توضیح بهمنی دربارهٔ اسکناس های درشت

۷فروردین ۱۳،

بینا- رئیس کل بانک مرکزی از چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری برای آسان‌تر شدن مبادلات پولی خبر داد.
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت به یکی از موضوعات پر نقد این روزهای اقتصاد ایران یعنی افزایش حجم نقدینگی اشاره کرد و دربارهٔ آن اینگونه توضیح داد: «  در این باره تلاش‌های فراوانی را به کار بسته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به پیش‌فروش سکه اشاره کرد و با این اقدامات توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به ۳۰ درصد برسانیم و انشاالله در طول ۵ تا ۶ روز آینده نرخ دقیق آن اعلام می‌شود. »
او  در دربارهٔ تأثیر کاهش نقدینگی بر روند افزایش تورم گفت: « معمولاً تأثیر نرخ نقدینگی بر میزان تورم ۵ تا ۶ ماه بعد مشخص می‌شود اما تصور من این است که با توجه به کاهش نرخ نقدینگی رقم تورم از میزان پیش‌بینی شده ۳۲درصد در سال جاری قدری نیز پایین‌تر باشد. »
بر اساس گفته های رئیس کل بانک مرکزی رضایت  از این میزان نقدینگی و تورم وجود ندارد اما شرایط از آنچه که می‌توانست پیش بیاید بسیار بهتر است و ما از اینکه به این نقطه رسیدیم راضی هستیم اما از میزان تورم و نقدینگی به هیچ عنوان با شرایط فعلی راضی نیستیم.
بهمنی در پاسخ به سؤال دیگری دربارهٔ انتشار یافتن اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری گفت: با توجه به اینکه رقم هزینه چاپ اسکناس در خصوص ارقام ۵۰ تومانی- ۱۰۰ تومانی-۵۰۰ تومانی و یک هزارتومانی بیش از ارزش آن است ما به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن هستیم.
وی افزود: به هیچ عنوان اسکناس‌های موجود را درشت نمی‌دانیم، به عنوان مثال ارزش اسکناس ۱۰هزارتومانی ما در مقابل اسکناس‌های اروپایی همانند اسکناس ۵۰۰یورویی کم‌ارزش است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین  دربارهٔ افزایش میزان حقوق در سال جاری به این شکل توضیح داده است: « با توجه به نرخ پیش‌بینی شده تورم در سال جاری که در حدود ۳۰ درصد است ما به همان میزان می‌توانیم افزایش حقوق داشته باشیم. »
وی با اشاره به اینکه حداقل افزایش حقوق در سال جاری ۲۰ درصد است گفت: « حداکثر افزایش حقوق در سال جاری بستگی به تصمیم رئیس‌جمهور، هیئت‌دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دارد و اینکه بودجه تا چه میزان اجازه افزایش حقوق را می‌دهد که احتمال افزایش آن حداکثر تا سقف ۳۰ درصد است. »

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.