توضیحات غریب آبادی درخصوص نتایج نشست شورای حکام

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، طی مصاحبه ای نتایج نشست شورای حکام را تشریح کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، کاظم غریب آبادی اظهار کرد: در این نشست، موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند، نظیر: برنامه آژانس در مقابله با کرونا، ایمنی و امنیت هسته ای، علوم و فناوری و کاربردهای هسته ای، اعمال پادمان های آژانس در خاورمیانه، راستی آزمایی اجرای برجام در پرتو قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت، اجرای پادمان در کره شمالی، اجرای پادمان در سوریه، موافقت نامه پادمان با جمهوری اسلامی ایران.

نماینده دائم ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «در موضوع برجام، بیش از پنجاه سخنرانی توسط اعضای شورای حکام و اعضای آژانس ارائه شد. به جز بیانیه های آمریکا، رژیم صهیونیستی، و یکی دو کشور عربی، وجه غالب این بیانیه ها بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک دستاورد مهم چندجانبه گرایی و همچنین انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق متمرکز بود. اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر نیز علاوه بر این، از ایران خواستند تا اقدامات کاهش تعهداتی خود را به وضعیت سابق برگرداند. از سوی دیگر، کشورهای بسیاری نیز از تمامی طرف های برجامی خواستند تا تعهدات خود را به طور موثر و کامل، اجراء کنند. در سخنرانی جمهوری اسلامی ایران نیز که از سوی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ارائه شد، به موضوعات مختلفی از جمله شکست های پیاپی آمریکا در نیویورک و مخالفت عمومی با تفاسیر نادرست این کشور از مفاد برجام، علل کاهش تعهدات برجامی ایران و تداوم آن تا زمان اعاده تعادل کامل به برجام، مسئولیت جامعه بین المللی بویژه اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی جهت اجرای تعهدات خود تحت قطعنامه شورای امنیت و توافق هسته ای، اشاره گردید».

غریب آبادی درخصوص گزارش مدیرکل آژانس پیرامون برخی موضوعات پادمانی با ایران نیز گفت: «بعد از سفر مدیرکل آژانس به تهران و صدور بیانیه مشترک با رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، مدیرکل گزارشی را در این خصوص به شورای حکام ارائه کرد که یک گزارش حرفه ای و منطبق با تفاهمات حاصله بود. این گزارش و همچنین بیانیه مشترک، مورد استقبال گسترده اعضای شورا و آژانس قرار گرفت. نشست شورا در این خصوص، در یک فضای آرام و سازنده برگزار گردید. آمریکا که پیش از این بزعم خود بدنبال قطعنامه دیگری در شورای حکام و ارسال این موضوع به شورای امنیت بود، تحت تأثیر تحولات و تفاهمات اخیر، به هدف خود نرسید».  

نماینده کشورمان نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین، در ادامه افزود: «وضعیت رژیم صهیونیستی نیز در این اجلاس، ذیل سه موضوع جداگانه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای، اعمال پادمان آژانس در خاورمیانه، و قابلیت های هسته ای رژیم اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بیانیه های مختلف گروهی و فردی با محوریت ابراز نگرانی از دستیابی این رژیم به سلاح هسته ای و ضرورت الحاق بی قید و شرط و فوری آن به معاهده عدم اشاعه، ارائه گردید».

این دیپلمات ارشد ایران همچنین گفت: «برای اولین بار، موضوع عربستان سعودی در شورای حکام بطور رسمی و ذیل دستورکار سایر موضوعات، از سوی جمهوری اسلامی ایران طرح شد و از آژانس و اعضای آن خواسته شد تا نسبت به اعمال فعالیت های پادمانی در سعودی، اطمینان حاصل کنند. از سوی دیگر، این موضوع مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت و بخش اعظم سوالات از مدیرکل آژانس در کنفرانس مطبوعاتی وی در روز اول نشست، به وضعیت سعودی و برنامه آژانس برای آن اختصاص داشت».

غریب آبادی در پایان، درخصوص فعالیت های دیپلماتیک ایران در مورد این نشست، گفت: «اقدامات اساسی از حدود یکماه قبل و با سفر مدیرکل آژانس به تهران و تفاهم برای مدیریت اوضاع و جلوگیری از سوءاستفاده سیاسی دشمنان ایران از دو – سه موضوع مورد اختلاف با آژانس، آغاز شد که به گزارش مناسب مدیرکل و استقبال شورای حکام از آن، ختم شد. همچنین، قبل از برگزاری نشست شورا، بیش از ٣٠ ملاقات با هیات های مختلف در وین برای توجیه آنها در مورد آ رین تحولات پیرامون برجام و پادمان و ترغیب آنها به اتخاذ مواضع سازنده و مثبت، انجام شد. ملاقات های مختلفی نیز از سوی نمایندگی های مختلف ایران در خارج از کشور، با همین هدف انجام شد که نتایج مناسب آن را در مباحث مربوط به برجام و پادمان دیدیم. در نشست شورا، هیات ایران یکی از فعال ترین هیات ها بود. ما هفت سخنرانی در موضوعات مختلف ارائه کردیم: برجام، پادمان، سوریه، ایمنی هسته ای، عربستان سعودی، خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و قابلیت‌های هسته ای رژیم اسرائیل، و اعمال پادمان آژانس در خاورمیانه».
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.