توصیه به مادران در برخورد با اسهال کودکان

اسفند ۱۴۰۲
ممتاز نیوز: اسهال یکی از علل عمده‌ی مرگ و میر در بین کودکان کشورهای در حال توسعه می‌باشد و سالانه ۵-۳ میلیون مرگ و میر ناشی از آن را داریم. اغلب دیده شده، والدین هنگام‌ آبکی شدن مدفوع کودکشان از ابتلا به اسهال نگرانند، اما باید توجه داشت کار کردن شکم بچه، چند بار در روز اسهال تلقی نمی‌شود بلکه تغییر وضع مدفوع از حالت طبیعی به حالت آبکی، بیش از ۳ بار در روز، اسهال گفته می‌شود.

پیشگیری از بروز اسهال

یکی از عوامل ابتلا به اسهال، مصرف غذاهای خارج از منزل می‌باشد بخصوص غذایی که با دست کارگران آشپزخانه تماس دارد مانند کباب کوبیده، ساندویچ، الویه و… محدودیت مصرف غذاهای خارج از خانه در رده‌ی سنی کودک و نوجوانان قدم اول در پیشگیری از اسهال است.

اقدامات اولیه هنگام بروز اسهال

در این مورد توجه به دو نکته اهمیت خاصی دارد:
۱ – برای جبران مواد و املاح از دست داده، از محلول‌های حاوی آب و الکترولیت‌ها مانند ORS یا دوغ استفاده شود.
۲ – هر چه زودتر تغذیه‌ی کودک آغاز شود. گرسنه نگه داشتن کودک، هرگز مجاز نمی‌باشد. بعضی از مادران فکر می‌کنند با جلوگیری از تغذیه کودک، اسهال او نیز برطرف خواهد شد در حالی که این کار نه تنها وضع بچه را بهتر نمی‌کند بلکه سبب کاهش وزن وی نیز می‌شود. نکته مهم اینکه در کودکان شیرخوار نه تنها شیر را حذف نکنید بلکه می‌بایست بر تعداد دفعات شیردادن اضافه شود.

زمان مراجعه به پزشک در کودکان مبتلا به اسهال

در مواردی که تعداد دفعات  اسهال کمتر از شش بار در روز باشد، در روز اول و دوم به مادر پیشنهاد می‌شود با مصرف ORS به اصلاح وضعیت کودک کمک کند. در صورت ادامه اسهال بیش از ۴۸ ساعت، حتما کودک را نزد پزشک ببرید.
در بعضی موارد بررسی‌های تخصص و آزمایشگاهی و همچنین تعیین میزان موادی که باید کودک مصرف کند، ضرورت پیدا می‌کند.
منبع: دنیای سلامت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.