توضیح وزیر نیرو درباره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

وزیر نیرو با تشریح آخرین وضعیت اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت آب و برق از تبدیل ایران به هاب انرژی الکتریکی خاورمیانه خبر داد و گفت: به‌زودی صادرات برق ایران به لبنان و سوریه آغاز می‌شود.
مجید نامجو درباره آخرین وضعیت صادرات برق به کشورهای لبنان و سوریه، گفت: در حال حاضر حدود یکهزار و ۲۰۰ مگاوات برق توسط ایران به عراق صادر می شود.

وزیر نیرو با اشاره به توافق چهار جانبه ایران، عراق، سوریه و لبنان برای تبادل انرژی الکتریکی، گفت: بر این اساس از مجموع برق صادر شده به عراق باید در فاز اول ۱۰۰ مگاوات برق از مسیر این کشور همسایه به سوریه و لبنان ارسال شود.
این عضو کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه هر یک از کشورهای لبنان و سوریه سهمی ۵۰ مگاواتی از صادرات برق ایران دارند، اظهار داشت: در حال حاضر برخی از مسائل فنی و عملیاتی بین عراق، سوریه و لبنان برای تبادل برق در حال حل و فصل است.
این مقام مسئول همچنین از اعزام گروه‌های کارشناسی به عراق برای آماده سازی زیرساخت‌های شبکه برق عراق به منظور سنکرون با سوریه و لبنان خبر داد و اعلام کرد: در مجموع ایران برای تحویل برق مورد نیاز به لبنان و سوریه آمادگی کامل دارد.

ایران هاب جدید برق خاورمیانه
نامجو یکی از اهداف کلیدی وزارت نیرو در برنامه پنجم توسعه را تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب انرژی الکتریکی و برق منطقه خاورمیانه عنوان کرد و افزود: با امضای قراردادهای جدید صادرات برق با پاکستان، لبنان، سوریه در آینده قراردادهای هم با برخی از کشورهای همسایه برای افزایش صادرات برق امضا می‌شود.
وی از رشد حدود ۴۳ درصدی صادرات برق ایران از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد و افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون یکهزار و ۹۸۵ گیگاوات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده است.
به گفته وزیر نیرو برای تبدیل ایران به کانون انرژی الکتریکی و برق منطقه امضای قراردادهای واردات، صادرات، ترانزین و تهاتر برق ضروری به نظر می رسد.
بهمن ماه سال گذشته نخستین سند همکاری راه‌اندازی بزرگترین شبکه برق جهان اسلام با حضور مقامات برقی ایران، لبنان، عراق و سوریه در تهران امضا شد که با نهایی شدن این پروژه، ایران سالانه یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند.
از سوی دیگر مذاکراتی با سه کشور امارات متحده عربی، قطر و عمان به منظور تبادل سالانه ۲۰۰۰ مگاوات برق آغاز شده است.
یکی از سیاست‌های کلان دولت در برنامه پنجم توسعه اتصال شبکه برق ایران به روسیه از مسیر گرجستان یا ارمنستان، اتصال به شبکه برق لبنان از مسیر ترکیه و سوریه، اتصال به شبکه برق کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و شبه قاره هند است.

زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
این عضو کابینه دولت دهم همچنین در خصوص زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و افزایش قیمت آب و برق به مهر، توضیح داد: پس از ابلاغ قانون بودجه سالجاری توسط مجلس شورای اسلامی تغییراتی در منابع مالی و درامدهای اجرای این قانون اعمال شده است.
وی با یادآوری اینکه مطابق با قانون بودجه باید یکسری هماهنگی‌های بیشتری بین اعضای کابینه دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها انجام شود، بیان کرد: همچنین در نشستهای مشترک باید بار دیگر سناریوهای قیمتی حاملهای مختلف انرژی همچون آب و برق مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.
نامجو در پاسخ به این سئوال  که آیا امکان اجرای فاز دوم هدفمندی تا تیر ماه سالجاری وجود دارد؟ توضیح داد: هنوز جمع بندی نهایی درباره سناریوهای قیمتی حاصل نشده است و از این رو نمی توان زمانی را برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اعلام کرد.
وزیر نیرو همچنین در خصوص جزئیات افزایش قیمت آب و برق در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: وزارت نیرو پیشتر سناریوهای قیمتی خود را به دولت و ستاد هدفمندی یارانه ها ارائه کرده است اما هنوز مشخص نیست که آیا سناریوهای پیشنهادی وزارت نیرو در فاز دوم هدفمندی اجرا می‌شود یا خیر؟
 

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.