توصیه های ایمنی ویژه رانندگی در هوای بارانی

۱فروردین ۱۳،

توصیه های ایمنی ویژه رانندگی در هوای بارانی

جانشین رئیس پلیس راهور استان کرمان، با اشاره به ورود سامانه بارش زا به استان ، ضمن ارائه پیشنهاد های ایمنی از رانندگان خواست، اصول ایمنی را هنگام رانندگی در این شرایط آب و هوایی رعایت نمایند.

به نقل ازممتازنیوز،  از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” کرمانی ” با اشاره به ورود سامانه بارش زا به استان گفت: رانندگی در آب و هوای بارانی مستلزم رعایت بیش از بیش قوانین و مقررات و احتیاط های لازم است و تفاوت قابل ملاحظه ای با رانندگی در شرایط عادی دارد .  
وی ادامه داد: در ابتدای آغاز بارندگی به سبب به وجود آمدن گل و لای ناشی از شستشوی سطح آسفالت و مخلوط شدن گردو غبار لاستیکها و ریزش از زیر خودروها در سطح جاده سبب کاهش شدید اصطکاک بین محل اتکای لاستیک با سطح آسفالت گردیده و به اصطلاح صابونی می گردد، که در این حالت کمترین واکنش رانندگان از قبیل چرخش سریع فرمان ، اقدام به ترمز یا تعویض دنده و بهم خوردن مرکز ثقل تعادل و وسیله از کنترل راننده خارج و سبب اتفاق می گردد. 
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرمان تصریح کرد از عوامل موثر در بروز حوادث و در هنگام بارندگی یا شرلیط خاص آب و هوایی محدود شدن دید راننده می باشد و برای جلوگیری از اتفاق می توان به موارد ذیل اشاره کرد عبارتنداز :  
۱-برف پاکن و شیشه شور باید سالم باشند و به خوبی شیشه را تمیز و پاک نمایند.  
۲-گرمکن شیشه های خودرو باید به قدر کافی قدرت داشته باشند تا شیشه را تمیز کنند. 
۳- در هنگام شب از نور پایین چراغهای بزرگ استفاده کنید زیرا پرتوهای نور بالا به میدان دید راننده در زیر باران کمک نمی کند.  
۴-قسمت داخل شیشه های خودرو و شیشه درب ها باید تمیز و فاقد هرگونه آلایندگی باشد چرا که ممکن است سبب انعکاس نور نامناسب به داخل خودرو گردد . پاک کردن داخل شیشه جلو از اهمیت بسیار بسیاری برخوردار است .  
۵-تایرهای خودرو تنها وسیله تماس خودرو با جاده است و شرایط آنها برای اصطکاک در آب و هوای بارانی بسیار مهم است اگر لاستیک ها صاف یا عمق آج آنها کمتر ۲ میلی متر است سبب تشدید لغزش خودرو در سطح راه می گردد.  
۶-فاصله بین خودروتان و خودرو جلویی را افزایش دهید فشار آوردن به پدالها بخصوص پدال ترمز را کم کنید رانندگی در آب و هوای بارانی نیازمند هوشیاری بیش از حد به خصوص در شب است اگر خسته میباشید جای مناسب را انتخاب و استراحت کنید .  
۷-پیش از اینکه با مشکل مواجه شوید سرعت را کم کنید و آگاه باشید که در این شرایط تایرها چسبندگی کمتری دارند، برای توقف کردن ، فرمان گرفتن ، و سرعت گرفتن به یاد داشته باشید حتی خودروهای دو دیفراسیل و ترمزهای ضد قفل نیز نمی توانند قوانین فیزیکی را تغییر دهند.  
وی در پایان اظهار امید واری کرد که با رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان شاهد سفرهای خوش و کم اتفاق ای در ایام نوروز ۹۲ در سطح استان باشیم.

جمعه ۲ فروردین   ۱۱:۳۲

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.