توضیح شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در مورد سد گتوند

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، براساس اطلاعات مرکز آمار، جمعیت شهرستان ‘لالی’ قریب به ۳۹ هزار نفر بوده که از این تعداد فقط ۱۵ هزار نفر روستا نشین هستند ؛ بنابراین آواره شدن ۴۰ هزار نفر محل سؤال است!

از سوی دیگر تعداد ۳۸ روستا، مستغرق دریاچه سد گتوند هستند که برابر سرشماری فقط ۱۰۲۱ نفر سکنه داشته است.

این گزارش می افزاید: مطابق قوانین تملک اراضی ، بهای املاک مورد نظر توسط یک گروه ۳ نفره متشکل از کارشناس رسمی دادگستری ، یک نفر به انتخاب مردم و یک نفر به انتخاب دستگاه خریدار و یک نفر هم مرضی الطرفین تعیین می شود و برابر مقررات امکان پرداخت بیش از آنچه قوانین تصریح می دارد، نمی باشد.

بر اساس این اطلاعیه ، علاوه بر این اکثر املاک موصوف دریاچه سد گتوند خریداری و بهای آن نیز به ساکنان محترم پرداخت شده و تاکنون شکایتی از جانب اهالی به این شرکت واصل نشده است.

اما تعداد هشت خانواده از اهالی روستای آب ماهیک و گلزاری حاضر به فروش املاک به قیمت کارشناسی نشده اند و درخواست مبالغی بیش از رقم کارشناسی را دارند که مراتب با حضور مردم در جلسه فرمانداری شهرستان لالی مطرح و مقرر شد درخصوص قیمت گذاری توسط تیم سه نفره کارشناسی، ارزیابی مجدد شود که این امر در حال انجام است .

بر این اساس، درخصوص اسکان مردم محلی نیز جلسات متعددی باحضور مردم و مقامات محلی برای ساخت شهرک جایگزین برگزار شد که حسب نظر قاطبه اهالی محترم ؛ تصمیم ساکنان، ناظر بر ترک آن منطقه بود که مستندات و صورتجلسات مربوط به آن موجود است.

این گزارش می افزاید: هر چند شرکت آب و نیرو مشابه اقدامات گذشته خود در غرب کشور تمایل به احداث روستاهای جایگزین به جای پرداخت نقدی داشت و ترجیح می داد با رضایت آنان مقدمات اسکان در همان حوالی فراهم شود اما بنا به درخواست مردم این امر میسر نشد. قطع برق تنها در محدوده دریاچه سد و به جهت جلوگیری از انتقال برق فشار قوی از طریق آب و برق گرفتگی اهالی صورت گرفته و متولیان امر ناچار به قطع برق شده اند.

بر اساس این اطلاعیه، شرکت آب و نیرو همانند گذشته آمادگی دارد تا اصحاب رسانه را جهت بازدید از سد گتوند اعزام کند تا از زیر سوال رفتن یک طرح ملی که قطعا می تواند منشأ برکات فراوان برای مردم باشد، جلوگیری شود.

اقتصام ** ۱۵۷۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۹۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.