توضیحات حناچی درباره حادثه کلینیک سینا/بیمه اجباری ساختمان‌ها راهی برای کنترل مقررات

شهردار تهران توضیحاتی درباره حادثه آتش سوزی کلینیک سینا مهر شمیران ارائه داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در جلسه امروز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران  در جریان بررسی حادثه آتش سوزی کلینیک سینامهر شمیران ضمن عرض تسلیت درگذشت هم وطنانمان در این حادثه که بخش عمده‌ای از آنها از اعضای کادر درمان بودند گفت: در همان ساعات اولیه وقوع حادثه که از آن اطلاع پیدا کردم به محل حادثه رفتم در این هنگام اقدامات اولیه اطفای حریق شروع شده بود و اعلام شد در طبقه چهارم و پنجم ساختمان متاسفانه تعدادی از کادر درمان فوت شده‌اند. حادثه‌ تلخی که اگر از آن درس نگرفته باشیم جای تاسف دارد.

وی افزود: در حادثه پلاسکو نیز با چنین شرایطی مواجه بودیم به شکلی که ساختمانی که برای کار دیگری طراحی شده بود از آن استفاده دیگری می‌شد و تغییر کاربری در بسیاری از واحدهای آن اتفاق افتاده و واحدها به انبار و تولیدی لباس تبدیل شده بودند، برهمین اساس آتش نشانی نه اطلاعات کاملی از ساختمان داشت و نه تجهیزات کافی داشت.

شناسایی ۳۳ هزار پلاک پرخطر در تهران 

وی ادامه داد: امروز شرایط فرق کرده، تجهیزات سنگین و سبک آتش نشانی با آن روز قابل مقایسه نیست و حدود ۳۳ هزار پلاک پرخطر در تهران شناسایی شده که در حقیقت مهمترین ساختمان‌های پر خطر شهر هستند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که از سال ۱۳۷۶ اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور اجباری شده است افزود: اما یک خلاء وجود دارد که ریشه در قانون دارد به شکلی که در سال ۱۳۳۴ و در قانون شهرداری‌ها به مطب پزشکان اجازه حضور در فضاهای مسکونی داده شده این در حالی است که در آن هنگام اکثر خانه‌ها در تهران ویلایی بوده لذا اجازه تبدیل یک اتاق به مطب پزشکی داده شده است، بعدها اجازه داده می‌شود در پلاک‌های مسکونی کیلینیک‌ها شکل بگیرند که این ساختمان نیز از همین موارد است که در سال ۱۳۷۹ پایان کار مسکونی دریافت می‌کند و بعد به یک کیلینیک سپرده می‌شود و در ادامه  بسیاری از فضاها همچون بام این ساختمان تغییر کرده است.

حضور آتش نشانی ظرف کمتر از ۵ دقیقه در محل حادثه کلینیک سینا

وی  تاکید کرد:  این ساختمان رای ماده ۱۰۰ را نیز داشته و در هنگام وقوع حادثه، آتش نشانی کمتر از ۵ دقیقه در محل حاضر شده اما با توجه به مواد و تجهیزات درون ساختمان و انفجار ناشی از مواد انبار شده، این آتش سازی از حالت عادی خارج شده است. یکی از نگرانی‌ها در این آتش سوزی مخزن گاز هلیوم بود که به حمدالله این اتفاق نیفتاد و باید از این حادثه درس بگیریم.

بیمه اجباری ساختمان‌ها؛ راهکاری برای کنترل مقررات ملی ساختمان

وی ادامه داد: ۴۰ درصد پلاک‌های موجود در شهر تهران پس از انقلاب نوسازی شدند و بخش عمده‌ای از آنها اگر به درستی استفاده شوند جای نگرانی وجود ندارد اما در قوانین تعارضاتی دیده می‌شود که به استفاده  غیر متناسب از ساختمان‌های مسکونی می‌توان اشاره کرد. بر همین اساس در حال حاضر در دولت و در کمیسیون کلانشهرها لایحه‌ای در دستور کار است که شاید یکی از راه‌هایی است که در قالب آن می‌توان بحث بیمه اجباری برای ساختمان‌ها را دنبال کرد تا به این ترتیب ورود بیمه برای کنترل مقررات ملی ساختمان محقق شود.

کیلینیک سینا مهر شمیران ۴ اخطاره بوده 

حناچی با اشاره به این که در خصوص کیلینیک سینا مهر شمیران اخطار توسط شهرداری داده شده بود و سیستم قضایی نیز اجازه اعمال را داده اما اجازه پلمب وجود نداشته است افزود: در شرایط موجود شاید سیستم اجباری بیمه برای این ساختمان‌ها موثر باشد، در تمام دنیا اگر آتش نشانی به ساختمانی اخطار بدهد و مورد توجه قرار نگیرد در هنگام ورود حادثه بیمه خسارتی پرداخت نمی ‌کند و باید با حضور بیمه و کنترل ساختمان حلقه مفقوده چنین حوادثی را مرتفع کنیم.

وی افزود: این حادثه در ساعتی به وقوع پیوست که جمعیت اصلی از ساختمان خارج شده بودند؛ در کنار این حادثه تلخ اتفاق خوب توسط یک جوان رامهرمزی روی داد که ۱۰ تا ۱۲ نفر با کمک وی از طریق پشت بام از محل حادثه سالم خارج شدند.

وی تاکید کرد: قطعا این حادثه را مراجع قضایی دنبال می‌کند اما باید موضوع به گونه‌ای دنبال شود که این ساختمان با وجود ۴ اخطار اقدامات بعدی برایش توسط دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شد؛ امیدواریم و تلاش خواهیم کرد این اصلاح قوانین را انجام دهیم و این کار را از طریق نمایندگان مجلس تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.