توضیحات وزیر نیرو درباره قیمت آب و برق تا پایان سال

وزیر نیرو با بیان اینکه تنها مکانیزم افزایش قیمت آب و برق برای پوشش هزینه‌های تولید شرکت‌ها قانون هدفمندی است، گفت:اگر هدفمندی یارانه ها اجرا نشود مجبوریم تا پایان سال تحمل کنیم چرا که قیمت آب و برق تا پایان سال افزایش نمی‌یابد.

مجید نامجو  در پاسخ به این سوال که ظاهراً مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار نیست اجرا شود، آیا برای قیمت آب و برق فکری شده است،گفت: قانوناً باید هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود اما به هر حال باید در ستاد هدفمندی مباحث آن مطرح شود، فعلا که خبری نیست.

*کارگروه مجلس و دولت باید برای مدت باقیمانده سال به تفاهم برسند

وی ادامه داد: کارگروهی متشکل از مجلس و دولت ایجاد شده است که باید در آن تفاهمی صورت گیرد و در این مدت باقیمانده سال کار را پیش ببرند.

وزیر نیرو اظهار داشت: این کارگروه برای مدت باقیمانده سال برنامه‌ریزی می‌کند که اگر قرار است هدفمندی اجرا شود، منابع مالی آن تأمین و بسته‌های مختلف صنعت، نیرو ، هدفمندی و کارهایی که باید انجام شود در این بسته‌ها با هم تلفیق شود.

* همانند مرحله اول تمام کارها باید مرور شود

نامجو افزود:باید همانند مرحله اول هدفمندی تمام کارهایی که انجام شد مجدداً مرور شود و اگر هم نواقصی در مرحله اول هدفمندی است در مرحله دوم نواقص آن برطرف شود تا پس از این اقدامات مشخص شود مرحله دوم هدفمندی چه زمانی اجرا می‌شود.

*طبق قانون بودجه ۹۱ مکلف به اجرای هدفمندی یارانه‌ها هستیم

وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که ظاهراً برخی از نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود، گفت: بنده اعلام نمی‌کنم که هدفمندی اجرا می شود یا نمی‌شود، اما تا قبل از اینکه نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی توقف هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کنند بحث این بود که طبق قانون بودجه ۹۱ مکلف به اجرای هدفمندی یارانه‌ها هستیم و از هر ماهی که هدفمندی اجرا شود در حقیقت منافع مربوط باید از همان ماه توزیع شود.

نامجو در ادامه گفت: به همین دلیل دولت از ابتدا کار را شروع نکرد و عقب انداخت تا بتواند تنظیماتی را در حکمی که مجلس کرده انجام دهد.

وی افزود: حال که بحث دو فوریتی مجلس در خصوص توقف هدفمندی یارانه‌ها رأی آورده و برای یک فوریتی آن ۱۵ روز زمان باقیست، ممکن است نمایندگان مجلس رأی دهند که هدفمندی متوقف شود و اگر متوقف شود از لحاظ قانونی دولت مجوزی پیدا می‌کند که این کار را نکند ولی در حال حاضر از لحاظ قانونی ملزم بر اجرای هدفمندی یارانه‌ها است.

*تکلیف قیمت آب وبرق تا پایان سال/باید تحمل کنیم

نامجو در پاسخ به این سؤال که اگر مجلس رأی دهد که مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود تکلیف قیمت آب و برق تا پایان سال چه خواهد شد، اظهار داشت: همین کاری که تاکنون انجام شده باید ادامه یابد و باید صبر و تحمل کنیم چرا که به طور معمول هر گونه افزایش قیمت آب و برق نیازمند قانون است.

وزیر نیرو گفت: به هر حال باید یک مبنای قیمتی برای افزایش داشته باشیم و در حال حاضر تنها مکانیزم افزایش قیمت آب و برق هدفمندی یارانه‌ها است و روش دیگری پیش‌بینی نشده است.

وی افزود: اگر مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود مجبوریم تحمل کنیم چرا که قیمت آب و برق افزایش نمی‌یابد.

 افزایش شدید قیمت‌ها در پی نوسانات مکرر ارز در کشور دولت و مجلس را به این نتیجه رسانده است که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به تعویق بیفتد، در عین حال این موضوع سبب عدم پوشش افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌هایی چون آب و برق شده و این تولید کنندگان را با دشواری تنگناهای مالی مواجه می‌کند.تنگناهایی که نامجو معتقد است ناگزیر به تحمل آن هستند.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.