهیلات بانکی بخشوده و بدهی‏های بانکی این واحدها مجدداً تقسیط می‏شد اما نگارش این ماده قانونی به نحوی بود که دست بانک‏ها را برای عدم اجرای این ماده قانونی کاملا باز می‏گذاشت و متاسفانه همه این ضعف‏های قانونی ناشی از عدم بررسی دقیق پیش‏نویس‏های قانون است.
پیش از تصویب قانون بودجه سال ۹۱ ما نگران بودیم که روند اشتباه بررسی لایحه بودجه که از نبود فرصت کافی ناشی می‏شود باز هم تکرار شود که متاسفانه این اتفاق درتصویب لایحه بودجه سال جاری باز هم تکرار شد. علاوه بر نبود فرصت کافی برای بررسی و تصویب لایح بودجه می‏توان از نداشتن اهداف مشترک میان قانونگذار و مجری قانون به عنوان یکی دیگر از مشکلات بودجه‏نویسی و تصویب آن در ایران نام برد.
همه ما و مسئولان باید به خاطر داشته باشیم که بخش عمده‏ای از بودجه کشور از طریق درآمدهای نفتی تامین می‏شود و نفت تنها ثروت متعلق به این نسل نیست بلکه باید نسل‏های آینده ایرانیان نیز امکان استفاده از آن را داشته باشند بنابراین لازم است تا از درآمدهای نفتی در بخش‏های سرمایه‏ای استفاده کرده و از آن به عنوان ثروتی برای تمام نسل‏های ایرانی بهره بگیریم و برای آیندگان امکان اشتغال را فراهم کرده و زیرساخت‏های توسعه جامعه را نیز بنا کنیم.
*رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.